شناسهٔ خبر: 51048896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه بحران در مرز بلاروس؛ پناهجویان قصد بازگشت ندارند

تهران – ایرنا – پناهجویان در مرز بلاروس از بازگشت به کشورهای خود خودداری می کنند و این در حالی است که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به پناهجویان وعده داده است که دولت وی به آنها برای بازگشت به خانه کمک می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، با وجود وعده و وعید لوکاشنکو به پناهجویان برای بازگردانشان به کشورهای خود، کمتر کسی از این پیشنهاد استقبال کرده است .

در محوطه ای بزرگ در گذرگاه بروزگی بلاروس در نزدیکی مرز لهستان، پناهجویان برای دریافت غذا و لباس گرم در صفوف منظم می ایستند تا بتوانند سرمای بی رحم شرق اروپا را تاب آورند.

به پناهجویان اجازه داده شده است در این محوطه بخوابند. اما گولیور کریگ گزارشگر فرانس ۲۴ گزارش داد که پناهجویان گفته اند قصد ندارند از مزیت پروازهای رایگان برای بازگشت به عراق استفاده کنند و مصمم هستند که وارد اتحادیه اروپا شوند.

یک پناهجو در حالی که در صف تحویل غذا ایستاده بود، گفت: من یک شهروند عراقی هستم. به خود قول دادم که هرگز به عراق بازنگردم، زیرا در عراق نه امنیت فیزیکی هست و نه امنیت اقتصادی.

غرب، بلاروس را متهم می کند که پناهجویان را به سمت مرز هدایت کرده تا آنها را از طریق لهستان و لیتوانی وارد اتحادیه اورپا کند . بلاروس این اتهام را رد و از اتحادیه اروپا به دلیل نپذیرفتن پناهجویان انتقاد کرده است.

در همین حال، این گزارش حاکی است که عراق شماری هواپیما را برای بازگرداندن بیش از ۸۰۰ پناهجو به بلاروس اعزام کرده است. به گفته مقام های عراقی، حدود یک هزار پناهجو از زمان آغاز عملیات جمع آوری شده اند.

نخستین گروه از پناهجویان عراقی شامل ۱۸۰ نفر اکثرا زن و کودک با یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ خطوط هوایی عراق، فرودگاه مینسک را به مقصد شهر اربیل عراق ترک کردند. هواپیمای دوم از نوع بویینگ ۷۴۷-۴۰۰ خطوط هوایی عراق با ۴۲۰ پناهجو نیز فرودگاه مینسک را به مقصد عراق ترک کرد.  

به گزارش رسانه های روسی، صدها پناهجو با برگزاری اجتماعی در محوطه سالن گمرگ گذرگاه مرزی بلاروس و لهستان، خواستار اجازه اتحادیه اروپا برای سفر این افراد به کشورهای اروپایی شدند.

اکثر پناهجویان تابلو نوشته‌هایی با مضامین«اتحادیه اروپا حقوق بشر را رعایت کن» در دست داشتند.  

نزدیک به ۲ هزار پناهجو عمدتاً اهل خاورمیانه، نزدیک مرز بلاروس با لهستان در شرایط بسیار دشوار مستقر شده و ناامیدانه قصد ورود به اتحادیه اروپا را از طریق لهستان دارند.

بلاروس در پی درخواست اتحادیه اروپا و وزیران کشورهای عضو گروه هفت برای پایان دادن فوری به کارزار تهاجمی و بهره جویانه از مهاجران، اعلام کرده که خواستار کاهش این بحران است.

نظر شما