شناسهٔ خبر: 51072110 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در حاشیه انتخابات کمیسیون ورزشکاران؛

صالحی‌امیری: اتهام مهندسی انتخابات غیراخلاقی است/با ۴۰ سال سابقه تسلیم فضاسازی نمی‌شوم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اتهام مهندسی انتخابات کمیسیون ورزشکاران حرفی غلط و اتهامی غیراخلاقی است.

صاحب‌خبر -

جی پلاس، سیدرضا صالحی‌امیری در حاشیه انتخابات کمیسیون ورزشکاران، عنوان کرد: همه کمیسیون‌ها به جز ورزشکاران که فعالیت کمتری داشت، فعال هستند‌. ما از مشورت ۲۵۰ نخبه در کمیسیون‌ها بهره‌مند هستیم. فرق کمیسیون ورزشکاران با دیگر کمیسیون‌ها این است که انتخابی است و از میان قهرمانان ۱۵ نفر انتخاب می‌شوند. 

وی درباره عدم انتخاب سوریان و صحبت‌هایی که دبیر داشت، گفت: بدون مداخله ۴ سهمیه را به فدراسیون هایی که عضو نداشتند دادیم چون می‌خواستیم فدراسیون‌های المپیکی باشند. هر عزیزی که می‌خواهد صحبت کند قبل از آن آیین نامه را مطالعه کند. اینکه تقاضا می‌شود سهمیه کشتی اضافه شود درست است و مخالف آن نیستم. کشتی پرچمدار ماست و هر تعداد عضو داشته باشد مورد استقبال ماست. 

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: از مدافعان سوریان هستم و با او ارتباط دارم. باید جایگاه خوبی داشته باشد دنبال ساز و کار هستم سوریان به کمیسیون راه یابد اما با جنجال و شلوغ کاری نمی‌شود کار کرد. دوستان به جای گفت‌وگو بیانیه می‌دهند، رئیس کمیته باید در چارچوب صحبت کند. راهکار ورود سوریان به کمیسیون بیانیه و جنجال نیست باید جلسات کارشناسی داشته باشیم و تحت فشار تصمیم نمی‌گیریم. با ۴۰ سال سابقه تسلیم فضاسازی‌ها نمی‌شوم. 

صالحی‌امیری یادآور شد: با حضور سوریان موافقم اما باید طبق آیین‌نامه کار را جلو ببریم. ساز و کار بررسی مشکلات، غوغاسالاری نیست، گفت‌وگوست. هیچ مشکلی نیست که حل نشود اما نیازمند تدبیر، آگاهی و صبر کافیست. ما تسلیم فضاسازی نمی‌شویم و اشتباه است که با سر و صدا می‌توان امتیاز گرفت. همه در چارچوب کمیته کار می‌کنند و ما همه تصمیمات را با تعامل می‌گیریم. 

وی با اشاره به مطرح شدن موضوع کشتی در نشست امروز هیات اجرایی، خاطرنشان کرد: امروز هم اعضای هیات اجرایی موافق پرداختن به موضوع کشتی نبود. ما می‌توانیم از IOC  مجوز بگیریم و تعداد افراد ۲۱ نفر شود در این صورت سوریان می‌تواند اضافه شود. استراتژی من ثبات و آرامش است. دبیر و سوریان قهرمانان ما هستند و رسانه‌ها تلاش نکنند مراجع قانونی را به حاشیه دعوت کنند. باید کشتی را تقویت کنیم تا همیشه بدرخشد. 

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: دبیر رئیس پرتلاشی است همیشه از او قدردانی کردم، سوریان جزو نام‌آوران المپیک است که تندیس او را می‌سازیم. همه ۵۰ فدراسیون برای من برابر هستند و نمی‌توانم فقط برای یک فدراسیون تصمیم بگیرم. مهندسی حرف غلط و یک اتهام غیراخلاقی است. من بدون مذاکره با شخص در چارچوب نیازهای ورزش قهرمانی از ۴ فدراسیون المپیکی خواستم نفرات را معرفی کنند. حق فدراسیون شنا، تکواندو و بدمینتون است که در کمیسیون ورزشکاران عضو داشته باشند. 

وی درباره اینکه گفته شده انتصاب ۴ ورزشکار به خاطر مهندسی انتخابات پیش روست، تصریح کرد: در جلسه انتخابات کمیسیون شرکت نکردم، اگر مهندسی است باید بگویم من این افرادی که انتخاب شدند را نمی‌شناسم این بحث عبث است.

بهداد سلیمی:‌ انتخابات کمیسیون ورزشکاران در نهایت آزادی برگزار شد

بهداد سلیمی قهرمان سابق تیم ملی وزنه برداری در حاشیه نخستین نشست کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک درباره مهندسی شدن انتخابات گفت: من در این جلسه چیزی به عنوان مهندسی شدن انتخابات ندیدم و هر کسی به صورت آزادانه در اینجا حضور پیدا کرد و به صحبت پرداخت. در نهایت سجاد گنج زاده و زهرا نعمتی به عنوان روسای کمیسیون ورزشکاران المپیکی انتخاب شدند. همان طور که گفتم من شواهدی مبنی بر اینکه انتخابات مهندسی شده است، ندیدم.

قهرمان سابق تیم ملی وزنه برداری درباره اینکه برخی می‌خواستند او به عضویت هیئت اجرایی در بیاید و حتی فشار‌هایی وجود داشت گفت: من اصلا هیچ صحبتی راجع به این موضوع نشنیدم. من حتی برای ریاست هم ثبت نام نکردم و اصلا فشاری وجود نداشت. همه باید بر اساس مستندات صحبت کنند. من فضای کمیسیون را امروز خیلی خوب دیدم و هر ورزشکاری به ارائه صحبت‌های خود پرداخت و در نهایت آزادی انتخابات ریاست کمیسیون برگزار و سجاد گنج زاده و زهرا نعمتی انتخاب شدند.

سلیمی درباره غیبت حسن یزدانی، محمدرضا گرایی و ندا شهسواری در مراسم امروز بیان کرد: جای این ۳ قهرمان المپیکی در مراسم امروز واقعا خالی بود. دلیل اینکه چرا در مراسم امروز حضور پیدا نکردند را من مطلع نیستم و باید از خودشان بپرسید. در هر صورت یزدانی و گرایی از مفاخر ورزش کشورمان هستند و حضور آن‌ها یک نوع دلگرمی را به سایر ورزشکاران می‌دهد. امیدوارم اگر مشکلی وجود دارد در جلسه بعد حل شود.

* آغاز حاشیه‌ها از اعتراض گوش شکسته‌ها

حاشیه‌ها از کشتی شروع شد و از اعتراضات این فدراسیون در عدم معرفی حمید سوریان و تحریم نشست توسط حسن یزدانی و محمدرضا گرایی. موضوعی که محور اصلی گفت‌وگوها در نخستین نشست کمیسیون ورزشکاران بود؛ برخی خواستار تعویق جلسه بودند از جمله هادی ساعی و احسان حدادی و برخی نیز اصرار به برگزاری نشست و انتخاب رئیس بودند که نظر جمع غالب و انتخابات داخلی برگزار شد اما اعتراضات و کنایه‌ها تا پایان جلسه ادامه داشت.

فدراسیون کشتی روز شنبه در سایت رسمی خود به انتخابات کمیسیون ورزشکاران اعتراض و اعلام کرد ۲ کشتی‌گیر منتخب در نشست روز یکشنبه حضور نخواهند داشت، همین مسئله باعث شد تا برخی از اعضا خواستار تعویق جلسه شوند اما در نهایت با نظر موافق تعداد زیادی از اعضا این نشست برگزار شد که حواشی زیادی را هم به دنبال داشت.

* انتخاب رئیس و اولین کنایه حدادی به گنج‌زاده

با رای‌گیری اعضای کمیسیون، سجاد گنج‌زاده به عنوان رئیس و نجمه خدمتی به عنوان نایب‌رئیس معرفی شدند اما احسان حدادی یکی از مخالفان این انتخاب بود. وی حتی در کنایه به گنج‌زاده گفت: پست ریاست کمیسیون خجالتی بودن را نمی‌طلبد. ورزشکاران به ما رای ندادند که رئیس با خجالت از حق آنها دفاع کند.

* دودستگی باز هم نمایان شد

اختلاف شدید ساعی با بهداد سلیمی و همین طور زهرا نعمتی هم از دیگر مواردی بود که در نشست اول کاملا مشهود بود به طوری که ساعی به صحبت‌های سلیمی در خصوص عملکرد نامناسب کمیسیون ورزشکاران در دوره قبل واکنش شدیدی نشان داد‌. هادی ساعی در این نشست گفت: امیدوارم این دوره کارایی کمیسیون بهتر از قبل باشد. دوستان انتقاداتی داشتند که به من برمی‌گردد. آقای سلیمی گفته بود کمیسیون کارایی نداشته است، آقای سلیمی! شما عضو کمیسیون بودی و فقط یک جلسه از ۴ جلسه را شرکت داشتی. اگر تشریف داشتی کارایی بیشتر می‌شد. دوستان دیگر هم نظراتی داشتند که مهم نیست و جواب آنها را نمی‌دهم. 

دودستگی و حاشیه که در دوره قبلی کمیسیون ورزشکاران به وفور دیده می‌شد نه تنها با معرفی اعضای جدید کمتر نشد بلکه دلخوری‌ها و گلایه‌ها که از گذشته وجود داشت به جلسات جدید هم کشیده شد‌. حالا با این همه گلایه و کنایه مشخص نیست جلسات بعدی کمیسیون چگونه اداره خواهد شد چرا که هنوز مهمترین کار کمیسیون یعنی انتخاب عضو حاضر در هیات اجرایی و همین طور انتخاب ۶ ورزشکار شرکت‌کننده در انتخابات کمیته ملی المپیک انجام نشده است. باید دید آیا مشکل کشتی حل شده و ۲ قهرمان جهان در نشست حضور پیدا خواهند کرد یا خیر و اینکه کمیسیون ورزشکاران می‌تواند بالاخره بدون حاشیه به دنبال مطالبات قهرمانان باشد؟

نظر شما