شناسهٔ خبر: 51067016 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماینده همدان: ۲۲۰ هزار معلم در کشور کم داریم/ رشد قارچ‌گونه مدارس غیرانتفاعی

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۰ هزار معلم در کشور کم داریم، از رشد قارچ‌گونه مدارس غیرانتفاعی انتقاد کرد و گفت: عدم آمایش جغرافیایی و رشته‌ای پزشکان در کنار کمبود، بیشترین دغدغه را در زمینه پذیرش رشته‌های پزشکی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت الاسلام احمدحسین فلاحی ظهر امروز در دیدار با اعضای انجمن فرهنگی ثارالله همدان با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در یک سال گذشته اظهار کرد: عملکرد تمام نمایندگان در پایگاه خانه ملت منتشر شده و عملکرد هر نماینده در هر حوزه مشخص است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی و فرهنگی پرداخت و بیان کرد: بر اساس تأکیدات مقام عظمای ولایت، مسائل فرهنگی در اولویت کار مجلس قرار گرفته و آخرین اصلاحات ساماندهی فضای مجازی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی بخصوص برای دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان بسیار حائز اهمیت است گفت: میتینگ‌های سیاسی فرهنگی در همدان رایج شده و در برخی مسائل در جامعه حساسیت‌زدایی صورت گرفته است.

فلاحی اظهار کرد: توجه به موضوعاتی مثل امر به معروف و نهی از منکر در همدان پایه‌های ضعیفی دارد با وجود اینکه قانون و پشتوانه محکمی در این موضوع ایجاد شده و در مجلس دهم مصوب شده است بی‌تفاوتی جای عملکرد مناسب را گرفته است.

وی با بیان اینکه فراگیر شدن توجه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مستلزم مسائل فرهنگی است گفت: عملکرد دستگاه‌های اجرایی به تنهایی پاسخگو نیست و به همین علت است که شهید همدانی می‌فرمود اگر جنگ سوریه به پایان برسد در حوزه فرهنگی فعالیت خواهم کرد و بنده نیز اگر مجلس نباشد در شرایط فرهنگی و معنوی فعالیت خود را ادامه می‌دهم.

نخبگان کشور متولی ندارند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تدابیر لازم در زمینه مهاجرت و دلسردی نخبگان عنوان کرد: در حوزه نخبگان اگر مانع ایجاد نکنیم کارشان طبق روال انجام می‌شود اما متاسفانه دست‌اندازها و موانع بسیاری بر سر راه نخبگان ایجاد شده که موجب دلسردی و خروج آنها از کشور شده است.

وی افزود: جوانان دغدغه‌مند و غیرتمندی در ملایر داریم که برای اولین بار در جهان داروی هوشمند ضد کرونا ساختند؛ به مجموعه سپند معرفی کردیم تا روال کار را پیگیری کنند اما پیش از آن مورد حمایت نبودند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نخبگان متولی درستی در کشور ندارند خاطرنشان کرد: ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که باید به ۶۰ هزار برسیم، پارک‌های متعدد علم و فناوری، خانه شرکت‌های خلاق که در محل درمانگاه قراگوزلو ایجاد شده، همه ظرفیت‌های بی‌نظیری برای رشد نخبگان است اما در کشور بی مهری‌های بسیاری نسبت به آنها می‌شود، بخصوص در زمینه مدیریتی می‌بینیم پس زده می‌شوند.

پایش مشکلات روستاییان با حضور مسئول مربوطه

فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش گام به گام و جهادگونه برای رفع مشکلات مردم به ویژه در مناطق روستایی خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار پایش ۶۰ روستا را مد نظر داشته‌ایم، مسئولان را به روستاها برده و بر اجرای طرح‌ها نظارت کرده‌ایم، اگرچه در نظارت بر عملکرد مسئولین استان تنها هستم و هجمه‌ها و مشکلاتی که در فضای مجازی ایجاد شده حاکی از همین امر است. 

وی به ظرفیت پتروشیمی هگمتانه در اشتغال و توسعه استان اشاره و عنوان کرد: این پتروشیمی ۱۸ سال خوابیده بود اما حالا خوراک پتروشیمی وارد شده و با خانواده علاقبندیان رایزنی‌هایی صورت گرفته تا فعال شود اگرچه ثمرات آن به صورت خام از استان خارج می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پتروشیمی بوعلی هنوز تجهیزات ندارد و با وجود انتقال پساب هنوز هم فعال نشده البته تلاش کردیم تجهیزات آن فراهم و فعال شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد انتصابات استان فشاری نداریم اما اگر کسی مسأله‌دار باشد تذکر می‌دهیم بیان کرد: در انتخاب شهردار هیچ نقشی نداشتم و تنها کاری که کردم این بود از وزیر برای ملاقات با اعضای شورای شهر وقت گرفتم و در خصوص انتصاب مدیران استان نیز کمیته انتصابات در استانداری تصمیم گیرنده نهایی است.

فلاحی با بیان اینکه در این دوره بیشترین همگرایی در مجمع نمایندگان استان وجود دارد ابراز کرد: در موضوع پروژه‌های استانی پروژه‌های کلان را همه نمایندگان با هم پیگیری می‌کنند.

مدیران فشل در هشت دستگاه اجرایی باید جابجا شوند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در هشت دستگاه اجرایی استان مدیران باید حتما جابجا شوند زیرا کسانی هستند که یا رای دادگاه دارند یا واخواهی شده‌اند و در انجام امور مدیریتی نیز توفیقی ندارند و فشل و کسل در این موقعیت قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه به حواشی که پیرامون جابجایی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده اشاره و تصریح کرد: نمایندگان ملایر و بهار و کبودراهنگ نیز مثل ما از عملکرد رییس پیشین علوم پزشکی گلایه داشتند، ما از وضعیت کادر درمان و شرایط بیمارستان‌ها راضی نیستیم در شرایط کرونا وضعیت مطلوبی بر بیمارستان‌ها حاکم نیست و مطالبات کادر درمان با این همه تلاش و خستگی روی زمین مانده است.

فلاحی ادامه داد: با پالایش و بررسی وضعیت موجود و نارضایتی مردم و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، بسته‌ای به وزیر ارائه شد که اعضای هیئت علمی دانشگاه تدوین کرده بودند، چرا در این سیستم بیمار از بیمارستان دولتی به خصوصی منتقل می‌شد تا پزشکش او را جراحی کند و تخلفات متعدد دیگری که رییس دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگو می‌بود البته اقدامات مثبتی هم صورت گرفته که کسی منکر آن نیست.

طرح جامع شهری کارشناسی نشده است

وی در ادامه گریزی به طرح جامع شهری همدان زد و اظهار کرد: در گسترش شهر طرح جامع مطرح شده است اما طرح کارشناسی نشده بود، طرح جامع ایرادات بسیاری دارد که باید بازنگری و کارشناسی شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یادآور شد: متأسفانه اقدامات کارشناسی نشده دیگری نیز در این شهر رخ داده که از ان جمله می‌توان به شرایط احداث سد تالوار اشاره کرد، سد تالوار سالها قبل احداث شده اما آب پشت سد باقی مانده و حاصلی برای مردم نداشته است.

وی ادامه داد: با پیگیری صورت گرفته قرار شد از این سد در فاز اول تا پایان اسفند ماه ۱۶ میلیون متر مکعب آب وارد شود و تا پایان بهار مشکل تنش آبی همدان حل شود و خوشبختانه وزیر هم در اجرای این برنامه مصمم است.

فلاحی در ادامه به نقل قولی از رییس سازمان صمت در استان اشاره و عنوان کرد: «معادن همدان را بردند» برای همین امروز از استخراج معادن استان سهمی به مردم نمی‌رسد، مثل معادن آهن که از اینجا به اصفهان می‌رود اما ما برای تأمین فولاد مورد نیاز خود دست به دامن نقاط دیگر هستیم.

از سرمایه‌گذار استقبال می‌کنیم اما روند احداث پروژه اسکای مال قانونی نیست

وی اضافه کرد: موضوع انفال به تازگی در مجلس مطرح شده است که به همه مردم تعلق دارد و باید رعایت شود، دیگر کسی حق ندارد به زمین یا معادن که جزء انفال هستند دست‌اندازی کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پروژه اسکای مال اشاره کرد و گفت: ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار در استان هستیم اما اسکای مال ارتباطی به این ماجرا ندارد چراکه این پروژه هیچ مجوز قانونی برای سرمایه‌گذاری و کار ندارد.

وی با بیان اینکه بدون مجوز و پروانه و کسب تکلیف از علوم پزشکی و دستگاه امنیتی اقدام به خاکبرداری شده است گفت: من مخالف اصل اسکای‌مال نیستم اما بخاطر منافع مردم نسبت به بی‌قانونی کوتاه نمی‌آیم.

فلاحی با اشاره به روند احداث کنارگذر یادآور شد: در کنارگذر ۸ کیلومتر باقیمانده تا تکمیل شود ما حق نداریم یک ریال از بیت‌المال را بدهیم یا ببریم در پروژه های دیگر هزینه کنیم، پل‌ها قرار بود ترافیک غرب کشور را رفع کند اما نکرد و در حالی که باید بودجه ملی جذب این پروژه‌های ترافیکی می‌شد اقدامی صورت نگرفت.

بودجه صدا و سیما باید مستقل شود تا استقلال آن در انجام رسالتش محقق شود

وی در ادامه به وابستگی صدا و سیما در برخی مسائل و مباحث اشاره و تشریح کرد: بودجه صدا و سیما باید مستقل باشد تا تحت فشار دولت ها در حوزه مطالبات قرار نگیرد و استقلال آن در انجام رسالتش محقق گردد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس از راه اندازی دوباره طرح جوانی جمعیت خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح سالها روی زمین مانده بود که مشوق‌هایی در حوزه ازدواج و فرزنداوری دارد و باید مطالعه و مطالبه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم احقاق عدالت توزیع بودجه در کشور تأکید و بیان کرد: عمده بودجه کشور در شرکت‌های دولتی هزینه می‌شود اگرچه مجلس فعلی نگاه ویژه‌ای به توزیع عادلانه بودجه دارد و نگاه به بودجه مصوب ۱۴۰۰ با پیوست عدالت بوده است.

فلاحی تأکید کرد: در موضوع عدالت در پرداخت حقوق فقط یک راه داریم و آن این است که نظام هماهنگ پرداخت اجرا بشود و دیگر مسائل نمی‌تواند راهگشا باشد.

در نحوه تصویب بودجه باید طرحی نو دراندازیم

وی با بیان اینکه در تصویب بودجه باید طرح و راهکار جدیدی ایجاد شود گفت: متأسفانه در زمینه بودجه کار تخصصی انجام نمی‌شود و وقت بسیار زیادی از مجلس می‌گیرد در حالی که همه اعضای کمیسیون بودجه نیز متخصص نیستند ضمن اینکه در برخی مسائل مثل هزینه‌های وزارت نفت خود وزارت باید وارد عمل شود و در تأمین هزینه‌های خود خودکفا باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در خصوص دغدغه‌های توزیع پزشکان در استان‌های مختلف و مناطق متعدد کشور عنوان کرد: عدم آمایش جغرافیایی پزشکان و عدم آمایش رشته‌ای در کنار کمبود پزشک بیشترین دغدغه را در زمینه پذیرش رشته‌های پزشکی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: پروسه مهاجرت معکوس که امروز یکی از الگوهای اقتصادی زندگی در کشور است در تلاش هستیم با پایش‌های میدانی در تلاش هستیم محقق شود و بر این اساس، اشتغال روستاییان مد نظر قرار گیرد این هم مطالبه دولت است و هم ما در مجلس طرح داریم که باید پیگیری شود.

فضای سیاسی، مانع رشد وزارت آموزش و پرورش شده است

فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود به سوالات متعدد در خصوص مسائل مطروحه در وزارت آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: درمان و آموزش در قانون اساسی مورد تأکید است که باید رایگان باشد با این حال، وزارت آموزش و پرورش، فقیرترین وزارت است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید هدفمند و دارای برنامه باشد بیان کرد: فضاسازی سیاسی این وزارت‌خانه در سالهای گذشته مانع از رشد و ارتقای صحیح این مجموعه بزرگ و مهم کشور شده است به طوری که تنها در یک نمونه، ظرفیت ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به ۳ هزار دانشجو کاهش یافته و این اتفاقی ناگوار در سیستم تعلیم و تربیت کشور است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۰ هزار معلم در کشور کم داریم گفت: اگر امروز کار جهادی نکنیم آینده کشور به خطر خواهد افتاد.

وی به رشد قارچ‌گونه مدارس غیرانتفاعی اشاره و عنوان کرد: در بسیاری از این مدارس تربیت دانش آموز مدنظر نیست و این خطری برای آینده تربیتی و اجتماعی کشور است و این در حالی است که مجهزترین هنرستان غرب کشور(دیباج) که ظرفیت عظیم زیرساختی برای آموزش است با ۷۰۰۰ متر مربع زمین رها شده است.

فلاحی ادامه داد: ۵۰ درصد املاک آموزش و پرورش دارای سند نیستند و بسیاری از ظرفیت‌ها روی زمین مانده‌اند و ‌‌فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

وی همچنین به مطالبه نیروی آموزش و پرورش در همدان اشاره و اظهار کرد: در دو نوبت، مدیران همدان تنها درخواست ۵۰۰ معلم داشتند در حالی که لرستان ۲ هزار معلم درخواست داد و مازاد نیاز را به همدان تزریق کرد و این روحیه مطالبه‌گری در مدیران آموزش و پرورش استان نیست.

بحران آب، زیرساختهای فرسوده، پیری جمعیت در استان همدان، دغدغه های نیروگاه مفتح، هدر رفت آب سفره های زیرزمینی با کشاورزی غیر مکانیزه از دیگر مسائلی بود که در این نشست مطرح و از نماینده همدان مطالبه شد.

انتهای پیام/ 3140/ ق

نظر شما