شناسهٔ خبر: 51040486 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش قیمت غذا در پی کمبود کود شیمیایی در آمریکای شمالی

تهران-ایرنا- کمبود کود شیمیایی نیتروژن دار در سطح جهانی، قیمت های مواد غذایی را به سطح بی سابقه ای افزایش داده و باعث شده کشاورزان در منطقه آمریکای شمالی خرید کودها را به تعویق بیندازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: کشاورزان برای تقویت محصولات خود شامل ذرت، کلزا و گندم از کود نیتروژن دار استفاده می کنند و افزایش هزینه کودهای شیمایی به معنای افزایش قیمت گوشت و نان است.

بر اساس گزارش برنامه غذای سازمان ملل متحد در ماه اکتبر(مهر) قیمت جهانی غذا به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید که این امر قیمت محصولاتی همچون روغن های گیاهی و گندم را افزایش داد.

اتفاقات آب و هوایی در فوریه در تگزاس و توفان ایدا در ماه آگوست تولید کودهای شیمیایی در آمریکا را مختلف کرد. سپس قیمت گاز طبیعی به عنوان منبع کلیدی در تولید نتیروژن در اروپا بالا رفت که به دلیل عرضه پایین و تقاضای بالا بود. قیمت جهانی ماده شیمیایی اوره ماه جاری برای اولین بار به بالاترین قیمت به میزان هزار دلار در تن رسید. روسیه و چین صادارت خود را محدود کرده اند.

مدیر اجرایی انجمن خرده فروشان کشاورزی در آمریکا گفت عرضه کودهای شیمیایی نیتروژن برای تامین تقاضا در قبل از زمستان کافی است و در صورتی که کشاورزان در زمستان خریدهای خود را انجام دهند فشار تقاضا در فصل بهار کاهش می یابد اما قیمت  آن قدر بالا است که کشاورزان خرید خود را به تاخیر می اندازند.

بر اساس گزارش ها، فروش کودهای شیمیایی نیتروژن دار در سطح جهانی ۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بود و امسال قیمت ها دستکم ۸۰ درصد بالاتر بوده است.

تاخیر در خرید تا فصل بهار، خطر فشار بر زنجیره تامین را دارد زیرا کشاورزان به دنبال خرید کودهای شیمیایی و تخم گیاهان در این فصل هستند.

نظر شما