شناسهٔ خبر: 51031174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امام جمعه خرم آباد:

آب موضوع ملی است و نگاه ملی، عزم ملی و تقسیم کار ملی می‌خواهد

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی گفت: موضوع آب یک امر چند وجهی است و نمی‌توان یک نگاه تک بعدی به آن کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان؛ حجت الاسلام والمسلمین  شاهرخی در خطبه های این هفته  نماز جمعه خرم آباد با اشاره به سوره مبارکه الأعراف آیه ۹۶«وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرىٰ آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلٰکِن کَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما کانوا یَکسِبونَ» و سفارش همگان به تقوای الهی، اظهار کرد: ارزش دینی که همواره در سخنان پیشوایان معصوم و در کتاب و سنت مورد بحث، بررسی و توصیه ی فراوان قرار گرفته تقوا است.

او افزود: شناخت تقوا و مهم تر از آن، ایجاد تقوا و بهره گیری از آثار دنیوی و اخروی تقوا مورد تاکید فراوان است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه مفهوم تقوا حفظ خویشتن از هر چیزی که به انسان زیان می رساند است، تقوا به عنوان سیستم حفاظتی به انسان در جاهای خطرناک هشدار می دهد، در وجود انسان متقی با ایمان و عمل صالح یک حالت درونی و نیروی درونی ایجاد می شود که او را از آسیب های درونی و بیرونی حفظ می کند. تصریح کرد: تقوا همان نیروی محرکه در وجود انسان است که موجب می شود یک انسان متقی به راحتی واجبات را انجام دهد و از محرمات دوری کند.

اوگفت: تقوا یعنی پاکیزه زندگی کردن، پاکیزه از خودخواهی، خود پسندی، خود محوری، خود گرایی، حسادت، تکبر، حرص و طمع.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: مجاهد واقعی آن انسان متقی پاکباخته ای است که اهل انفاق است، خشم را در خودش فرو می برد، اهل عفو و بخشش است، یاد خدا همیشه همراه با اوست، ایمان به غیب دارد، از طریق پرداخت خمس، زکات و انفاق های مستحب با مردم ارتباط برقرار می کند، با مردم مهربان است.

او عنوان کرد: دزدی وارد خانه انسان پرهیزکاری شد. هرچقدر که جستجو کرد، چیزی پیدا نکرد. دزد ناراحت شد. مرد پرهیزکار از این موضوع خبردار شد. گلیمی که روی آن خوابیده بود را برداشت و در سر راه دزد انداخت، تا دزد دست خالی نماند.

«شنیدم که مردمان راه خدای / دل دشمنان را نکردند تنگ »

«ترا کی میسر شود این مقام/ که با دوستانت خلافست و جنگ »

شاهرخی گفت : آثار دنیوی و اخروی تقوا ما را فرا می خواند که این زینت الهی را در وجود خود ایجاد کنیم و همیشه همراه داشته باشیم، در آیات متعددی از آثار دنیوی تقوا یاد شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به آیه دو و سه سوره طلاق «مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً  وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ » هر کس تقوای الهی را پیشه کند خداوند هم گشایش در امورش به وجود می آورد و هم از مسیری که پیش بینی نمی کرد خداوند به او روزی می رساند، افزود:  آیه دو سوره بقره «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ‌» خداوند متقین را با این کتاب هدایت می کند و این کتاب بر دل های انسان های با تقوا نافذ می شود و صراط مستقیم را با تقوا می پیماید.

او با اشاره به اینکه اگر انسان ها ایمان بیاورند و تقوا بورزند خداوند موهبت های پایدار مادی و معنوی را از آسمان و زمین بر چنین مردمی نازل می کند ، ادامه داد: بین فرهنگ و دین و اقتصاد رابطه هست، اگر انسان ایمان آورد و تقوا پیشه کند گشایش در امور اقتصادی هم فراهم می شود.

 امام جمعه خرم آباد  افزود: برکات هم آن موهبت ها و خیرات فراوانی که مادی و معنوی و پایدارند و به صورت موسمی نمی باشند که گاهی وجود داشته باشند و گاهی وجود نداشته نباشند«وَلٰکِن کَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما کانوا یَکسِبونَ» در طول تاریخ کسانی بودند که آیات قرآن را تکذیب و در مقابل پیامبران ایستادند و خداوند هم آنها را از موهبت های پایدار مادی و معنوی محروم کرد و دچار عذاب شدند.از خداوند متعال درخواست داریم که ما را یاری کند و توفیق عنایت کند  تا بتوانیم با منزلت تقوا و کسب تقوا آثار دنیوی و اخروی تقوا نصیب همه ملت های مسلمان، ملت ایران اسلامی و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نائل بشود.

 حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به مناسبت روز پنجم آذر تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام راحل در سال ۵۸ ،گفت: در این هفته سخن درباره بسیج در سخنرانی‌ها، رسانه‌ها، صدا و سیما، خبرگزاری ها و… گفته شد، اما این شجره طیبه از آن چنان جایگاهی برخوردار است که هر چه گفته شود، جا دارد و ما باید بسیج، فکر بسیجی، راه بسیجی و عمل بسیجی را دنبال و اقدام کنیم، بسیج در حالی تشکیل شد که به واسطه تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۵۸، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا هم ما را تحریم کردند و هم تهدید کردند و در کمتر از یک ماه امام دستور تشکیل سازمان بسیج مستضعفین را دادند و این تهدید را امام به فرصت تبدیل کردند.

او عنوان کرد: هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی) از دل تهدیدها فرصت‌ها را به وجود آوردند، ضرورت وجود بسیج از آن چنان اهمیتی برخوردار است که امام فرمودند که غفلت از ارتش ۲۰ میلیونی به معنای سقوط در دام دو ابر قدرت جهانی است، امام راحل و مقام معظم رهبری، بسیج، فکر و اقدام بسیجی را راه موفقیت در نظام جمهوری اسلامی می‌دانند زیرا بسیج به معنای حضور نیروهای متعهد، دانا، کاردان و کارآمد در همه میدان‌ها است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه باید از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین در کشور و استان لرستان که در طول این ۴۲ سال اقدامات لازم را در پذیرش، جذب، سازماندهی و برنامه ریزی تشکیل بسیج مستضعفین انجام دادند تشکر و قدردانی کنیم، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاهی دستاوردهای بسیج در استان در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه خرم آباد، جای تحسین و تقدیر دارد، این دستاوردها همان ترجمان این جمله «ما می توانیم» است و امثال این کارها حکایت از این است که می‌توان با اتکا به نسل جوان، متعهد، دانا و توانا ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی را رقم بزنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: از همه اقشار بسیج که در این هفته با حضور خود رزمایش اقتدار بسیجیان را در استان لرستان به نمایش گذاشتند و مجدد با امامت و ولایت پیوند و میثاق بستند تشکر و قدردانی می‌کنیم و برای شهدای بسیجی علو درجات و خانواده‌های آنها که نور چشمان ملت ایران هستند، توفیقات الهی را درخواست می‌کنم، از جمله این شهدای بسیجی دانشمند هسته‌ای دکتر «محسن فخری زاده» است که هفت آذر اولین سالگرد شهادت این دانشمند هسته‌ای است، همچنین بسیجی شهید دکتر «مجید شهریاری» که در هشت آذر سال ۸۹ به شهادت رسیدند، این دو شهید بزرگوار با تفکر بسیجی غیر ممکن‌ها را ممکن ساختند.

حجت الاسلام شاهرخی  با اشاره به روز نیروی دریایی ،گفت: حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در درگیری‌ در آب راه های خلیج فارس، دریای عمان با استکبار جهانی داشته و دارند و امنیت آن را حفظ کرده اند و موفقیت‌های جهاد خودکفایی با تکیه بر توان داخلی به دست آورده اند و حضور مقتدرانه در حمایت از کشتی‌های نفتکش ایران و حمایت از کشتی هایی که کار صادرات و واردات را انجام می دهند و… همه حاکی از تفکر بسیجی است که حاکم بر نیروی دریایی است.این روز را به همه ی دریادلان نیروی دریایی و خانوادهای شهدا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می نمایم و در مقابل شهدای نیروی دریایی سر تعظیم فرود می آورم.

اوبا اشاره به مسئله آب، یادآورشد: مسئله آب یک مسئله ملی است، دشمن با به کارگیری غول رسانه‌ای خود و عملیات روانی و ادراکی که انجام می‌دهد به دنبال این است که مردم را در مقابل قوای سه گانه به خصوص دولت سیزدهم قرار بدهد تا مسئولان کشوری از اقدامات اساسی باز بمانند و جامعه را به سوی التهاب و تنش سوق بدهد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه، مقام معظم رهبری فرمودند: که راهکار جهاد تبیین و روشنگری است و باید وارد عرصه شد، گفت: برجستگان، نخبگان و فرهیختگان تبیین و روشنگری کنند.

حجت الاسلام شاهرخی بیان  کرد: در تیرماه امسال که کمبود آب در دو استان خوزستان و لرستان مطرح شد، در همین جایگاه اعلام کردم که لرستان و خوزستان دو اقلیمی هستند که سرنوشت مشترکی دارند، هر تصمیمی درباره رفع کمبود آب در خوزستان گرفته شود، لرستان هم باید مورد ملاحظه قرار بگیرد، در همین راستا نامه‌هایی را به سران سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان و بعضی از مقامات خوزستان ارسال کردم.

او با تاکید بر اینکه موضوع آب یک امر چند وجهی است و نمی‌توان یک نگاه تک بعدی به آن کرد، تصریح کرد: چند میلیون نفر در تمام طول سال با کم آبی روبرو هستند، پیشینه کم آبی در کشور ایران و کاهش نزولات در سال‌های گذشته این کم آبی را مضاعف کرده است، البته در مناطق خشک و نیمه خشک کشت‌های آبدوست و صنایع آب بر مثل فولاد احداث شده و این امر ناشی از سوء مدیریت است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: اینکه استان‌هایی از جهت اقلیمی خشک و نیمه خشک هستند و متفاوت با استان لرستان هستند که جز چهار و پنج استان پر بارش کشور است و صنایع آب بَر و کشت‌های آبدوست را به آن سمت سوق داده‌اند از سو مدیریت بوده و ما نباید از دولتی که الان بر سر کار آمده و تازه کار خود را شروع کرده بخواهیم سو مدیریت‌های گذشته را در یک مدت کوتاه جبران کند.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه روش آبیاری کهنه غرق آبی در کشاورزی به جای آبیاری قطره‌ای بر مشکلات افزوده است که این هم به ضعف مدیریت بر می‌گردد ، یادآورشد: البته با یک برنامه بلند مدت و میان مدت می‌توان از وضعیت دشوار امروز خارج شد.

او با بیان اینکه آب موضوع ملی است و نگاه ملی، عزم ملی و تقسیم کار ملی می‌خواهد ،گفت: بر این اساس عبور از وضعیت فعلی نیازمند یک زمان منطقی است، ما هم در استان لرستان باید ضمن هوشیاری و دقت در مطالبه حق آبه و رساندن زمین‌های آبی به میزان و نرم کشوری، در مطالبه گری، در شیوه سخن گفتن و بروز رفتارها بسیار هوشمندانه و با ظرافت و دقت عمل کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: یکی از وظایف منصوب ولی فقیه در استان تذکراتی است که به مسئولان استانی و کشوری می‌دهد، قریب به دو سال که در خدمت شما سروران گرامی هستم، صدبار در قالب سخنرانی، پیام جمعه، خطبه های نماز جمعه و ارسال نامه به مسئولین کشوری و استانی که در کانال های اطلاع رسانی فضای مجازی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان ثبت است در مورد مسائلی مانند تخصیص آب، حق آبه، سدها، شبکه آبیاری و… تذکرات لازم به مسئولان استانی و کشوری داده‌ایم و تقریباً هر ۱۰ روز یک بار این امر صورت گرفته است.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه الحمدلله مطالبه منطقی را از رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها، زبان نمایندگان، دانشگاهیان و حوزویان مشاهده می‌کنیم و این با گذشته متفاوت است ، ادامه داد: مطالبه گری منطقی و مبتنی بر اخلاق، همواره مدنظر بوده، دوشنبه و چهارشنبه شب، همین هفته نیز با دفتر معاون اول رئیس جمهوری تماس گرفتم و آنها را در جریان وضعیت کم آبی استان پر آب لرستان قرار دادم، لرستان به علت پر آبی در زمستان دچار سیلاب می‌شود و به علت نبود سدها و یا سدهای تکمیل شده در تابستان دچار کمبود آب می‌شود.

او عنوان  کرد: اینها را هم البته قبلاً مکتوب ارسال کرده‌ام و تاکید کرده‌ام که لرستان باید در کنار چهار استان دیگر قرار بگیرد که در برنامه ریزی که برای رفع کمبود آب استان‌ها صورت می‌گیرد این استان هم جز آن موارد باشد، با این تفاوت که ما کمبود آب نداریم و نیاز نداریم آب از جای دیگر برای ما آورده شود، مشکل ما عدم تکمیل سدها، فقدان و عدم تشکیل شبکه‌های آبیاری به دشت‌های وسیع، تکمیل نشدن پمپاژهای آب برای انتقال آب از رودخانه‌ها به زمین‌های کشاورزی است، در هر حال در دو تماس یاد شده بر این موضوعات تاکید کردم و در سفر آینده رئیس جمهور به استان بر این موضوعات تاکید خواهم کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان  با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی،تاکید کرد: حقوق‌های نجومی پدیده‌ای فساد زا است، پدیده‌ای است که اعتماد مردم را از بین می‌برد، مروج اشرافی گری است و سبب می‌شود این فساد و اشرافی گری به لایه‌های میانی جامعه هم منتقل شود، این حقوق های نجومی در کنار حقوق‌های اندک دو یا چند میلیونی غیر قابل قبول است.

حجت الاسلام شاهرخی  خاطرنشان کرد: حقوق‌های نجومی پدیده‌ای زشت، ضد ارزش، نماد زیاده خواهی و زیاده طلبی، زیاده خواری، اشرافی گری و مظهری از فساد داخلی است، بدون عذر، قاطع و فوری در همین بودجه ۱۴۰۱ باید ممنوع شود و جلوی آن گرفته شود و گزارشی از آن هم به مردم داده شود، همانطور که رئیس جمهوری بر آن تاکید کردند.

انتهای پیام/

 

 

بیشتر بخوانید:

  • آب و نان از جدی ترین مطالبات مردم استان از دولت است
  • روش های مقابله با بحران آب، کم آبی را تشدید می کند/تصویب طرحی که برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی را مجاز کرد!

نظر شما