شناسهٔ خبر: 51045912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه اقیانوس‌ ها را از شر پلاستیک‌ ها نجات دهیم؟

کارشناسان بر این باورند به جای تمرکز بر روی پاکسازی زباله‌ های اقیانوس باید بر روی توقف تولید چنین موادی تمرکز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از gizmodo، یک متخصص آلودگی معتقد است که تلاش برای پاکسازی تمام پلاستیک‌های اقیانوس بیهوده و با شکست همراه است. اقیانوس‌ها بیش از ۷۰ درصد سیاره زمین را تشکیل می‌دهند، ولی در طی سالیان گذشته انسان‌ها آنها را تبدیل به محل دفن زباله کرده‌اند. مردم نقاط مختلف جهان هر ساله ۸ میلیارد کیلوگرم پلاستیک جدید به اقیانوس‌ها می‌ریزند. برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که ما بیش از حد بر حذف کامل زباله‌ها از اقیانوس متمرکز شده‌ایم و به نظر آنها باید بر روی راه‌ حل واقعی یعنی توقف تولید این مواد کار کرد.

زباله های دریایی

راه‌های پاکسازی پلاستیک ریخته شده در اقیانوس‌ها

افزایش تولید پلاستیک به این معنی است که میزان زباله‌های پلاستیکی ریخته شده در اقیانوس‌ها طی چند دهه آینده سه برابر خواهد شد. مکس لیبوایرون، دانشیار دانشگاه مموریال در نیوفاندلند و محقق برجسته آلودگی اعتقاد دارد که تمیز کردن اقیانوس‌ها اساساً با تمیز کردن زباله در خیابان به دلیل مقیاس شان متفاوت است. نکته مهم دیگر بحث میکروپلاستیک هاست که از کوچک‌ترین مواد دنیا هستند. یافتن این مواد ریز در سطح وسیع اقیانوس‌ها بسیار زمان بر و هزینه بر خواهد بود. مشکل بعدی خوردن پلاستیک‌ توسط حیوانات داخل دریاست یا حتی مشکلاتی مانند درهم تنیدگی وجود دارد. شاید بتوان روی پاکسازی خط ساحلی فکر کرد یا چرخ‌های جمع آوری زباله در خلیج‌ها که راه‌های به صرفه تری برای پاکسازی هستند.

تجزیه پلاستیک سال‌ها طول می‌کشد و با سوزاندن آنها هم باز شما با مواد شیمیایی مواجه می‌شوید که تفکیک و پاکسازی شان ده‌ها سال زمان می‌برد. جالب است بدانید که این دو بیشتر از گونه‌هایی مثل دایناسور‌ها دوام می‌آورند. شاید مردم این واقعیت را نمی‌دانند و پلاستیک‌های خود را دفن می‌کنند یا به دریا می‌ریزند و فکر می‌کنند که بهترین کار را کرده اند، اما باید بدانند که از بین رفتن زباله‌ها به ویژه پلاستیک به همین راحتی نیست. شاید با این تفاسیر با خودتان بگویید پس اختراع پلاستیک ایده بدی بوده است. حال فرض کنید پلاستیک‌های کف اقیانوس را جمع آوری کردید. قرار است با آن چه کار کنید؟ پلاستیک‌های دریایی قابل بازیافت نیستند.

پلاستیک‌های اقیانوس‌

بخش کمیسیون بین‌المللی چینه‌ شناسی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین‌شناسی خطر پلاستیک‌ها را با بمب‌های اتمی برابر می‌داند. در مورد حیوانات هم نکته‌ای که وجود دارد این است که خوردن پلاستیک به آنها آسیب نمی‌رساند. به عنوان مثال سگ‌های اهلی یک تن پلاستیک می‌خورند و گاهی اوقات به دلیل انسداد روده و معده باید به دامپزشکی مراجعه کنند، اما این در مورد همه سگ‌ها صدق نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما