شناسهٔ خبر: 51030523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوتین با پاشینیان دیدار کرد

مسکو - ایرنا - ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر جمعه پس از پایان مذاکرات سه جانبه با حضور رئیس جمهوری آذربایجان در شهر سوچی، با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار جداگانه ای انجام داد. وی پیشتر با الهام علی اف دیدار کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دیمتیری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه بدون ارائه جزئیات، از برگزاری این دیدار بین پوتین و پاشینیان خبر داد.
  
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان پس از این دیدار،  نشست سه جانبه در سوچی با ولادیمیر پوتین و الهام علی اف روسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در سوچی را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش رسانه های ارمنی، پاشینیان گفت: مشکلات در این جلسه پنهان نماند و ما عملاً همه موضوعات در دستور کار را مورد بحث قرار دادیم.

وی تصریح کرد: می‌خواهم متذکر شوم که ما در مورد بسیاری از موضوعات مواضع خود را روشن کرده‌ایم و همانطور که قبل از این جلسه به نظر می‌رسید، هیچ مغایرتی نداریم».

مذاکرات سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان حدود ۳ ساعت به طول انجامید. پوتین پیش از این مذاکرات سه جانبه به طور جداگانه با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرده بود.

در جریان مذاکرات سه جانبه، طرفین به ویژه وضعیت منطقه مناقشه قره باغ و راه های حل و فصل آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همچنین اقداماتی را که طی سال گذشته برای ایجاد ثبات در آن انجام شد، ارزیابی کردند. گفتگوهای سران روسیه، آذربایجان و ارمنستان همزمان با سالگرد امضای اعلامیه آتش بس در قره باغ کوهستانی و به ابتکار طرف روسی برگزار شد.

در پایان سپتامبر ۲۰۲۰، خصومت ها در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد که به ادامه درگیری طولانی مدت تبدیل شد و منجر به تلفات در میان مردم غیرنظامی شد.

در اواسط ماه جاری میلادی، درگیری نظامی بین نیروهای امنیتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه لاچین آذربایجان و منطقه سیونیک ارمنستان آغاز شد که با وساطت و میانجیگری مسکو وضعیت آرام شده است.  

براساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان، در نتیجه این حادثه ۱۳ سرباز ارمنی اسیر، ۶ نفر کشته و ۱۹ نفر مفقود شدند. جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود از کشته و زخمی شدن ۱۷ نفر از نیروی های خود توسط طرف ارمنی خبر داد.

دور جدید درگیری‌ های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از ۶ مهر ماه سال گذشته آغاز شده بود، در آبان ماه همان سال با میانجی‌ گری روسیه و امضای توافق صلح میان رؤسای جمهوری روسیه و آذربایجان و همچنین نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید. به موجب این توافق، ارمنستان متعهد به خروج از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شده بود.

نظر شما