شناسهٔ خبر: 51072081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه برگزار شد

نشست مشترک نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس انلاین، محمدباقر قالیباف در نشست مشترک مجلس با قوه قضاییه در آستانه فرارسیدن شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس گفت: اولین بار است که نشست این چنینی بین دو قوه مقننه و قضاییه تشکیل می شود که این را به فال نیک می گیریم.

وی افزود: امروز هر سه قوه با یکدیگر هماهنگ و همدل هستند، اما این کافی نیست. باید هماهنگی و همدلی منجر به هم افزایی و کارآمدی شود و نتیجه آن را ذی نفعان یعنی مردم ببینند، یعنی اگر جلسه ای برگزار می شود خروجی آن باید اثر ملموس در زندگی مردم داشته باشد. امروز فرصت بسیار تنگ است مردم بیش از هر زمان دیگری به کارآمدی ما نیاز دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه شناخت خوبی از مسائل و مشکلات دارد، گفت: آقای اژه ای بر ساختار و تشکیلات قوه قضاییه آگاه است و با روحیه جهادی و میدانی بستر امور را پیگیری می کند ما امیدواریم بتوانیم برای اجرای طرح تحول کمک کنیم.

مشکلات اقتصادی آب و جمعیت اولویتهای کشور است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه مشکلات متعددی در کشور وجود دارد، گفت: ما در سه قوه نیاز داریم به فهم مشترک درباره موضوعات و اولویتها رسیده تا برای حل آن تلاش کنیم و از ظرفیتها استفاده نماییم، امروز در کشور سه اولویت مشکلات اقتصادی، آب و جمعیت وجود دارد، نباید مشکل آب را در حد کلان فقط دید چه اینکه  آب شرب بخش قابل توجهی در روستاها با تانکر جابجا می شود، در موضوع جمعیت هم بحت موالید و مهاجرت و اختلاف طبقاتی است که هر روز بیشتر می شود.

وی افزود: ریشه این سه مشکل در ناترازی است که زاییده تصمیمات همه ما است، در حوزه مسائل اقتصادی وقتی حرف از ناترازی می زنیم یعنی اینکه باید تکلیف را در مواردی همچون بخش خصوصی روشن کرد.  امنیت سرمایه گذاری را حفظ نمود و به سرمایه گذاری فرصت داد اینکه آنها از سرمایه گذاریشان مطمئن شده و در نهایت تولید ثروت در کشور رخ دهد. باید نقدیندگی لجام گسیتخته بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان را کنترل کرد تا به سمت سوداگری نرفته و به سمت تولید و سرمایه گذاری و زیرساختها رود،  ما به این تصمیمات شجاعانه نیاز داریم که می تواند ناترازی ها را حل کند، ناترازی در کسری بودجه وجود دارد اساسا چرا بودجه ما کارآمد نیست؟ چون ۸۰ درصد بودجه صرف هزینه های جاری می شود و یا اینکه ۸۰ درصد بودجه ما دولتی است.

وی ادامه داد: اگر اولویتها را مشخص نکنیم و هر کدام از سه قوه دغدغه جدا داشته باشند به نتیجه مشخص نمی رسیم ما باید توانمان را برای رسیدن به هدف و داشتن برنامه متمرکز کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع حقوق عامه گفت: وظیفه قوه قضاییه احیای حقوق عامه است و ما در مجلس هم مکلف به اجرای آن هستیم، ما از قوه قضاییه می خواهیم در کمیسیونهای مجلس حضور داشته باشد تا بتوانیم بحث حل مشکلات مردم را در اولویت داشته باشیم در حال حاضر ۷ دستگاه مسئول نظارت بر اجرای قانون هستند یکی از چالشهای بزرگ در کشورمان عدم اجرای قانون است و یا اینکه قانون را  غلط و بد اجرا می کند. مجلس و قوه قضاییه باید کمک کنند تا قانون به درستی اجرا شود.

به شفاف سازی، هوشمندسازی و مردم سازی نیاز داریم

وی گفت: بعد از ۴۰ سال تجربه می گویم اگر بخواهیم امورات ر ا تنها به دستگاه اجرایی، قضایی و قانونگذاری واگذار کنیم اشتباه است، همواره بر رعایت سه نکته تاکید دارم؛ شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی. اگر این سه مورد را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حاکمیتی و حکمرانی در کشور است.

وی افزود: می توان بحث سوت زنی را تحت عنوان مبارزه با فساد از طریف حمایت از افشاگران انجام داد و آن را به قانون تبدیل کرد کاری که کشورهای پیشرفته انجام دادند و باعث شد ۵۵ درصد فسادها کم شود می توان از مردم برای انجام این کار حمایت کرد و این گامی برای مردمی سازی برای مبارزه با فساد است. با این گونه اقدامات می توان ناامنی در حوزه سرمایه گذاری را رفع کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: اگر سیستم در مبارزه با فساد از جنس مردمی نباشد، کار حل نمی شود و جلو نمی رود نتیجه آن خواهد شد که فساد اقتصادی به سمت فساد سیاسی می رود در رقابتهای سیاسی  و موضوعات سیاسی تهمت و افترا زده شده سپس فضایی در کشور ایجاد می شود که همه فکر می کنند مسئول مساوی با فساد است، آیا این رویکرد اخلاقی یا اسلامی است؟

رسیدگی های مجلس در ماده ۲۳۴ ابتر مانده است

قالیباف با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس گفت: در کمیسیون اصل ۹۰ و گزارشهای مجلس در ماده ۲۳۴ حرکتهای مفصلی انجام می شود اما بعد ارجاع آن به قوه قضاییه موضوع ابتر می ماند، باید شعبه خاصی به این موارد  رسیدگی کند که این اتفاق رخ نمی دهد، یا شاید ما از آن مطلع نمی شویم، باید هماهنگی بین دو قوه وجود داشته باشد تا تنتیجه آن را مردم به صورت ملموس درک کنند. کمیسیون مشترک مستمر و مداومی بین مجلس و قوه قضاییه شکل گیرد تا پیگیری ها انجام شده و نهایتا درجلسات این چنینی خروجی آن به اطلاع رسانده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم مشکلات مردم را در کمیسیون مشترک رفع کرد آنها در راهروهای دادگستری ها حضور پیدا می کنند، انصافا قضات ما شریف و زحمتکش هستند و با حداقل امکانات تلاش می کنند البته در هر دستگاهی افرادی هستند که حرمت دستگاه را حفظ نمی کنند.

رئیس مجلس در پایان گفت: شفاف سازی و هوشمندسازی برای مردم انجام شود، مجلس و قوه قضاییه هم به صورت کاملا هماهنگ و مستمر بر اجرای قانون نظارت داشته باشند، تشکیل کمیسیون مشترک می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. تا مردم در همان مسیر شهرستان و استان مشکلاتشان قابل حل باشد و دیگر به تهران نکشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان قضایی گفت: در این مجلس تا به امروز نفرات زیادی آمدند و رفتند. چرا شهید مدرس در تمام این مدت تا به امروز و آخر زنده خواهد بود؟ شهید آیت الله مدرس زنده تاریخ است. چرا؟  زیرا او فردی با ایمان بود و آشنایی و شناخت خوب از دین و مسائل روز داشت و زمان شناس است.او خدا در چشمش بزرگ و غیرخدا هیچ. او در مقابل بیگانگان ایستادگی و مقاومت داشت.

وی افزود: مجلس به تعبیر شهید مدرس و امام (ره) و رهبری، خانه ملت است. مجلس می تواند ریل گذاری صحیح کند و اول و آخر و وسط است. مجلس می تواند منشا قدرت در نظام باشد و جلوی بیگانگان بایستد.

وی افزود: مجلس یازدهم کاری کرد که به کمک دولت آمد و در مقابل زیاده خواهان و شیطان بزرگ  ایستاد و با گذراندن یک قانون مسیر را عوض کرد و قدرت آفرید.  امروز دولت سیزدهم با تمام توان و قدرت هم در جهت ارتقای نظام و رفع مشکلات است.

وی افزود: امروز در قوه قضاییه همه در همین جهت تلاش می کنند و یک تلاش فوق العاده دارند و در جهت اهداف نظام و جلوگیری از انحرافات و برقراری از عدالت و برخورد با مفسدین بدون تبعیض تلاش می کنند.

محسنی اژه ای ادامه داد: امروز فرصتی است که سه قوه دست در دست و با یک ادراک مشترک آسیب شناسی های جدی داشته باشیم و راه حل های مشترک پیدا کنیم و بتوانیم نقشه های دشمن را خنثی کنیم.

محسنی اژه  ای گفت: امروز فرصتی است که سه قوه دست به دست هم در کنار همدیگر با بحث و گفت و گو با رسیدن به یک فهم و ادراک مشترک نسبت به مسایل آسیب شناسی های جدی داشته باشیم و براساس این آسیب شناسی واقعی راه حل های مناسب و مشترک پیدا کنیم و با هم افزایی و تعامل سه قوه بتوانیم نقشه های دشمنان را خنثی و این گرفتاری را که مستکبرین غرب برای مردم ایجاد کردند برطرف و خنثی کنیم و امت اسلامی و مردم غیور و مردم شهید پرور و شهید داده می توانند تحریم‌ها را خنثی کنند و سه قوه اگر دست به دست هم بدهند و از ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند قطعا می توانند آن را خنثی کنند و نه تنها خنثی کنند و عبور کنند  و به اهداف عالی نظام برسند و نزدیک شوند مهم این است که ما شرایط را خوب درک کنیم و به اشتراک نظر و راه حل های متناسب برسیم و عمل کنیم با کمک مردم.

وی افزود: سرمایه اصلی ما مردم هستند. سرمایه اصلی ما مردم متدین ما هستند که اگر از این سرمایه سه قوه استفاده کنند ما می توانیم گرفتارها و مشکلاتی را که بعضی از انها را خودمان ایجاد کردیم احیانا با سوء مدیریت‌ها و برخی را دشمن ایجاد کرده می توانیم حل کنیم.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش  تصریح کرد: مجلس یازدهم کاری کرد که به کمک دولت آمد و در مقابل زیاده خواهان و کسانی که به نحوی می‌خواستند مردم را تحت فشار قرار دهند با گذاشتن یک قانون مسیر را عوض و تولید اقتدار کرد.

وی افزود: امروز دولت سیزدهم با تمام توان، تمام قدرت و وقت گذاشتن به دنبال ارتقای نظام و رفع گرفتاری‌ها است.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز قوه قضاییه، در جهت تحقق اهداف نظام، جلوگیری از انحرافات، برقراری عدالت، برخورد با مفسدین تلاشی فوق العاده می‌کند.

وی با بیان اینکه سه قوه باید آسیب شناسی‌های جدی داشته باشیم، گفت: بر اساس این آسیب شناسی، راه حل مشترک پیدا کنیم و با هم افزایی و تعامل بیشتر بتوانیم نقشه‌های دشمنان و گرفتاری‌هایی که مستکبران غرب برای مردم ایجاد کرده را خنثی کنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در مورد برخی موضوعات خلاء قانونی داریم. الان در قانون هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون در این زمینه وجود دارد.

 محسنی اژه‌ای تاکید کرد: قوه قضاییه باید دستگاهی باشد که بیشتر از همه به قانون احترام می‌گذارد و اگر قانون نداشته باشیم و با نظرات خودمان وارد شویم ممکن است مشکل ایجاد کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه قوه قضاییه به صورت جدی چند مسئله را در دستور کار خود دارد، ادامه داد: یکی از لوازم کوتاه کردن فرایند دادرسی این است که ما الان بیش از ۲ هزار عنوان داریم و اگر به همین ترتیب رو به افزایش باشد و این مقدار عناوین مجرمانه باشد پرونده‌ها هر روز بیشتر می‌شود و با بودجه و نیروی بیشتر هم مشکل حل نمی‌شود. بدنبال این هستیم لوایحی را به شما بدهیم و کاری کنیم که کمتر جرم انگاری شود و در جهت قضازدایی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم رسیدگی هایمان عالمانه، عادلانه، بموقع و دقیق باشد، افزود: اگر بخواهیم چنین کاری کنیم به نیروهای متخصص نیاز داریم. اگر یک قاضی در دادسرا یا در دادگاه در روز ۷ تا ۱۰ پرونده و حتی بیشتر را بررسی کند و اگر انواع و اقسام پرونده‌ها به یک قاضی ارجاع شود او چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ و چگونه می‌تواند این چهار صفت را داشته باشد. خودم به دادسرا و دادگاه‌ها رفته ام، اصلا جای کار متعارف هم نیست.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز تلاش قوه قضاییه این است که هر چه قدر می شود هزینه کمتر برای مردم ایجاد کند و یکی از مواردی که هزینه را کم می کند توسعه رسیدگی های الکترونیکی است.

رئیس دستگاه قضا افزود: برای کسانی که نه پای آمدن، نه زبان گفتن و نه قلم نوشتن دارند و نه پول وکیل و هزینه دادرسی و کارشناسی در تلاشیم برای این قشر کاری کنیم که به حق خود برسند؛ این نیاز به عده و عُده و بودجه دارد.

انتهای پیام 

نظر شما