شناسهٔ خبر: 51048904 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در بازار متشکل ارزی؛

نرخ دلار و یورو کاهشی شد

مهسا طاعتی لاطران

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی ایران، گزارشی از نرخ و حجم معاملات دلار و یورو در اولین روز کاری این بازار در هفته جاری را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

مهدی گوهررستمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه معاملاتی شنبه (ششم آذرماه) نماد معاملاتی دلار کار خود را با نرخ ۲۷ هزار و ۷۵۹ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۴۸۱ تومان رسید که بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۷ هزار و ۱۳۹ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۲.۲۷ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد.
 
این تحلیلگر اقتصادی افزود: در جلسه معاملاتی شنبه، اسکناس یورو کار خود را با نرخ ۳۱ هزار و ۷۶۵ تومان شروع کرد و در پایان جلسه معاملاتی، نرخ هر یورو به رقم ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به این ترتیب نرخ میانگین وزنی اسکناس یورو در معاملات امروز این بازار با ۳.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز پنجشنبه، ۳۰ هزار و ۷۴۳ تومان بوده است.

گوهررستمی ادامه داد: دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۷ هزار و ۷۵۹ تومان معامله شد. همچنین هر یورو در پایین‌ترین نرخ خود به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در بالاترین نرخ به قیمت ۳۱ هزار و ۷۶۵ تومان معامله شد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: حجم معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز شنبه (ششم آذر) ۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۷۰۰ دلار و حجم معاملات در نماد معاملاتی یورو ۲۸۰ هزار و ۴۰۰ یورو بود.

طبق این گزارش،  بازار متشکل ارزی بستری الکترونیکی برای معاملات عمده نقدی (اسکناس) ارز است که  کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، شرکت فرابورس ایران و شرکت ملی انفورماتیک سهامداران آن بوده و بانک مرکزی به‌عنوان بازیگردان اصلی، ناظر بر فعالیت‌های این بازار است.

همچنین فرایند کشف نرخ ارزها در این بازار بر اساس مکانیسم حراج بود که خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

انتهای پیام 

نظر شما