شناسهٔ خبر: 51045861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

مدیران دولت سیزدهم صندلی ها را رها کنند!

صاحب‌خبر -

 محمود نقدی پور *

در تاریخ چند هزارساله ایران، هیچ زمانی به اندازه و مقیاس کنونی کشور در محاصره و فشار دشمنان نبوده است. از یک سو، در منطقه و محیط پیرامونی ایران، قطب بندی ها و تحرکات نظامی و سیاسی جدیدی علیه ایران اسلامی به وجود آمده و از سوی دیگر، قدرت های جهانی از جمله آمریکا شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه کشورمان تحمیل کرده اند.

در حالی که قرار بود دولت روحانی این تحریم های ظالمانه را با مذاکره و برجام لغو کند و رونق اقتصادی را به ارمغان آورد، اما خیلی زودتر از آنچه تصور می شد آمریکایی ها نشان دادند که دشمنی آن ها با ملت ایران بزرگتر و فراتر از مسئله هسته ای و یک توافق بدون تضمین است.

لذا با خروج ترامپ از برجام، بار دیگر کشور در یک تنگنای جدی قرار گرفت. تنگنایی که با سوء مدیریت و عدم توجه دولت قبل به ظرفیت های داخلی دوچندان و فزاینده شد. آنچه در دوران تحریم، هزینه ها و فشارها را بر مردم بیشینه کرد، سیستم مدیریتی و مدیرانی بودند که تصور می کردند با نشستن پشت میزها و دادن دستور و دستورالعمل از راه دور می توانند کشور را در شرایط تحریم مدیریت کنند.

با تغییر دولت قبلی و روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم، انتظاری که وجود داشته این است که مدیران این دولت با در نظر گرفتن سبک و الگوی مدیریت جهادی به تاسی از رئیس جمهور  انقلابی، میزها و صندلی ها را رها کنند، در میان مردم حضور پیدا کنند و مشکلات را از نزدیک ببینند و راه حل های دقیق و کارشناسی برای رفع آن ها در نظر گیرند.

رهبر معظم انقلاب بارها در کلام و بیانات خود خطاب به مدیران اجرایی و دولتمردان در دولت های مختلف، از لزوم روحیه جهادی برای حل مشکلات و عبور از تنگناها سخن گفته اند. براساس بیانات امام خامنه ای، کار جهادی را باید عبور از موانع و وفاداری به آرمان ها، هدفمندی، هوشیاری و شوق به کار و تلاش برای حل مشکلات دانست.

شاخص مهم مدیریت جهادی را باید خودباوری، اعتماد به نفس، باور به کمک الهی و مبتنی بر علم و درایت دانست. در مدیریت جهادی، باید بیش از امکانات کار کرد. در همین راستا بود که شهید حسن تهرانی مقدم به عنوان پدر موشکی ایران در جایی گفته بود «فقط انسان های ضعیف به اندازه امکانات شان کار می کنند». این جمله شهید تهرانی مقدم مصداق بارز تفکر یک مدیر جهادی است که تا آخرین لحظات شهادت، در میدان جهاد، تلاش و خودباوری بود.

براساس آنچه رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند و با توجه به ضرورت ملی در شرایط تحریم و فشار دشمنان، از مدیران دولت سیزدهم انتظار می رود تفکر و روحیه جهادی را در دستورکار مدیریتی خود قرار دهند و نشان دهند که با مدیران دولت قبلی تفاوت انقلابی بارزی دارند. مدیران دولت جدید باید چون رئیس جمهور منتخب  و چند نفر دیگر از معاونین و وزرا از صندلی ها دل بکنند و خودشان را به مردم برسانند، مشکلات شان را بشنوند و برای حل آن مسائل انباشته شده تلاش و چاره اندیشی حقیقی کنند.

اگر امروز، در مدیریت منابع آبی کشور و تغییرات اقلیمی ضعیف عمل کرده ایم، کارخانه ها تعطیل است، کشاورزی به عقب رفته، صنعت دچار رکود شده، بانک ها مشکلات زیادی پیش پای مردم می گذارند، مردم گرفتار مسیر پر پیج و خم اخذ مجوزات برای راه اندازی کسب و کار هستند، در ادارات با مردم بدرفتاری می شود و... بدین جهت است که مدیران ما پشت میز و روی صندلی های نرم نشسته اند و نمی خواهند با مشکلات مردم روبرو شوند. مدیر جهادی مدیری است که از روبرو شدن با مشکلات دوری نکند و با حضور در میدان، گام های عملی برای حل مسائل و مشکلات انباشتی مردم بردارد.

از مدیران دولت سیزدهم در تمامی سطوح انتظار می رود -به مانند رئیس جمهور جهادی و معاون اول که در صحنه و میدان حضور موثر دارند- ضمن مورد توجه قرار دادن بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و متناسب با شرایط و وضعیت جنگ اقتصادی و گفتمان رئیس جمهور منتخب،  روحیه و کار جهادی را در دستور کار مدیریتی خود قرار دهند.

در نهایت اینکه، دولت سیزدهم باید در نظر داشته باشد که بخش عمده ای از بدنه مدیریتی فعلی دولت، همان مدیران دولت قبل هستند که اعتقاد و باوری به روحیه جهادی ندارند. لذا، انتظار دیگر از دولت انقلابی سیزدهم این است که در راستای تزریق روحیه جهادی به بدنه مدیریتی کشور، تغییرات جدی مدیریتی را در دستور کار خود قرار دهد.

* عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه

نظر شما