شناسهٔ خبر: 51069025 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بررسی شاخصه‌های ایجاد شهر هوشمند در جلسه شورای شهر اصفهان/ مردم چشم‌انتظار رفع مشکلات آبی هستند

گروه استان‌ها- شاخصه‌های ایجاد شهر هوشمند و ضرورت حل مشکل زاینده‌رود از جمله مهم‌ترین نکات مطرح شده در جلسه علنی شورای شهر اصفهان به شمار می‌رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدنورصالحی رئیس شورای شهر اصفهان در نوزدهمین جلسه شورای این شهر، با اشاره به اتفاقات رخ داده در اصفهان طی 2 هفته اخیر اظهار داشت: مردم اصفهان آبان‌ماه با حضور نجیبانه و خردمندانه خود در روز بیست و هشتم آبان‌ماه مطالبات به حق خود را بر اساس قانون از مدیران خواستار شدند که این نوع بیان دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری، تحسین همگان را به همراه داشت، اما متاسفانه در جمعه گذشته عده‌ای با ایجاد رخنه در این حرکت عظیم، مردمی، حق‌طلبانه و نجیبانه سعی در بهره‌برداری از این حرکت داشتند.

وی افزود: در پایان تجمع مردم در تاریخ بیستم و هشتم آبان‌ماه وعده‌هایی در جهت رفع معضلات و احقاق حقوق از سوی دولت داده و مقرر شد مطالبات مردم و کشاورزان در دستور کار دولت و استان قرار گیرد و ظرف مدتی مشخص برای دستیابی به درخواست‌ها، اقدامات لازم صورت گیرد تا اعتماد از دست رفته مردم به واسطه عملی نشدن در سال‌های گذشته بازگردد. نماینده کشاورزان اعلام کرد دولت از سال 61، 1.5  میلیارد تومان آب فروخته، از گذشته عده‌ای سهم و حقابه داشته‌اند و این یک نمونه سوء مدیریت است که آب وجود نداشته را تخصیص داده و بفروشند و مردم با مشکلات روبرو شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره طرح جامع شهر اصفهان بیان کرد: طرح جامع شهر اصفهان مبارزه جدی با فساد، دولت الکترونیک و حرکت در مسیر شهر هوشمند گام‌هایی است که در کنار حل چالش‌های بزرگ و مهم حال حاضر اصفهان باید بر روی آن تمرکز کرد. مقطع تاریخی خوبی برای اجرای طرح جامع انتخاب شده و شاید مشکلات امروز به ما دیکته کند که اصفهان به چه سمتی باید برود. با توجه به اینکه در لیست 10 شهر تاریخی جهان قرار داریم باید بر اساس طرفیت‌ها و آنچه به عنوان یک مادر شهر جهانی مطرح هستیم طرح جامع را تهیه کنیم و لازم است که توجه به گردشگری و صنایع دانش بنیانی که آب‌بر و آلوده‌کننده نباشند در طرح جامع ما مدنظر قرار گیرند.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های شورا، کمیسیون شهرسازی، معاونت شهرسازی و برنامه‌ریزی، وزارت راه و شهرسازی و اداره کل استان نیز دست به دست یکدیگر دهند تا طرح جامع اصفهان متناسب با محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها آماده‌سازی شود. مبارزه با فساد ناشی از ناکارآمدی و پیچیدگی سیستم، عدم نظارت بر ساختار سیستم، عدم برخورد با مظاهر اولیه، بی‌تعهدی و بی‌مسئولیتی برخی از مدیران و غیره جزو اهداف و شعار های اصلی شورا و شهرداری جدید است.

نورصالحی گفت: متاسفانه اکثر کارکنان شهرداری خدوم و سالم هستند اما معدود افرادی نیز وجود دارند که انجام امور مردم را در مسیر انحرافی قرار می‌دهند، ما با این روند مبارزه می‌کنیم تا مردم به بهبود اجرای امور مطمئن شوند. شهرسازی الکترونیک از جمله اقداماتی است که در راستای مبارزه با فساد انجام می‌شود و انجام غیرحضوری و برنامه دار اموری که شهرداری متکفل آن است از موضوعات اصلی مدنظر ماست.

سرعت اتصال به اینترنت افزایش می‌یابد

مدیر مخابرات منطقه اصفهان در این جلسه پیرامون مولفه‌های یک شهر هوشمند تصریح کرد: زیرساخت فیزیکی و شهری، داده‌ها، نرم افزارها، نوآوری و مشارکت از مولفه‌های تحقق شهر هوشمند به شمار می‌رود و اپراتورهای فیبر نوری از تاثیرگذارترین مولفه‌ها هستند. ارائه خدمات یکپارچه هوشمندی مد نظر ما است که به حاکمیت و تمامی تاثیرگذاران در مدیریت شهری و ذی‌نفعان کمک کند تا این یکپارچکی نه در سطح ارائه خدمات بلکه در تمامی لایه‌ها باید وجود داشته باشد.

اسماعیل قربانی خاطرنشان کرد: بدون شک برای داشتن یک شهر هوشمند باید اتصال تمامی قابلیت‌ها به تمامی کاربران آسان و باسرعت مناسب باشد. ایجاد شهر دو قلوی مجازی از جمله اقدامات جدید هوشمندسازی در جهان است که در آینده با این واقعیت روبرو می‌شویم و برای رسیدن به آن باید سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهیم. این در حالی است که سرعت قابل انتظار مشترکان برای اتصال به اینترنت نیز در آینده‌ای نزدیک افزایش می‌یابد و لازم است که در قدم نخست به سمت توسعه زیرساخت‌های آن برویم.

تقویت مدیریت هوشمند پیش نیاز مدیریت خوب و ایده‌آل شهری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نخبگان به موضوع توجه به هوش مصنوعی اشاره کردند، موضوعی که دنیا را در آینده به تصرف خود در خواهد آورد و همین امروز نیز بخش زیادی از مسائل با استفاده از هوش مصنوعی در حال انجام است، بنابراین لازم است که دریابیم در چه جایگاهی قرار داریم.

ابوالفضل قربانی ادامه داد: اگر این تغییر در ما ایجاد نشود باید هر یک سال یکبار به دنبال اقداماتی که دیگران انجام می‌دهند، بدویم. باید جایگاه خود را در این امر ارتقا ببخشیم و مهمترین وظیفه مجموعه مخابرات و وزارتخانه این بوده که قرارگاه عملیاتی و سیاست‌گذاری شهر هوشمند را با ریاست شخص استاندار ایجاد کند چراکه اگر فهم درستی را در این ارتباط ایجاد نکنیم تنها هزینه‌بر خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: اگر بتوانیم مدیریت هوشمند را تقویت کنیم، می‌توانیم به سمت و سوی مدیریت خوب و ایده‌آل پیش برویم و به دنبال آن در مدیریت شهری و استانی نیز موفق خواهیم بود.

رسول میرباقری افزود: اصفهان یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده جهان بوده و موزه دستاوردهای ارزشمند دوره‌های تاریخی را به صورت ملموس به نمایش گذاشته است که بارزترین نمود شاخص قدمت این شهر 1700 هکتار بافت تاریخی است. فرسودگی بافت‌های تاریخی، این مناطق را از ابعاد مختلف دچار نارسایی کرده که این مشکلات عوامل مهمی برای دفع جمعیت بومی و جذب جمعیت غیربومی است و همچنین به تدریج فعالیت‌های دیرپا را از بین می‌برد.

وی گفت: تقویت تعلق خاطر ساکنان، تامین امکانات رفاهی، روی آوردن مسئولان برای زندگی در چنین بافت‌هایی، اقبال مراکز و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به استقرار در بافت تاریخی، ارائه تسهیلات برای سکونت در این بافت و شناسایی و تشویق عملکرد برخی از مدیران در بافت تاریخی و تربیت و معرفی طراحان و مجریان مبتکر از راهکارهایی است که برای حل مشکلات بافت‌های تاریخی و مورد توجه قرار دادن آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

دغدغه ما محلات و شعار ما محله محوری است

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد افزایش دکل‌های مخابراتی بودیم که صدور امواج از سوی این دکل‌ها موجب به وجود آمدن شبهاتی پیرامون تاثیر این امواج بر سلامتی مردم شده است، بنابراین با توجه به قرارگیری این دکل‌ها در نزدیکی مناطق مسکونی، لازم است که شفاف‌سازی‌های لازم پیرامون این موضوع برای مردم انجام شود.

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور خاطرنشان کرد: در آستانه تدوین مهمترین سند سالیانه شهری قرار داریم که چارچوب آن را دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و امثال آن مشخص می‌کند و تا اواخر دی‌ماه از سوی معاونت برنامه‌ریزی به عنوان نخستین سند ارسالی شهردار منتخب دوره ششم ارائه خواهد داد. امید است که به سمت و سوی درآمدهای پایدار برویم، این در حالی است که مشکلات حوزه حمل و نقل، آلودگی هوا، کمبود و بحران آب، فرونشست، پروژه‌های شاخص، قطارشهری، رینگ چهارم، انتقال آب، بافت فرسوده و توسعه فضای سبز را در بودجه 1401 نیز مدنظر قرار می‌گیریم. دغدغه ما حوزه محلات و شعار ما محله محوری بوده و قرار است که نگاه ویژه‌ای نسبت به محلات در بودجه 1401 داشته باشیم.

مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود برطرف شود

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: اصفهان در تاریخ 31 اردیبهشت‌ماه 1399 به سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند پیوسته و مقر این سازمان در کره جنوبی است، در این راستا لازم بوده که نقشه راه تعامل با این سازمان جهانی مشخص شود و این در حالی است که طبیعتاً در این نقشه مشارکت ذی‌نفعانی همانند مجموعه مخابرات نیز نقش بسزایی دارد و بدین وسیله خواستارم که نقشه راه تعامل با تمامی سازمان‌های جهانی به خصوص سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند اعلام شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در خطاب به رئیس جمهور افزود: دیر زمانی است بر اثر سختی زمین و خشکی آسمان و فرونشست تدبیر و عقلانیت در حکمرانی آب در ادوار مختلف، آب دغدغه روزمره همه ما شده است. از آن خشکی و بی تدبیری اصفهان ما به ویژه کشاورزان سال‌های متمادی است که رنج می‌کشند. آنها نجیبانه رفتار می‌کنند اما معقولانه مطالبه‌ می‌کنند و بی صدا فریاد می‌کنند. تجمع آرام و نجیبانه هفته گذشته مردم را مشاهده کردید و بابت اعزام وزیر نیرو به اصفهان تشکر می‌کنیم، اما باید بگوییم اصفهان بیش از حق خود نمی‌خواهد. اصفهان عظمت تاریخی‌، سرزندگی و شادی‌اش را مدیون زنده‌رود است، اگر این رود از سراب تا پایاب زاینده‌ نباشد اصفهان خواهد بود.

دولت سیزدهم وارث کجی‌ها و نابسمانی‌های دولت‌های گذشته است

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در نوزدهمین جلسه شورای این شهر با اشاره به تجمع نجیبانه مردم در هفته‌های گذشته اظهار داشت: مردم نجیب و شریف اصفهان در روز 28 آبان‌ماه، یک مردم سالاری دینی رقم زدند، مسئولان این صدا را دریافت کردند و تلاش‌های زیادی برای تحقق خواسته مردم انجام دادند که نقش صداوسیما نیز در این کار بزرگ نیز بسیار پررنگ بود.

مجید نادرالاصلی گفت: اگر چه خواسته کشاورزان در یک بازه زمانی قابل اجرا بود، عده‌ای این حرکت مسالمت آمیز را برنتافتند و به رغم صدور بیانیه پایانی، به حضور خود اصرار ورزیدند تا اینکه برخی معاندان به میدان آمدند و این اجتماع مردمی را به قصد رویارویی با نظام به آشوب کشیدند. حق مردم اصفهان، استفاده از آب، هوای پاک، محیط زیست سالم، زندگی توأم با رفاه و آسایش و زنده شدن تالاب گاوخونی است. مردم اصفهان هیچگاه استحقاق خود را در ندیده انگاشتن حقوق مردم استان‌های همجوار به خصوص بالادست نمی‌دانند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم وارث کجی‌ها و نابسمانی‌های دولت‌های گذشته است. امروز اصفهان را به فرونشست زمین، فرار سرمایه‌گذار، توسعه حاشیه نشینی و غم و غصه مردمی که از ناداری به کارتن خوابی روی آورده‌اند می‌شناسند و این حق اصفهان نیست، هدف ما اعتلای جایگاه استان بوده و این در حالی است که مسئولان استان، نمایندگان، رسانه‌ها، ائمه جمعه، کارشناسان و غیره باید یک صدا شوند تا مشکلات استان و شهر حل شود.

منطقه ناژوان تنفس‌گاه شهر اصفهان است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ایجاد شهر هوشمند بیان کرد: ویروس منحوس کرونا طی 2 سال اخیر موجب ایجاد معضلات و مشکلات متعددی در دنیا و به ویژه در کشورمان ایران شده است، اما یکی از محاسن آن این بود که مسئولین و مردم را به سمت و سوی استفاده از محیط‌های مجازی و ایجاد شهر هوشمند سوق داد، شهرر هوشمند می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را برای مردم ایجاد کند و زندگی را برای مردم در تمامی شهرها به ویژه در کلانشهرها با جمعیت بالا آسان کند.

محمدرضا فلاح گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد که زیرساخت‌های ایجاد شهر هوشمند در کشور ما وجود ندارد، این در حالی بوده که یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند موجب ایجاد شهر هوشمند در شهرهای ما شود، تحقق مدیریت واحد شهری است. متاسفانه در شهر اصفهان با ضعف اینترنت مواجه هستیم و در بعضی از نقاط شهر اصفهان آنتن‌دهی بسیار ضعیف بوده و لازم است که مشکل ضعف اینترنت نیز برطرف شود.

وی اظهار داشت: ناژوان به عنوان منطقه‌ای سبز با ظرفیت گردشگری و تفرجگاهی به شمار می‌رود که می‌تواند بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب نماید. متاسفانه شورای شهر و شهرداری در ادوار گذشته از این ظرفیت والا غافل بوده و نتوانستند این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل نمایند، با توجه به اینکه ناژوان از کمترین امکانات برخوردار است، در روزهای پایان هر هفته شاهد حضور کثیر شهروندان در این منطقه هستیم و با عنایت به اینکه همچنان بستر و امکانات مناسبی برای ناژوان فراهم نشده، معضلات متعددی را برای گردشگران شهروندان به ویژه اهالی و ساکنین آن محل ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: حمل و نقل و ترافیک معابر، عدم روشنایی و نور کافی، وجود معابر خاکی و ایجاد گرد و خاک در منطقه و آسیب رسیدن به درختان و گیاهان، معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و عدم تکلیف اراضی مالکین و ساکنین ناژوان از جمله معضلات این منطقه به شمار می‌رود. منطقه ناژوان تنفس‌گاه شهر اصفهان است و با فعال نمودن کمیته راهبردی تحقق‌پذیری ناژوان، می‌طلبد که دستگاه‌های مرتبط در حفظ و حراست ناژوان با اولویت رفع مشکلات ساکنین کوشا باشند و جزو دغدغه‌های اصلی آن‌ها قرار بگیرد.  

انتهای پیام/167/ش

نظر شما