شناسهٔ خبر: 51034605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

نشست های غیررسمی اعضای برجام پیش از آغاز مذاکرات وین / اسلامی : مذاکرات با گروسی شکست نخورده است

صاحب‌خبر -
نشست های غیررسمی اعضای برجام پیش از آغاز مذاکرات وین / اسلامی : مذاکرات با گروسی شکست نخورده است
خبرگزاری آریا-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد بازگرداندن برجام به مسیر اصلی بیش از همیشه ضروری است.
به گزارش خبرگزاری آریا،جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: پیش از مذاکرات وین با امیرعبداللهیان گفت‌وگو کردم. بازگرداندن برجام به مسیر اصلی بیش از همیشه ضروری است.
وی در خصوص این مکالمه افزود: ما یک امکان واقعی در پیش داریم و باید به سرعت بحث‌ها را در مورد همه موضوعات مطرح با عمل‌گرایی، واقع‌گرایی و حسن نیت به پایان برسانیم. همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کلیدی است.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو در آستانه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا تاکید کرد: اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکان‌پذیر است.
امیرعبداللهیان همچنین خطاب به بورل گفت: علی‌رغم عهدشکنی آمریکا و سه کشور اروپایی در برجام، ما با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می‌یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم. بازگشت به برجام در عمل باید به معنی پایبندی به تمام مفاد و محتوای آن باشد.
دوشنبه هشتم آذرماه وین میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) برای رفع تحریم‌های آمریکا خواهد بود و علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد.

خطیب‌زاده: همه تمرکز در مذاکرات وین بر رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا است
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمامی تحریم های آمریکا باید به صورت یک جا، موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین های عینی برداشته شود، گفت که همه تمرکز ایران و 1+4،در مذاکرات وین بر رفع این تحریم هاست.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی درباره دور جدید مذاکرات در وین بین ایران و گروه 1+4 اظهار داشت: مواضع جمهوری اسلامی‌ایرلن در این خصوص‌ ماه ها پیش عنوان شده و دولت جدید (سیزدهم) هم بدون هیچگونه لکنتی مواضع خودش را اعلام کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تمامی تحریم های آمریکا باید به صورت یک جا، موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین های عینی برداشته شود.
خطیب‌زاده ادامه داد: این تمام تمرکز ما در مذاکرات وین است که هفته آینده ان شاءالله به صورت جدی و با اراده کامل برای رفع این تحریمها بر ضد مردم ایران وارد این مذاکرات خواهیم شد.
وی همچنین اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران، روشن، قاطع و منطقی است. تمرکز ما و 1+4 بر رفع تحریم هایی است که به صورت یکجانبه و غیرقانونی و بعد از خروج ترامپ از برجام توسط ایالات متحده بر ضد مردم ایران اعمال شده است.
دوشنبه هشتم آذر ماه وین میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) برای رفع تحریم های آمریکا است و علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را عهده دارد و همانگونه که بارها حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده ایران به دنبال یک توافق خوب است.

امیرعبداللهیان خطاب به بورل:  خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم
امیرعبداللهیان خطاب به بورل با بیان اینکه با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم، گفت: غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز (جمعه) و در آستانه مذاکرات وین بین ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) برای رفع تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا تلفنی گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: اگر طرف های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکان پذیر است.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: علیرغم عهد شکنی آمریکا و سه کشور اروپایی در برجام ، ما با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی آزمایی هستیم.
وی افزود: بازگشت به برجام در عمل باید به معنی پایبندی به تمام مفاد و محتوای آن باشد.
وزیر امورخارجه با تشکر از تلاش های جوزب بورل بعنوان هماهنگ کننده گفت: روشن است که نتیجه نهایی در 6 دور مذاکرات وین به دست نیامده، لذا تمام مواردی که لازم است مورد حل و فصل قرار گیرند از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی مورد توجه قرار دارد.
امیرعبداللهیان‌ تاکید کرد: باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که آمریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد، دوباره از برجام خارج نخواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رفتار متناقض آمریکایی ها و عدم تطابق حرف و عمل آنها گفت: کاخ سفید همزمان با اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در هفته های اخیر طی دو مرحله اشخاص و شرکت های ایرانی را تحریم کرد، لذا باید در عمل، همگان شاهد اراده و اقدام جدی برای لغو کامل تحریم ها باشند.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به تماس های خود با تمامی طرف ها به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام گفت: در مذاکرات وین بحث های فشرده و مفصلی بویژه بر روی موضوعات معوق و رفع تحریم ها باید انجام بگیرد و احتمال اینکه همه بتوانند به شکل اصلی برجام بازگردند، وجود دارد.
جوزپ بورل با اشاره به تعهدات آمریکا گفت : تنها راه برداشتن تحریم ها احیای برجام است که از این طریق هم ایران به حقوق خود میرسد و هم جامعه بین الملل از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا میکنند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همه طرف ها با رویکرد مثبت و عمل گرایانه و با اراده محکم برای گفتگو درباره مسائل توافق نشده و رفع تحریم ها وارد مذاکرات وین شوند.

اولیانوف: اعضای برجام در نشست‌های غیررسمی پیش از آغاز مذاکرات وین گفت‌وگو می‌کنند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از برگزاری نشست‌های غیررسمی اعضای برجام در قالب‌های مختلف در وین در روزهای شنبه و یکشنبه پیش از مذاکرات روز دوشنبه خبر داد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی اعلام کرد نشست‌های غیررسمی مشارکت‌کنندگان در برجام در قالب‌های مختلف به منظور آمادگی برای از سرگیری مذاکرات وین، آخر هفته جاری (شنبه و یکشنبه) در پایتخت اتریش آغاز می‌شود.
پیش‌تر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی در مقایسه رویکرد و اقدامات آمریکا/ تروئیکای اروپا و جمهوری اسلامی ایران نوشت: در آستانه گفت‌وگوهای وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی بیانیه‌های متقلبانه صادر می‌کنند، بر تحریم‌ها می‌افزایند، روایت‌های تحریف‌ شده سرهم می‌کنند، در برابر تهدیدات اسرائیل سکوت می‌کنند.
وی افزود: ایران، تیم مذاکره‌کننده جدی و سطح بالا تشکیل می‌دهد. خواستار توافق خوب فوری و اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 می‌شود و رایزنی‌های منطقه‌ای انجام می‌دهد. کافی است اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با بیان اینکه «در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم»، افزود بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشا است.
مذاکرات ایران و گروه 1+4 قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود. دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات وین زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.
در دوران دولت سابق جمهوری اسلامی ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت. از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری می‌کرد

آمریکا: ایران با آژانس همکاری نکند شورای حکام نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد
مقام آمریکایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم و تهدید کرد چنانچه این روند ادامه داشته باشد این شورا برای «رسیدگی به بحران» جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد.
نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز پنجشنبه ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم و تهدید کرد چنانچه این روال ادامه داشته باشد، شورای حکام آژانس برای رسیدگی به «این بحران» نشست فوق‌العاده تشکیل خواهد داد.
مقام آمریکایی گفت: «چنانچه مسئله عدم همکاری ایران در مسائل مختلف از جمله مسائل مطرح ذیل برجام و به خصوص تضمین تداوم اطلاع [آژانس] از سایت کرج فوراْ رفع نشود، شورا چاره‌ای نخواهد داشت مگر اینکه قبل از پایان سال جاری برای رسیدگی به این بحران، نشست فوق‌العاده تشکیل دهد.»
لوئیز بونو، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که این بیانیه را صادر کرده، از اقدام ایران در توقف اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده و گفته است: «این اقدام بر توانایی آژانس برای ارائه ضمانت‌های لازم در خصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران اثر منفی می‌گذارد.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما همچنین از تصمیم ایران در توقف اجرای کد اصلاحی 3.1 بر خلاف تعهدات حقوقی‌اش نگران هستیم. بار دیگر امروز تأکید می‌کنیم که کد اصلاحی 3.1 از لحاظ حقوقی برای ایران الزام‌آور است و این کد را نمی‌توان به صورت یکجانبه اصلاح یا تعلیق کرد.»
نماینده آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه تأکید کرده است: «این شورا مسئولیت دارد از تلاش‌های دبیر کل و دبیرخانه آژانس برای حفظ اثربخشی پادمان‌های بین‌المللی محافظت کند. ما برای اطمینان از اینکه مواد هسته‌ای به سمت مصارف ممنوعه منحرف نمی‌شوند به این پادمان‌ها متکی هستیم.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «ضروری است شورا، روند فعلی تلاش‌های دقیقه نودی ایران برای بر هم زدن اتحاد شورا و جلوگیری از اقدام آن شورا علیه عدم همکاری ادامه‌دار ایران را متوقف کند.»
نماینده آمریکا از سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی به ایران سفر کرده و مدعی شده که ایران از این فرصت برای حصول پیشرفت جهت حل و فصل مسائل برجسته با آژانس استفاده نکرده است.
ساعاتی قبل‌تر، سرپرست نمایندگی ایران در آژانس در نشست شورای حکام درباره مذاکرات هفته آینده در وین با بیان اینکه مذاکرات باید نتیجه محور باشد، تصریح کرد: «تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، انتظار خویشتنداری بیشتر از ایران منطقی نیست.»
وی افزود: خروج مجرمانه آمریکا از برجام، همراه با اتخاذ سیاست رسوای «فشار حداکثری» و اعمال مجدد تحریم‌ها به منظور تأثیر مستقیم و نامطلوب بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران، در حالی که جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به آن تعهدات پایبند بوده است، هم عدم اجرای اساسی تمامی تعهدات ایالات متحده ذیل برجام و هم نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. لغو معتبر و مؤثر تحریم‌ها، مبنای اساسی رضایت ایران به التزام به مفاد توافق است و نقض‌های آمریکا، آن بخش‌های توافق را باطل و عملاً بیهوده کرده است.

وزیر جنگ اسرائیل: امیدواریم توافق بهتری در مذاکرات وین حاصل شود 
گانتس ضمن ابراز امیدواری درخصوص حصول توافق بهتر در مذاکرات وین بیان کرد: یک توافق خوب آن است که حفره‌های توافق قبلی در زمینه‌های پیشرفت هسته‌ای، برنامه موشکی، زمان هسته‌ای شدن ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه را پُر کند.
به گزارش پایگاه خبری نیوز مکس، بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونسیتی روز پنج‌شنبه گفت: وظیفه ما در قبال ایران، اعمال نفوذ بر شرکای‌مان و حفظ گفت‌وگوهای جاری است. وظیفه دوم ما توسعه قدرت نظامی است که به خودی خود مسئله مهمی محسوب می‌شود.
گانتس ضمن ابراز امیدواری درخصوص حصول توافق بهتر در مذاکرات وین بیان کرد: یک توافق خوب آن است که حفره‌های توافق قبلی در زمینه‌های پیشرفت هسته‌ای، برنامه موشکی، زمان هسته‌ای شدن ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه را پُر کند.
مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو برجام و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن(خرداد 1400) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.
دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات 29 نوامبر(8 آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدفش از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.
دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.
آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2018 از توافق برجام خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران اعمال کرد.

اولیانوف: موضوع پروتکل الحاقی باید طی مذاکرات وین بررسی شود
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: «همکاران در شورای حکام، ایران را به ازسرگیری اجرای مفاد پروتکل الحاقی وابسته به توافق با آژانس فرا می‌خوانند. سیاست فشار حداکثری در رابطه با تهران و ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران، دلیل اول خودداری از اجرای پروتکل الحاقی که شامل گسترش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بود، عنوان می‌شود».
 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ازسربگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که کشورش انتظار دارد که ایران اجرای پروتکل الحاقی توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی را ازسربگیرد.
وی افزود که موضوع اجرای پروتکل الحاقی موافقت‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مذاکرات وین بررسی شود.
این مقام روس ادامه داد: «همکاران در شورای حکام، ایران را به ازسرگیری اجرای مفاد پروتکل الحاقی وابسته به توافق با آژانس فرا می‌خوانند. سیاست فشار حداکثری در رابطه با تهران و ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران، دلیل اول خودداری از اجرای پروتکل الحاقی که شامل گسترش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بود، عنوان می‌شود».
اولیانوف افزود که به طور کلی نباید این موضوع فراموش شود که موضوع پروتکل الحاقی باید طی مذاکرات وین در باره برجام، بررسی شود که مؤثرتر و سازنده‌تر خواهد بود.

اسلامی:  مذاکرات با گروسی شکست نخورده است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کسانی که از برجام خارج شده اند، حق اظهارنظر درباره تاسیسات هسته‌ای کرج را ندارند.
 محمد اسلامی در حاشیه مراسم نخستین سالگرد شهادت شهید محسن فخری زاده در جمع خبرنگاران افزود: تاسیسات کرج مرتبط با موضوع برجام است و آن‌هایی که در برجام بی تعهدی کرده و از آن خارج شده اند حق اظهارنظر درباره آن را ندارند و نمی‌توانند مدعی باشند بنابراین چنین چیزی از نظر جمهوری اسلامی هرگز پذیرفتنی نیست.
وی تصریح کرد: آن‌ها به تعهدات خود به ویژه در دوره ترامپ عمل نکرده اند و این فضا در دوره جدید تغییر کرده است و نمی‌تواند تعهدات یک طرفه باشد چرا که ما به همه تعهداتمان براساس برجام عمل کرده ایم.
 بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما اسلامی تاکید کرد: مذاکرات در پیش روی وین نیز در خصوص مسائل هسته‌ای نیست بلکه درباره برجام و آن هم عمل کردن طرف مقابل به تعهدات خود است بنابراین دیگر اینکه یک طرفه به آن متعهد باشیم گذشته است بلکه این بار باید آن‌ها در عمل نشان دهند که متعهد هستند و پس از راستی آزمایی تعهدات آنها، ما هم به آنچه که متعهدیم عمل می‌کنیم.
وی همچنین درباره تناقض سخنان رافائل گروسی پس و بعد از سفر به ایران گفت: مدیر آژانس به فعالیت هسته‌ای ایران طبق روال قانونی اذعان کرد، اما به نظر می‌رسد در فضای رسانه‌ای غرب غوغاسالاری صورت می‌گیرد مبنی بر اینکه مذاکره وی در تهران شکست خورده است. این درحالی است که آقای گروسی در فضای مجازی هم نوشت که این مذاکرات سازنده، اما ناتمام بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مذاکرات ما با آژانس شفاف و براساس پادمان و ان پی تی صورت می‌گیرد و این مذاکرات ادامه خواهد یافت و به علت اینکه باید وقت بیشتری برای برخی موضوعات قرار داده می‌شد تا بتوان آن‌ها را نهایی کرد زمان کم بود، اما هرگز مذاکره اخیر شکست خورده نیست و آقای گروسی نیز چنین مطلبی نگفته است.
وی گفت: ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار جدی است چرا که آن را در خصوص مصارفی همچون برق، صنعت، کشاورزی و پزشکی همچون رادیوداروها ضروری می‌داند.

ایران: آژانس، پاسخ رویکرد مثبت و سازنده تهران را به‌طور مناسب نداده است
سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در وین تصریح کرد: تهران به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان با آژانس پایبند است و تمام تلاش خود را در این زمینه به منظور رفع نگرانی‌های فنی آژانس به کار گرفته است
 محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد  در وین در نشست بررسی موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان با آژانس (CSA) پایبند است و تمام تلاش خود را در این زمینه به منظور رفع نگرانی‌های فنی آژانس به کار گرفته است.
وی در این نشست افزود: واقعیت این است که هیچ موضوع پادمانی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران که همواره نیز در گزارش‌های مختلف تایید شده، وجود ندارد. ایران همچنین داوطلبانه به تعاملات مختلف عملی و سازنده خود با آژانس ادامه داده و از نزدیک با آژانس برای رسیدگی به سؤالات مربوط به چند موضوع بی اهمیت همکاری کرده است. متأسفانه، رویکرد مثبت و سازنده نشان‌ داده‌شده توسط ایران، به‌طور مناسب از سوی آژانس پاسخ داده نشد که می‌تواند مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف شود.
غائبی در ادامه گفت: تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بر اساس تعهدات مندرج در موافقتنامه جامع پادمان (CSA) هرگز کاهش نیافته است. ایران بر عزم خود برای ادامه تعامل سازنده و همکاری با آژانس کاملاً در راستای تعهداتش ذیل CSA تاکید می‌کند. برای انجام این کار، احترام به سه اصل شناخته شده استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای بودن، و خودداری از درگیر شدن در هر گونه دعوای سیاسی برای منافع هر دو طرف بسیار مهم است. در این مقطع، بر همه ما از جمله آژانس و کشورهای عضو لازم است که ضمن در نظر گرفتن محتوای کنونی بیانیه‌ها، منافع بلند مدت آژانس را از جمله با اجتناب از ورود به هرگونه مداخلات با ملاحظات سیاسی در نظر بگیریم.
بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست نمایندگی دائم ایران تاکید کرد: در جریان بازدید اخیر مدیرکل از تهران که در 22 و 23 نوامبر 2021 انجام شد، ملاقات‌های در سطوح بالای سیاسی و نیز گفتگوهای فنی بین ایران و آژانس برگزار شد. در این دیدارها طرفین روحیه همکاری و تداوم آن را یادآوری و تاکید کردند و بر لزوم رسیدگی به تمامی موضوعات پادمان مربوطه در فضایی سازنده برای دستیابی به نتیجه مورد توافق دو طرف از طریق جلسات کارشناسان فنی که تاریخ آن بعدا تعیین خواهد شد تاکید کردند.
وی  درپایان گفت: همانطور که وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیرا تصریح کردند، دو طرف مصمم به ادامه همکاری و دستیابی به توافق هستند و سیاسی کردن مسائل فنی در واقع بی نتیجه است.

نظر شما