شناسهٔ خبر: 51050082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سبک «متناقض» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

میزان

مجتمع تسا کرج مرکز تولید سانتریفوژهای پیشرفته با ظرفیت بالاست و برای این کار هم نیازی نیست تا جمهوری اسلامی از نهادی اجازه بگیرد، چون طبق ماده چهار NPT این فعالیت‌ها حق ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حمید خوش‌آیند کارشناس مسائل بین‌الملل - رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی در نخستین اظهارات خود پس از بازگشت از ایران بیان داشته گفت‌وگوهای او درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی «بی نتیجه» بوده است.

گروسی طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی مدعی شده است «مذاکرات موفقیت‌آمیز نبود. من خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌های مورد نیاز آژانس هستم. خواهان احیای دوربین‌های آژانس، سرویس و تعمیر تجهیزات آژانس و تمامی این چیزها هستم و مسئله دیگر این است که موضوعات باقیمانده‌ای در مسائل پادمانی داریم. به رغم تمام تلاش‌هایی که انجام شده است، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران که در دو گزارش آژانس به تفصیل آمده بود، بی‌نتیجه بود».

این سخنان او درحالی است که وی پیش از این چندین بار در تهران و در دیدار با مقامات ایرانی تاکید کرده هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط درحال انجام است؛ اظهاراتی که او در دیدار با آقای امیرعبداللهیان هم تکرار کرده و گفته بود رویکرد آژانس در قبال برنامه اتمی ایران فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه است!

مدیرکل آژانس در سفر قبلی خود هم بعد از بازگشت به وین، ایران را متهم به این کرد که همکاری خوبی با آزانش ندارد! اگر منظور از همکاری خوب، بازرسی از مجتمع تسا کرج (که در تیرماه در آن انفجار صورت گرفت) است باید گفت در مجتمع تسا مواد هسته‌ای وجود ندارد و این کارگاه مشمول قوانین پادمانی نبوده و در آینده هم نخواهد شد.

مجتمع تسا کرج مرکز تولید سانتریفوژهای پیشرفته با ظرفیت بالاست و برای این کار هم نیازی نیست تا جمهوری اسلامی از نهادی اجازه بگیرد، چون طبق ماده چهار NPT این فعالیت‌ها حق ایران است. البته در کارگاه کرج دوربین‌هایی نصب شده است که هر ۱۰ ثانیه یک فریم تصویر را ثبت و آرشیو می‌کنند و در صورت نیاز یا وجود اختلاف به این تصاویر رجوع می‌شود که این تصاویر هم بر اساس قانون اقدام راهبردی به آژانس داده نمی‌شود و هم‌اکنون نظارتی بر آن‌ها ندارند.

برنامه هسته‌ای ایران از یک روند مسالمت‌آمیز و قانونی برخوردار بوده و طبق ضوابط آژانس بین‌المللی عمل می‌کند.

این درحالی است که آقای گروسی که یک شخصیت تأثیرپذیر داشته و مورد اطمینان آمریکا و اروپایی‌هاست، علاقه عجیبی به سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد!

ایشان یک سبک «متناقض» دارد؛ موقعی که در تهران است، برنامه اتمی ایران را حرفه‌ای، بی‌طرفانه، فنی، مسالمت‌آمیز و در کمال اطمینان و سلامت نامیده و مذاکراتش با مقامات ایرانی را بسیار سازنده توصیف می‌کند؛ اما زمانی که از ایران برمی‌گردد خلاف صحبت‌هایی که در تهران داشته است، لفاظی نموده و سعی در سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌کند! دو سفر اخیر او به ایران گویای این واقعیت است.

نظر شما