شناسهٔ خبر: 51028093 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰

عکس، ثبت لحظه‌هاست. این جمله کلیشه‌ای، تعریفی بارها شنیده‌شده از عکس و عکاسی است؛ اما گاه در پس هر کدام از این لحظات، قصه‌ و روایتی نهفته است؛ روایتی که گاه ماجرای عکس را بازگو می‌کند و گاه تکنیک یا انگاره‌های پیدا و پنهان عکس را آشکار می‌سازد. عکاسان ایسنا در یک ماه اخیر، هفت عکس خود را به عنوان عکس‌های منتخب ماه انتخاب کرده‌اند و حالا در اینجا، تجربیات خود در زمان عکاسی را نقل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

وضعیت عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور / علیرضا معصومی

 صبح سه‌شنبه، ۴ آبان در برخی از سامانه‌های هوشمند سوخت، توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور دچار اختلال شد. در پی این اختلال تصمیم بر این شد که گزارش تصویری از پمپ بنزین‌ها تهیه شود. در این بین جایگاه‌های کمی بودند که به کار خود ادامه می‌دادند که جای سوزن‌ انداختن در آن‌ها نبود. موقع گرفتن این عکس چیزی که به چشمم خورد، اضطراب و استرسی بود که در صورت همه مراجعین جایگاه سوخت مشاهده می‌شد.

**********

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰ جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار / بهنام صحوی

 این مدرسه دارالقرآنی یکی از مدارس یست که توسط خیرین شهر جلال آباد ایالت ننگرهارساخته و مدیریت می شود، اغلب دانش آموزان این مدرسه جزو افرادی هستند که خانواده آنها شرایط پرداخت شهریه و ثبت نام فرزندان خود  در مدارس آکادمیک یا به اصطلاح مکتب را ندارند و از آن جهت که برای خانواده های کم درآمد یا بی بضاعت تحصیل رایگان می باشد  با مراجعه به این نوع مدارس فرزندان خود را جهت قرائت، نوشتن و حفظ قرآن کریم تشویق به رفتن و تحصیل در این مدارس می کنند، در اینگونه مدارس براساس یک نمودار آموزشی مشخص شاگردان در حول محوریت مسائل دینی و حوزوی درس می آموزند که این امر خود در شکل گیری تفکرو ایدئولوژی شان نسبت به انتخاب مسیر زندگی شان بی تاثیر نیست، اغلب دانش آموزان پس از فراغت تحصیل تمایل به تکمیل این علوم می باشند که وارد آموزش دروس حوزوی می شوند. سپس در پایان معمم و (مولوی)   می شوند. رعایت شریعت مذهب در این شهر یکی از اساسی ترین اصول اخلاقیست، به همین منظور بیشتر در این شهر مکاتب قرآنی نسبت به ولایت های دیگر نیز بیشتر می باشد.

**********

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰ ادامه تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان / فاطمه نصر

در میانه پاییز سال ۱۴۰۰، مردم  اصفهان در مقابل پل خواجو اصفهان که ۱۴ ماه است رنگ آب را ندیده است، در اعتراض به قطع حق آبه و خشک شدن زاینده از ۱۷ آبان خواستار احیای دائمی این رودخانه شدند. در سال‌های اخیر این اولین تجمع مردمی بود که بی‌حاشیه برگزار شد در حالی که پیر و جوان، کشاورز و کارمند، دوستدار محیط زیست و حتی صنعتگر دوشادوش هم بستر خشک خواجو، را پر کرده بودند.
این تجمع ۱۷ روز ادامه داشت، چند روز پیاپی از این جریان‌ها عکاسی و سعی کردم این تحصن و خواسته برحقِ آن که جریان دائمی به نفع شرب مردم، محیط زیست و کشاورزی بود را در تاریخ شفاهی اصفهان ثبت کنم.

**********

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰ اولین رزمایش یگان ویژه فاتحین سپاه محمد رسول الله(ص) / امیر خلوصی

اولین رزمایش یگان ویژه فاتحین سپاه محمد رسول الله(ص) با عنوان رزمایش نبی اکرم(ص) در منطقه ای به وسعت ۳۲۲ کیلیومتر مربع و حضور ۱۰۰۰ نفر از بسیجیان این یگان در منطقه عمومی شرق استان تهران برگزار شد. این رزمایش با تمرکز بر تمرین عملیات شبانه، دفاع و هجوم به مناطق ساخته شده (جنگ شهری)، کمین و تک به ارتفاع توسط گردان‌های پیاده، گردان ادوات و تخریب این یگان برگزار شد. بودن در این شرایط و تجربه سال‌ها عکاسی باعث شد لحظه‌ای راثبت کنم که در آن فردی در لحظه شلیک آر-پی-جی را نشان می‌دهد. لحظه‌ خارج شدن گلوله آر-پی-جی از قبضه که همزمان چهره فرد دیگری رو پوشانده است.

**********

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰ مسابقات قهرمانی قایقرانی آب‌های آرام کشور در بخش بانوان / علیرضا معصومی

قبل از این هم ورزش بانوان را عکاسی کرده بودم. برایم ویژگی مشترکی در بین همه آنها نمایان بود، که در مسابقات قایقرانی هم آن‌ را مجدد مشاهده کردم. تلاش و همت آنان برای کسب موفقیت که برایم مانند این آب دریاچه زلال بود.

**********

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰ خسارات منطقه زلزله زده فین - هرمزگان / امیرحسین خورگویی

۲۴ ساعت از زلزله 6.4 ریشتری بندرعباس گذشته بود که ما برای تهیه گزارش به روستای گیشان مرکز زلزله رفتیم اونجا خرابی‌ها خیلی زیاد بود حدود ساعت سه و نیم بعد از ظهر بود که زلزله شدیدی رو تو منطقه دوباره احساس کردیم و وقتی که متوجه شدیم کوه های اطراف منطقه از شدت زلزله ریزش کرده بودت واز شدت لرزه خاک به هوا بلند شده بود و من این تصویر از بلند شدن گرد و خاک در هوا که بر اثر زلزله به وجود آمده بود را ثبت کردم و متوجه شدیم که مقدار ریشتر زلزله پنج ریشتر بوده است.

**********

عکس ماه - آبان ۱۴۰۰ دپوی زباله در جنگل‌های انجیلسی - مازندران / مصطفی کاظمی

مناطق جنگلی سوادکوه همیشه جاذبه های گردشگری خاص خودش را دارد وعکاسان بسیاری را به خود میکشاند. در میانه راه جنگلی که به سمت هفت آبشار تیرکن میرفتیم،استشمام بوی نامطبوعی برایم سوال برانگیز شد. عکاسی که با این منطقه آشنا بود گفت اینجا محل دپوی زباله انجیلسی است. دپوی زباله درست در میان جنگل همان سیب کرم خورده ایست که اگر برداشته نشود تمام سیب‌ها را خراب می‌کند و این آفت بلای جان جنگل است. پس از بررسی‌های لازم و تحقیقات کلی و جزیی به این محل بازگشتم و به کمک تصاویر هوایی همکارم آقای کاظمی این گزارش تهیه شد.

**********

برچسب‌ها:

نظر شما