شناسهٔ خبر: 51072093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

فرهنگی در تشریح عملکرد یکساله کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس مطرح کرد

شفافیت آرا در راستای آزادمنشی نمایندگان/ اصلاح روند بررسی لایحه بودجه برای جلوگیری از اتلاف وقت

نایب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در تشریح عملکرد یکساله این کمیسیون گفت: برای جلوگیری از اتلاف وقت جهت بررسی لایحه بودجه، روند آن را اصلاح کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدحسین فرهنگی نایب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در آستانه روز مجلس درباره عملکرد یکساله این کمیسیون به شبکه خبر صداوسیما، گفت: کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس طبق اصول 65 و 66 قانون اساسی تشکیل شد و تنها کمیسیونی است که اسم آن در قانون اساسی آمده و برای مصوبات آن حد نصاب دو سوم تعیین شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تبیین موضوع قبل پرداخت و افزود: برای اینکه کلیات و جزییات موضوعات پیرامون آیین نامه بررسی شده و موضوعات بخواهد به صورت اثباتی رأی بیاورد باید حداقل دو سوم نمایندگان با آن موافق باشند که این موضوع در عین حال که اهمیت کار را می رساند برای کمیسیون مشکلاتی نیز ایجاد می کند و گاهی با یکی دو رأی، نظر دو سوم حاصل نشده و یک تصمیمی زمین می ماند و باید فرایند جدیدی آغاز شود.

وی ادامه داد: برخی از وظایف کمیسیون آیین نامه داخلی در اصل 66 آمده که از جمله آن انتخابات های داخل مجلس است؛ این کمیسیون همچنین وظایف کل امورات داخلی مجلس را در قالب قوانین و آیین نامه ها تبیین کرده لذا اداره مجلس نیز با آیین نامه داخلی است.

فرهنگی در ادامه درباره عملکرد یکساله کمیسیون متبوع خود گفت: در یک سال گذشته یعنی از 10 آذر 99 تا همین روزهای اخیر، 52 جلسه داشتیم که در تاریخ مجلس بی سابقه بوده  که حتی چند مورد آن از صبح تا شب به طول انجامیده است. همچنین در این زمان 44 طرح به کمیسیون واصل شد و برخی از آنها چون قابل ادغام بود، انجام شد و برخی به صحن رفت و رسیدگی شد و برخی از آنها نیز در نوبت رسیدگی قرار دارد که موضوعات مهمی را در بر می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، عنوان کرد: این طرح در روزهای آغازین مجلس به عنوان نخستین طرح اعلام وصول شد و در کمیسیون درباره جزئیات آن بسیار بحث شد. این طرح ضمن اینکه شفافیت را در بر دارد و اجازه نمی دهد آسیبی به آزادمنشی نمایندگان وارد شده و باعث عدم عوام گرایی آنها می شود همچنین اجازه نمی دهد حواشی به مجلس تحمیل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سال اول مجلس روی این طرح کار شد که در صحن علنی از دو سوم رأی، سه رأی کمتر آورد و تصویب نشد لذا طبق آیین نامه که سازوکاری برای به جریان انداختن مجدد طرح های رأی نیاورده داریم، کار را آغاز کردیم و اکنون در نوبت بررسی در صحن قرار دارد ضمن اینکه تلاش کرده ایم برخی از حساسیت های نمایندگان نسبت به این طرح رفع شود.

فرهنگی همچنین درباره طرح این کمیسیون برای اصلاح روند بررسی طرح ها و لوایحه گفت: این موضوع در دو محور از کمیسیون گزارش شده و در نوبت بررسی صحن قرار دارد، یکی از آنها فرایند رسیدگی به طرح ها و لوایح است که در حال حاضر برای بررسی آنها وقت زیادی در صحن تلف می شود که تلاش کرده ایم به حداقل برسد؛ موضوع دوم درباره فرایند رسیدگی به لایحه بودجه است که در گذشته معایبی داشت و تلاش کرده ایم این معایب در گزارش جدید رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس درباره برخی ایرادات بررسی لایحه بودجه عنوان کرد: برای مثال ابتدا لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق می رفت و 2 ماه وقت صرف بررسی آن می شد و گزارش به صحن می آمد که این موضوع زمان بررسی لایحه بودجه 1400 منجر به رد کلیات آن علیرغم دو ماه صرف وقت برای بررسی شد.

وی افزود: از این رو تدبیری اندیشیدیم تا به جای اینکه ابتدا لایحه را به تلفیق بفرستیم، مثل زمان برگشت از دولت عمل کنیم که مستقیم به صحن می آید؛ از این رو در همان بدو ورود لایحه به مجلس، آن را به صحن می آوریم و اطلاعات را به مجلس می دهیم تا کلیات آن ابتدا در صحن بررسی شود و در صورت کسب رأی نمایندگان به کمیسیون تلفیق برود تا جزییات آن بررسی شود. به این نحو اگر کلیات رأی نیاورد بدون اتلاف وقت به دولت بازگشته و دوباره کاری نمی شود.

فرهنگی ادامه داد: از سوی دیگر ابهامی هم برای بررسی کلیات لایحه بودجه وجود داشت که آیا رأی نمایندگان به کلیات لایحه است یا به گزارش کمیسیون که تفسیر آن در دوره های قبل در هیأت رئیسه مجلس «هیچکدام» بود و تنها به معنای اذن ورود به بررسی جزییات لایحه بود که البته با اصلاح یاد شده، این موضوع نیز رفع ابهام می شود.

نایب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد فرایند بررسی مواد در کمیسیون تلفیق و صحن هم اتفاقات خوبی در گزراش جدید افتاده و تلاش کرده ایم مشکلات در مسائل مختلف را حل کنیم/

پایان پیام

نظر شما