شناسهٔ خبر: 51048909 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

درگیری ارتش سودان و اتیوپی در منطقه مرزی ملکامو

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک منبع نظامی سودان از شکل‌گیری درگیری‌هایی میان نیروهای سودانی و اتیوپیایی در منطقه مرزی ملکامو خبر داد.

به گزارش شفقنا از ایسنا، یک منبع نظامی سودان در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: در منطقه مرزی ملکامو درگیری‌هایی میان نیروهای سودانی و اتیوپیایی شکل گرفته است.

محمد طه توکل، مدیر دفتر الجزیره در اتیوپی اظهار کرد: در دوره گذشته اتیوپی انتقادهایی از عبور گروه‌هایی که آنها را تروریستی می‌خواند، از مرزهای سودان به اقلیم بنی شنقول داشت.

او گفت: با وجود اینکه سودان درگیر بحران انتقال سیاسی است و اتیوپی نیز درگیر بحران تیگرای است، بحرانی خاموش میان دو طرف سودانی و اتیوپیایی وجود دارد و سودان به شکل غیررسمی به گسیل دادن برخی گروه‌های شبه‌نظامی مخالف از مرزهای خود به سمت اتیوپی متهم است.

همچنین روزنامه سودان تربیون به نقل از منابع نظامی عالی رتبه نوشت: ارتش سودان امروز، شنبه با حمله‌ای از داخل مرزهای شرقی کشور که توسط نیروهای اتیوپی و شبه نظامیان امهره انجام شد، مقابله کرد.

این روزنامه به نقل از این منابع ادامه داد: ارتش سودان به نفوذ این نیروها به داخل خاک سودان در شرق برکه نورین در شهرک ملکاوا در عمق ۱۷ کیلومتری پاسخ داد.

همچنین در این درگیری‌ها از سلاح‌های سنگین استفاده شد. منابع می‌گویند: حمله جدید اتیوپی برای تحقق دو هدف بود، نخست حمایت از کشاورزان امهره که برای تصاحب محصول ۱۰ هزار کیلومتر مربع کاشته در خاک سودان تلاش می‌کنند و دوم بستن راه به روی پیشروی نیروهای جبهه تیگرای در منطقه بحر دار اتیوپی.

پس از آنکه جبهه آزادسازی تیگرای تهدید کرد به سمت آدیس آبابا پیشروی خواهد کرد، اتیوپی اوایل ماه جاری میلادی برقراری حالت فوق‌العاده به مدت شش ماه در سراسر این کشور را اعلام کرد.

با ورود نیروهای ارتش اتیوپی به اقلیم تیگرای در پاسخ به حمله‌ای که به یکی از پایگاه‌های آن شده بود، چهارم نوامبر ۲۰۲۰ درگیری‌هایی میان ارتش اتیوپی و جبهه تیگرای آغاز شدند و ارتش اتیوپی توانست کنترل این اقلیم هم‌رز با سودان را به دست بگیرد.

اما جبهه تیگرای ژوئن گذشته موفق شد دوباره اقلیم تیگرای از جمله شهر میکیلی، مرکز آن را به کنترل در آورده و بر گستره نبردهای خود علیه نیروهای دولت اتیوپی افزوده و آنها را به دو اقلیم امهره و عفر واقع در مجاورت تیگرای برساند.

نظر شما