شناسهٔ خبر: 51027255 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار با علی اف، پوتین: مردم قره باغ باید بتوانند در صلح زندگی کنند

مسکو - ایرنا - «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در دیدار با «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان که در شهر سوچی آغاز شده است، گفت: گردهم آمده ایم تا شرایطی را برای حل و فصل قره باغ ایجاد کنیم که مردم این منطقه بتوانند در صلح زندگی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از مسکو، پوتین در آغاز این دیدار خاطرنشان کرد: صلحبانان در قره باغ نقش مثبتی ایفا می کنند ولی متاسفانه حوادث همچنان ادامه دار است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت که باید در مذاکرات سه جانبه با سران ارمنستان و آذربایجان شرایطی را برای حل و فصل وضعیت قره باغ ایجاد کرد تا ساکنان این مطنقه بتوانند در صلح زندگی کنند.

وی در این دیدار گفت که باید برخی مسائل برای حل و فصل اوضاع در قره باغ را بررسی کرد.

رئیس جمهوری روسیه در جریان گفت وگوی خود با علی اف تاکید کرد که پیش از این دیدار با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و الکساندر بورتنیکوف رئیس سرویس امنیت فدرال این کشور و یکی از معاونان نخست وزیر صحبت کرده است.
وی تصریح کرد: به تازگی با همکارانم صحبت کردم. با معاون نخست وزیر دولت روسیه که شما او را به خوبی می شناسید و با مسائل مربوط به مشکلات اقتصادی و رفع انسداد کریدورهای حمل و نقل سروکار دارد. 

پوتین با بیان اینکه سال آینده، سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور نقطه عطفی در مناسبات دو طرف است ، گفت: مشارکت راهبردی ما با موفقیت در حال توسعه است بطوریکه 
علیرغم همه مسائل همه گیری و محدودیت های اقتصادی مرتبط با این موضوع، امسال در 9 ماهه اول سال جاری، تجارت ما 11 درصد افزایش یافته است که این یک شاخص خوب است.

علی اف نیز گفت: در منطقه مسئولیت صلحبانان روس در قره باغ، حادثه جدی رخ نداده است.
قرار است پوتین امروز نیز با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم که به سوچی آمده است؛ دیدار کند.  

طرفین در این نشست ها گام‌ های آتی برای تقویت ثبات و برقراری زندگی مسالمت آمیز در قره باغ را تشریح خواهند کرد.

در اواسط ماه جاری میلادی، درگیری نظامی بین نیروهای امنیتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه لاچین آذربایجان و منطقه سیونیک ارمنستان آغاز شد که با وساطت و میانجیگری مسکو وضعیت آرام شده است.  

براساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان، در نتیجه این حادثه ۱۳ سرباز ارمنی اسیر، ۶ نفر کشته و ۱۹ نفر مفقود شدند. جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود از کشته و زخمی شدن ۱۷ نفر از نیروی های خود توسط طرف ارمنی خبر داد.

دور جدید درگیری‌ های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از ۶ مهر ماه سال گذشته آغاز شده بود، در آبان ماه همان سال با میانجی‌ گری روسیه و امضای توافق صلح میان رؤسای جمهوری روسیه و آذربایجان و همچنین نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید. به موجب این توافق، ارمنستان متعهد به خروج از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شده بود.
 

نظر شما