شناسهٔ خبر: 51068488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اطمینان مجلس به معلمان برای تصویب لایحه رتبه بندی

امروز در شرایطی تکلیف وزارت آموزش و پرورش در مجلس روشن شد که تعداد زیادی از نمایندگان به در دستور قرار نگرفتن لایحه رتبه بندی معلمان انتقاد داشتند؛ انتقادی که در واکنش به آن رییس مجلس اطمینان داد که این لایحه به زودی تصویب می شود.

صاحب‌خبر -

امروز در شرایطی تکلیف وزارت آموزش و پرورش در مجلس روشن شد که تعداد زیادی از نمایندگان به در دستور قرار نگرفتن لایحه رتبه بندی معلمان انتقاد داشتند؛ انتقادی که در واکنش به آن رییس مجلس اطمینان داد که این لایحه به زودی تصویب می شود.

به گزارش تابناک، تکلیف وزارت آموزش و پرورش در پنجمین ماه تشکیل دولت سیزدهم مشخص شد؛ وزارت خانه بسیار مهمی که اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. پیش از این حجت الاسلام والسلمین ابراهیم رییسی رییس جمهوری دو گزینه پیشنهادی، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد اما آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند تا اینکه قرعه به نام «یوسف نوری» رسید.

نوری که با پشتیبانی فراکسیون انقلاب اسلامی یا همان فراکسیون اکثریت مجلس، در جلسه رای اعتماد حضور پیدا کرده بود، توانست بدون مشکل مجوز ورود به وزارت آموزش و پرورش را از مجلس بگیرد.

هاجر چنارانی و جواد نیک بین نمایندگان نیشابور و کاشمر دو مخالف «نوری» بودند؛ مخالفانی که به جای مخالفت با وزیر، به طرح دغدغه های از وضعیت آموزش و پرورش پرداختند.

چنارانی با طرح سوالات متعددی مشخصا این پرسش را مطرح کرد که «نوری» چگونه می خواهد لایحه رینه بندی معلمان را اجرا کند؛ نیک بین هم پرسید که وزیر آموزش و پرورش چه برنامه ای برای حذف اژدهای چند سر کنکور دارد؟

موافقان هم نکات مثبت «نوری» را برشمردند؛ موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی سوابق نوری را «درخشان» خواند؛ حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی هم برنامه های نوری را مطابق با استاد بالادستی توصیف کرد؛ محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه وجود برنامه های مربوط به اقتصاد آموزش را نکنه مثبت خواند و در نهایت علی اکبر بسطامی نماینده ایلام، «نوری» را مرد روزهای خوف و خطر توصیف کرد.

یوسف نوری که در غیاب رییس جمهوری و با پشتوانه حضور مخبر معاون اول رییس جمهوری و تعدادی از اعضای کابینه سیزدهم در مجلس حضور داشت، برنامه های خود را تشریح کرد؛ او تاکید کرد که « سرکردگان سند۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: «نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی همچون اخذ شهریه و بستن تمام مبادی تعارض منافع از جمله برنامه‌های من می‌باشد به گونه‌ای که هیچ کدام از مدیران ارشد و میانی در وزارتخانه و همچنین هیچ کدام از وابستگان وی نتوانند دست به بازگشایی مدارس بزنند.»

نوری فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامه های خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

مجلس امروز علاوه بر تعیین تکلیف آخرین وزیر باقی مانده از کابینه سیزدهم، ایراد شورای نگهبان در طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی را تعیین کردند. همچنین ایرادات شورای نگهبان در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد منتها یک ماده آن جهت بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی ارجاع شد؛ همان ماده ای که در آن سوابق قضات دیگر به عنوان ازمون وکالت و در نتیجه اخذ پروانه وکالت در نظر گرفته نمی شد.

یکی از موضوعات مورد انتقاد تعدادی از نمایندگان در دستور قرار نگرفتن لایحه رتبه بندی معلمان بود که در واکنش به این تذکرات محمدباقر قالیباف رییس مجلس توضیح داد: معلمان و عزیزان ما در آموزش و پرورش بدانند این قانون هر زمانی که تصویب شود، از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شامل حال آن ها در سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز قانون در سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان اجرا می شود.

او تاکید کرد: معلمان عزیزان به موضوعات مطرح شده در فضای مجازی توجه نکنند؛ مجلس و دولت بهترین مدافع معلمان است و انشالله تصویب می شود.

بعدازظهر امروز نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه برگزار می شود. همچنین طبق اعلام سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس، نشست مشترک مجلس و دولت نیز در روز چهارشنبه هفته جاری تشکیل خواهد شد.

نظر شما