شناسهٔ خبر: 51028041 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وحید امیری: در ترکیه آه هواداران پرسپولیس پشتم نبود/ دو سال به پایم زنجیر بسته شده بود/ به دربی نه، به قهرمانی فکر می‌کنیم

ستاره تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در خصوص وضعیت حال حاضر خودش و مسیر فوتبالی خود در سال‌های گذشته صحبت‌های جالبی مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، وحید امیری صبح روز جمعه میهمان برنامه ورزشگاه بود و گفتگویی نسبتا طولانی را با افشین عبداللهیان و پژمان ماندگاری مجری های برنامه انجام داد. در این گفتگو سوالات متنوعی پیش روی ستاره تیم پرسپولیس و تیم ملی ایران قرار گرفت و امیری با چهره ماخوذ به حیا، آرام و با طمانینه نظرات خود درباره موضوعات مختلف را اظهار کرد.

یکی از بخش های مهم این گفتگو حمایت ستاره تیم ملی از یحیی گل محمدی در مقابل وزیر ورزش بود. همچنین او در جایی دیگر به مساله حضور عزیز خادم در اردوی صنعت نفت پیش از بازی با پرسپولیس اشاره کرد و گفت چه بهتر می‌شد اگر چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد‌.

یک نکته دیگری که امیری در این مسابقه به آن اشاره کرد ماجرای جدایی اش از پرسپولیس و حضور در تیم ترابزون اسپور بود. ستاره شماره 19 درباره این موضوع گفت که البته آه هواداران را قبول ندارم اما در تمام یک سالی که در ترکیه بازی کردم فکرم پیش پنجره بسته پرسپولیس و نفرات محدود تیم برای آن فصل بود و همین موضوع شاید یکی از علل اصلی ناموفقیتم بود. اظهارات طولانی وحید امیری را در ادامه می‌خوانید.

* انگار یک زنجیر به پایم بسته بودند

در چند وقت گذشته بیشترین سوالی که از من پرسیدند این است که شما اذیت نمی‌شوید یا در پست های مختلفی که بازی می‌کنید فشار روحی و جسمانی به شما وارد نمی‌شود. من یکبار هم گفتم من خودم با این قضیه کنار آمده‌ام و بعنوان کسی که در خدمت تیم هستم و بعنوان یک سرباز پدیرفتم که تا وقیقه ۹۰ هر جای زمین که باشد نهایت تلاش خودم را بکنم که وجدانم راحت باشد. الحمدالله با دعای خیر مردم عزیزمان این قضیه برایم خیلی راحت شده است.

من تا چند سال بعنوان هافبک چپ بازی می‌کردم و ذات فوتبالم این است که دوست دارم هم دفاع کنم و هم در حمله شرکت کنم ولی الان با توجه به اتفاقاتی که در دو سال گذشته افتاده برایم فرقی نمی‌کند. در بازی با صنعت نفت من هافبک راست شروع کردم و دفاع چپ تمام کردم و خدا را شکر از عملکرد خودم راضی بودم و توانستم هم تلاش کنم و هم در خدمت تیم باشم و به نظر من این از همه چیز مهم تر است.

من چند وقت پیش با یکی از دوستانم که صحبت می‌کردم می‌گفت من هیچوقت وحید را اینطور ندیدم و وحید انگار در چند سال گذشته یک زنجیری به پایش بسته بود که شاید اعتماد به نفس سابقش را نداشت ولی خدا را شکر می‌کنم با توجه به اتفاقاتی که در چند هفته گذشته افتاد این اعتماد به نفس دوباره برگشته و امیدوارم تا آخر فصل ادامه داشته باشد.

* در ترکیه مدام به پنجره بسته پرسپولیس فکر کردم

همیشه این اتفاق رخ می‌دهد که یک بازیکن می‌رود و یک بازیکن جایگزین می‌شود. ما نمی‌گوییم جای خالی بازیکنانی که رفته‌اند احساس نمی‌شود ولی بازیکنان با کیفیتی گرفتیم اما چیزی که مهم است این است که مدیریت زمانی که ما نسبت به بازی با الهلال که می‌خواستیم در آسیا انجام بدهیم، داشتیم متاسفانه مدیریت خوبی نبود. یکی از انگیزه های اصلی من برای اینکه خودم راغب بودم در ابتدای فصل بمانم و تمام تلاشم را بکنم بخاطر بازی های آسیایی بود ولی متاسفانه خیلی ساده از کنار آن قضیه رد شدیم و نتوانستیم نه از لحاظ فنی و نه از لحاظ نتیجه خوب باشیم. بالاخره فوتبال ایران بود و فقط فوتبال پرسپولیس تنها نبود. وقتی نتوانستیم فوتبالی که مد نظرمان است ارائه بدهیم و نتیجه درخور نام خودمان را هم نتوانستیم بگیریم ضربه خیلی بزرگی بود. بعد از بازی کمی احساس می‌کردیم فقط می‌خواستیم نتایج را کسب کنیم و می‌دانستیم یک مشکل روحی بزرگی داریم. تا یک جایی توانستیم با تلاش بازیکنان و تلاش کادرفنی توانستیم نتایج را تا یک بخشی با تیم های دیگر رقابت کنیم اما از یک جایی نشد. خدا را شکر در بازی قبلی تیم ما هم از لحاظ فوتبالی بهتر شده و هم دوباره شخصیت گرفته است.

جا دارد از هواداران بزرگ پرسپولیس عدرخواهی کنم. رفتن من رفتن خوبی نبود و شاید این اولین بار است که من این را با صراحت می‌گویم و شاید همین قضیه هم باعث شد من اتفاقاتی بر خلاف چیزی که مدنظر خودم بود برایم رخ بدهد. نه اینکه آه هوادار باشد. آنها با این قضیه کنار آمدند اما من خودم کنار نیامدم که چطور رفتی و تیمت نفرات کمی در آن فصل سخت داشت و پنجره بسته بود و اینها باعث شد در طول یک سالی که من در ترکیه بودم مدام یه این قضیه فکر می‌کردم.

جدا از این قضایا به محض اینکه من رسیدم یک مصدومیت شدیدی برایم رخ داد و هم رباط صلیبی و هم مینیسک دچار کشیدگی شدند و تقریبا دو ماه من از تیم دور بودم. وقتی رفتم با شرایط خیلی خوب و دو بازی دوستانه خیلی خوب داشتم اما به محض اینکه مصدوم شدم تیم های اروپایی منتظر نمی‌مانند تا چند بازی بگذرد و بازیکن دوباره برسد و سریع یک بازیکن جایگزین می‌کنند. من دوباره برگشتم و شرایط دوباره خوب شد و توانستم فیکس شوم ولی مصدومیت هایی که پیش آمد باعث شد شرایط خوب نباشد.

 

* می‌دانستم به توپ نمی‌رسم ولی استارت زدم

در این پنج سال قهرمانی پرسپولیس من چهار سال حضور داشته‌ام و خیلی مواقع بوده که تیم ما یکدستی اش را از دست داده و نتیجه برخلاف انتظارمان رقم خورده ولی هواداران پشت ما و کادرفنی آمده است. ما علیرغم توان بدنی که در بازی های گذشته هم می‌گذاشتیم، در بازی با صنعت نفت چه دقیقه ۹۰ و چه دقیقه ۴۵ یک توپ هایی شاید پشت مدافع حریف می‌افتاد و ما شاید می‌دانستیم به توپ هم نمی‌رسیم ولی باز هم استارت می‌زدیم. من همیشه می‌گویم انرژی و توانی که ما می‌گذاریم وقتی هوادار هست به مراتب بیشتر می‌شود و زیبایی فوتبال با هوادار است و اگر هوادار باشد ما هم بیشتر لذت می‌بریم.

* صاحب نظران فوتبال حمایت کنند

هر کسی که در سمتی قرار می‌گیرد کسانی هستند که انتقاد می‌کنند و کسانی هم هستند که تشویق می‌کنند ولی به نظرم این انتقادات بیش از حد شده است. من واقعا از پیشکسوتانی که در اول انتقاد می‌کردند ولی با توجه به نتایجی که رقم خورد حمایت کردند تشکر می‌کنم؛ این نشان از روح بزرگ و پهلوانی است که در ورزش ما وجود دارد. نتایجی که اتفاق افتاده، گویای همه چیز است. با اتفاقاتی که در گذشته و قبل از آقای اسکوچیچ برای فوتبال ما افتاد، فوتبال ما در حال رفتن به سمت نابودی بود و ایشان با یک شرایط سخت تیم را تحویل گرفتند و در ابتدا هم خواسته های ناچیزی هم داشتند. این اتفاقات افتاد و تیم ملی دوباره به رنکینگ یک آسیا رسید و از سیزده بازی که انجام داده دوازده بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته و با تیم های خوبی هم بازی کرده است. ما در گذشته هم با همین تیم ها بازی می‌کردیم مخصوصا تیم های عربی که ما همیشه مقابل آنها مشکل داشتیم. ما در نهایت همه دنبال سربلندی نام ایران و بالا بردن پرچم ایران هستیم و امیدوارم حمایت صورت بگیرد. هیچ موفقیتی بدون تلاش به دست نمی‌آید و حتما یک تلاش و زحمتی پشت این قضیه بوده است چون زمان ویلموتس هم همین بازیکنان بودند و همین تلاش را می‌کردند ولی تلاشی که از جانب کادرفنی و سرمربی بود شاید به تیم منتقل نمی‌شد اما الان این اتفاق افتاده و امیدوارم که صاحب نظران در فوتبال حمایت کنند. من برای دیدگاه تمام کسانی که انتقاد می‌کنند ارزش قائلم ولی به نظر من انتقاد هم تا یک جایی درست است و وقتی این نتایج گرفته می‌شود دیگر جای انتقاد نیست.

* روی گل لبنان باید پیگیری بیشتری داشتیم

در بازی با لبنان ما از روز قبل که رفته بودیم در همان زمینی که تمرین می‌کردیم فهمیدیم که کار خیلی سختی داریم و با توجه به شرایط جوی و استادیوم که کنار دریا بود و وزش باد و کیفیت چمن می‌دانستیم که کار خیلی سختی داریم ولی وارد بازی که شدیم روند تیمی خیلی خوبی داشتیم و موقعیت های زیادی به وجود آوردیم و برخلاف جریان بازی روی یک اتفاق که آن هم متاسفانه بیشتر این قضایا هم برای فوتبال ما اتفاق می‌افتد و زمانی که VAR هست باید تا لحظه آخر شما پیگیر توپ باشی ولی فوتبال است و در تیم های بزرگ دنیا هم این اتفاقات پیش می‌آید اما نکته مثبت این بود که تیم ما اصلا به حواشی داخل زمین و وقت کشی های تیم لبنان کاری نداشت و اولین بار بود که یک تیم ایرانی را می‌دیدم به دور از هرگونه حاشیه بود‌.

یک فشار عصبی که به ما آمده بود و کسانی که از بیرون فوتبال را تماشا می‌کنند این فشار را بیشتر درک می‌کنند، مخصوصا تیم ما که واقها از وقت کشی های تیم حریف خیلی خسته شده بود. خدا را شکر تیم به انسجام رسیده و در شرایط بحرانی هم به حواشی کاری ندارد و تا دقیقه ۹۵ تلاشش را می‌کند. به نظر من رمز موفقیت تیم هم همین است.

در بازی با سوریه می‌دانستیم بازی سختی داریم ولی با خودمان عهد بسته بودیم که این بازی می‌تواند کلید صعود ما به جام جهانی باشد و برای همین با یک روحیه جنگندگی وارد بازی شدیم. هیچ نتیجه ای تا قبل از بازی رقم نمی‌خورد و باید داخل بازی تلاش کنی و زحمت بکشی تا نتیجه را به نفع خودت رقم بزنی. خدا را شکر تیم خیلی خوب بازی می‌کرد و روند خوبی داشت ولی سوریه هم یک تیم بسته بود و چشم به ضدحمله بسته بود. روی یک اتفاق خدا را شکر مخصوصا آقای کنعانی به نظر من با دید خیلی بازی به من پاس داد.

نباید از کیفیت عالی سردار آزمون بگذریم که تا دلتان بخواهد از این کنترل ها کرده و از این ضربات زده و تک به تک که می‌شود ما می‌گوییم گل! سردار آزمون کیفیت خیلی خوبی دارد. من شاید اولین یا دومین بارم باشد که از این پاس ها داده‌ام. ما در فوتبال همیشه بازیکنان شماره ده خوبی داشته‌ایم؛ بازیکنانی که پشت مهاجم بازی کرده‌اند و مهاجم را تغدیه کرده‌اند.

* بیرانوند دروازه بانی فراتر از آسیاست

من دیشب با بیرانوند ارتباط گرفتم و به او به خاطر ثبت رکورد پرتاب‌‌ دست 61 متر و 66 سانتی‌ متری اش در گینس تبریک گفتم و این مایه سربلندی و افتخار برای ایران عزیز است و بازی با کره جنوبی من هم در زمین بودم و ما ۱-۰ بازی را بردیم و مقدماتی جام جهانی بود. واقعا علی یک دروازه بان فراتر از آسیا است و یک بازیکن خاص است و شاید هنوز هم به چیزی که درونش نهفته است نرسیده اما من قول می‌دهم با تلاش و ممارستی که در کارش دارد و زحماتی که من در این چند سال از او دیده‌ام مطمئنم دوباره به سطح عالی برمی‌گردد.

 

* این فصل فقط پنج درصد دستمزد گرفته‌ایم

با تمام زحماتی که آقای صدری و کادر مدیریتی کشیده‌اند نمی‌شود از این قضیه گذشت‌. ایشان هم زحمت کشیدند و این تیم را نگه داشتند، ایشان هم می‌توانستند خیلی راحت انصراف بدهند و بروند و جا دارد از ایشان تشکر کنم ولی پرسپولیس تیمی است که شما نمی‌توانی مسائل مالی را در مسائل فنی دخیل ندانی. سرمربی تیم تا یک جایی می‌تواند بازیکنان را از لحاظ انگیزشی در فرم خودشان نگه دارد ولی از یک جایی به بعد وقتی مشکلات مالی وارد قضیه می‌شود سرمربی هم دیگر نمی‌تواند خودش را پیش بازیکن خراب کند. دنبال این قضیه هستند که تا جایی که می‌توانند تیم را از لحاظ فنی و انگیزشی آماده بازی کنند.

ما تا الان پنج درصد دریافتی داشته‌ایم. آقای صدری هم تلاش خودش را می‌کند و قول هایی به ما داده است. نمی‌گویم آقای صدری با جان و دل کار نمی‌کند ولی امیدوارم هر چه سریع تر شرایط مدیریتی باشگاه مشخص شود که ثبات در کار وجود داشته باشد که تلاش بیشتری کنند و برنامه ریزی بهتری انجام دهند. وقتی شما بدانی چند سال در یک تیم هستی تمام اهدافی که برای باشگاه و تیم داری انجام می‌دهی و برنامه ریزی می‌کنی که به این اهداف برسی. امیدوارم که هر چه سریع تر وزیر محترم ورزش این کار را در حق باشگاه پرسپولیس و تیم بزرگ پرسپولیس انجام بدهد. بالاخره ما امسال هم دوباره در آسیا هستیم.

* اقدام رییس فدراسیون جای تامل دارد

من بعد از بازی هم گفتم که من به شخصه مشکل خاصی با این قضیه ندارم. رییس فدراسیون است و بعنوان نفر اول فدراسیون فوتبال به یک تیم لیگ برتری سر زده است ولی امیدوارم این قضیه ادامه دار باشد. اگر ادامه دار باشد همه به دید اینکه این حرکت، یک حرکت مثبت بوده و دنبال این بودند که به تیم ها دلگرمی و روحیه بدهند ولی اینکه این قضیه صرف به تیم صنعت نفت آبادان شود، به نظر من جای تامل دارد‌. هرچقدر از این قضایا نبینیم بهتر است و بالاخره آقای عزیزی خادم همزبان ما است و دوست نداریم خیلی راحت تحت فشار قرار بگیرند. امیدوارم هر تصمیمی که می‌گیرند به نفع فوتبال ما و به نفع خودشان باشد.

* دربی؟ هدف ما قهرمانیست

متاسفانه تیم نفت مسجدسلیمان با توجه به سابقه طولانی که در ورزش و خیلی مسائل دارد و اولین بیمارستان، اولین راه آهن، اولین ورزشگاه و اولین چاه نفت را داشته است ولی متاسفانه همیشه درگیر مسائل مالی هستند و امیدوارم که این مسائل و مشکلات مالی تیم های نفتی برطرف شود.

نفت مسجدسلیمان یک تیم قابل احترام است و با تمام مشکلاتی که در سال های گذشته داشته همیشه توانسته خودش را در لیگ برتر حفظ کند و بازی خیلی سختی است. امیدوارم که بازی تماشاگرپسندی باشد و پیش نیاز بازی دربی ما هم هست و امیدوارم که نتیجه ای رقم بخورد که به نفع ما باشد. ما بازی به بازی پیش می‌رویم و هدف گذاری که برای خودمان و باشگاه کردیم این است که به تمام بازی ها به چشم یک رقیب سخت نگاه کنیم چون تمام تیم ها مقابل پرسپولیس توان صد در صد نه، توان دویست درصد می‌گذارند و می‌آیند که نتیجه بگیرند.

دربی حساسیت های خاص خودش را دارد و چه تیم شما خوب باشد و چه بد باشد به نظر من اصلا نتیجه را رقم نمی‌زند و بحث انگیزشی و تلاش و زحمتی است که در آن چند سال گذشته می‌کشید و طرز تفکر بازیکنانتان و حرفه ای گری بازیکنان است. آن بازی برای هواداران خیلی است اما چیزی که در اولویت است به نظر من نتیجه و قهرمانی تیم است.

وقتی که VAR در بهترین لیگ های دنیا وجود دارد در ایران هم صد در صد نیاز است. همین بازی گذشته ما سر تا سر حواشی بود و شروع حواشی هم همان تصمیمی بود که آقای داور چه در نیمه اول و چه در نیمه دوم گرفت.

* فضای مجازی برای من اولویت ندارد

من فکرم این است که فوتبال یک ورزشی است که سرتاسر هیجان و استرس است و در همه این اتفاقات خیلی از جوان ها هستند که ما را به دید یک انسانی نگاه می‌کنند که می‌توانیم در هر رفتار یک الگو باشیم‌ و بخاطر این من می‌خواهم به همه این قضیه را بفهمانم که فضای مجازی برای ما اولویت ندارد و اینکه آدم تمام تلاشش را در زمین بکند و برای حلالیت لقمه ای که می‌گیرد تمام تلاشش را بکند خیلی مهم تر است.

نه اینکه کمتر چک کنم ولی زیاد به آن اهمیت نمی‌دهم که بخواهم برای خودم دغدغه درست کنم. دیده‌ام که راه موفقیت از یک مسیر دیگری می‌گذرد و فضای مجازی کلا خیلی کارهای ما را راحت تر کرده ولی در عوض صمیمیت، دوستی، برادری و آرامش درون خانواده را از بین برده است.

نظر شما