شناسهٔ خبر: 51026750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه کرج:

دستگاه قضا به مسئله گود حصارک ورود کند

کرج - امام جمعه کرج گفت: دستگاه قضا باید به مسئله گودبرداری حصارک ورود و متخلفان را شناسایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه شهر کرج که در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد،

بابیان اینکه در هفته جاری یاد و خاطره شهدای گران‌قدری که برای اعتلا کلمه‌الله و استقلال کشور به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم، بیان داشت: هفتم آذر دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده، هشتم آذر شهید دکتر مجید شهریاری، دهم آذر آیت اللهِ شهید سید حسن مدرس و یازدهم آذر شهید میرزا کوچک خان جنگلی به شهادت رسیدند.

بسیجی باید الگوی رعایت قانون و اخلاق باشد

وی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره پنجم آذرماه روز بسیج مستضعفان و تشکیل بسیج مستضعفان به‌فرمان امام خمینی رحمه‌الله علیه، اظهار داشت: کارنامه بسیج از بدو تأسیس که به دم مسیحایی و بصیرت مؤمنانه‌ی امام راحل عظیم الشان تشکیل شد تا امروز، حکایت‌کننده کارکردهای فراوان در مقابله با چالش‌ها و بحران‌های گوناگون است. از نقش‌آفرینی درنبرد سخت و دفاع از کشور بگیرید تا بحران‌ها و تهدیدات و جنگ نرمی که امروز کشور با آن مواجه هست لذا همه توجه دارید که حفظ انقلاب از خود انقلاب سخت‌تر است و انقلاب را مردم انقلابی که در مقابل چالش‌ها و تهدیدها می‌ایستند حفظ می‌کنند که همگی بسیجی‌اند.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه قابلیت‌هایی که بسیج دارد و موضوعاتی که ورود می‌کند فراوان است، گفت: امروز جمعی از برادران بسیج هم در قالب طرح صالحین در نماز حضور دارند، بنده در این نوبت به قابلیت بسیج در جهت الگوسازی اشاره‌کرده، بعضی موارد را از کلمات رهبر معظم انقلاب فقط بازخوانی و یادآوری می‌کنم. البته مطالب عملکردی و نحوه گستره عملکرد را از برادر بزرگوارمان فرمانده محترم سپاه استان سردار حیدرنیا شنیدید؛ اما نکاتی را که عرض می‌کنم از یک منظر دیگری است. قابلیت‌های بسیج بخشی الگو بودن است که راجع به این الگو بودن چند جمله عرض می‌کنم.

قابلیت مهم بسیج برای الگوسازی

آیت الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه یکی از الگوها، «الگوی رعایت قانون و اخلاق» است که بسیج نمونه‌ی اتم آن باید باشد، اظهار داشت: یعنی هر جا بسیجی ببینیم نمونه قانون ببینیم لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند: شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن‌کسی بسیجی‌تر است که مقررات را بیشتر رعایت می‌کند. به خاطر اینکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می‌سوزاند و مقررات لوازم قطعی اداره درست نظام است. این هم دستورالعمل است هم آسیب‌شناسی است.

بسیجی باید الگوی جذب به مسجد باشد

وی بابیان اینکه «الگوی جذب جوانان به مسجد» نیز یکی دیگر از این الگوهاست، گفت: مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نیرو ساز برای اسلام و انقلاب است و باید حتماً متولیان مساجد برای مسجد برنامه داشته باشند. امام مسجد بخصوص بدون برنامه نباید باشد. باید طرح داشته و امورات فرهنگی منطقه خودش را و حواشی مسجد و محله را مدیریت کند. بدون برنامه و طرح نامه نمی‌شود خدمت کرد. مسائل فرهنگی هر منطقه متوجه امام مسجدِ مسجد آن منطقه است. البته مهم‌ترین بازوان امام، بسیج است که باید از بسیج در این رابطه استفاده کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه افزود: ایشان دراین‌باره نکاتی را تذکر می‌دهند که همه ارکان مسجد باید عمل کنند و امروز اگر می‌بینیم گاهی اختلافاتی هست بیشتر مربوط به‌جایی است که همین سفارشات رهاشده است. فرمودند: مساجد را رها نکنید، نیروی مقاومت بسیج بهترین جایی که دارد همین مساجد است. منتها مساجد را مسجد نگه‌دارید. با امام جماعت مسجد، با عبادت‌کنندگان مسجد و با مؤمنینی که در مسجدند برادرانه صمیمی باشید که به حمدالله هستید؛ و آن را حفظ کنید و بیشتر کنید. اول وقت نماز را به جماعت پشت سر پیش‌نماز هر مسجدی که در آن هستید بخوانید. در مراسم دینی مسجد و تبلیغات آن شرکت کنید، در مراسم دعا و قرآن و مراسم مذهبی شرکت کنید، شما و امام جماعت آن مسجد، هر کس که هست، مشترکاً مسجد را حفظ کنید. برای مسجد جاذبه درست کنید تا بچه‌ها، جوانان و زن و مرد محله مجذوب مسجدی شوند که شما در آن هستید و بیایند. مسجد پایگاه بسیار مهمی است. بسیجی و کسی که بسیجی فکر می‌کند باید الگوی جذب به مسجد باشد و لازم نیست حتماً کارت بسیج داشته باشد.

دوستان تا می‌توانید روی مسئله تقوا کارکنید

آیت الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از آن الگوها، «الگوی تقوای الهی» است، خاطرنشان ساخت: آنچه توانسته بسیج را تا امروز حفظ کند، روحیه تعبد و خدامحوری و تقوا بوده که باید این مهم را حفظ و تقویت کرد و فرمودند: بدانید امروز یکی از سلاح‌های دشمنانی که مرگ بر آن‌ها می‌گوئید این است که در مقابل جوانان ما دانه بپاشند. دانه گناه، دانه جاذبه‌های گناه، جاذبه‌های فساد. تا بلکه بتوانند آن‌ها را جذب کنند. نفس قوی باید بایستد و تسلیم این جاذبه‌ها نشود. مراقب باشید. جوانان بسیجی ما مؤمن‌اند، مطهرند، پاک‌اند؛ اما ممکن است در میان آن‌ها افرادی پیدا شوند که روح قوی نداشته باشند و تسلیم ترفند دشمن و شیاطین گردند. اینجا تقوا به درد می‌خورد. تقوا یعنی این‌که دائم مراقب خودمان باشیم و نگذاریم که اشتباه کنیم لذا دوستان تا می‌توانید روی مسئله تقوا کارکنید. «فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی» بهترین توشه که ما را در همه عرصه‌ها نگه می‌دارد تقواست. تقوا را در خودتان تقویت کنید.

هنر بسیج در شناخت زمان و نیاز و به‌موقع عمل کردن است

وی در ادامه از «الگوی مبارزه با فساد» به‌عنوان یکی دیگر از الگوها نام برد و تصریح کرد: این الگو در مقابل اشاعه فساد، خرابکاری و توطئه دشمن بسیج می‌ایستد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز «الگوی هوشیاری» و «الگوی بصیرت در دشمن‌شناسی» را به‌عنوان الگوهای پنجم و ششم برشمرد و گفت: دشمنی که برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب از یک‌راه و با یک روش نمی‌آید. باید برای مقابله با او هوشیار بود و لحظه‌ای غفلت و خواب نداشت و الحمدلله بسیج تا امروز در اکثر مواقع موفق بوده است و من‌بعد هم ان‌شاءالله موفق خواهد بود.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه به «الگوی نوگرا بودن» اشاره کرد و گفت: چیزی که باعث زنده‌بودن مجموعه‌ای می‌شود این است که خودش را دائماً به‌روز نگه دارد و خودش را احیا کند فلذا رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند: تجدد و نوگرائی حقیقی و باز کردن میدان‌های تازه‌ی زندگی، مطلوب اسلام است. اصلاً اسلام این را از انسان خواسته، این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکری، تلاش عملی، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همه‌ی میدان‌ها و همت‌ها را بلند کردن به دست می‌آید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است و ده‌ها مورد دیگر مثل پروژه نفوذ و قابلیت‌هایی که بسیج برای مقابله و خنثی‌سازی این خطر مهم دارد و البته باید مواظب باشد، چون خودش یکی از اهداف نفوذ است که در آن‌ها نفوذ کنند و جایگاه آن‌ها را تخریب کنند. هنر بسیج در شناخت زمان و شناخت نیاز و به‌موقع عمل کردن است.

یکی از عوامل موفقیت نظام، ازیک‌طرف همراهی مردم و از طرف دیگر اعتماد نظام به مردم بوده است

وی در ادامه افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری جمهوری اسلامی در عصر حاضر، سبک جدیدی از حکمرانی بر اساس مردم‏سالاری دینی به دنیا عرضه شد که نقش مردم در آن نقشی واقعی و اصیل است؛ و در طول مدت این ۴۳ سال با همه فرازوفرودها نقش مردم اصالت خود را حفظ کرده است؛ و یکی از عوامل موفقیت نظام، ازیک‌طرف همراهی مردم بوده و از طرف دیگر اعتماد نظام به مردم بوده است.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه نماد این مردم‌سالاری، مجلس است و نمایندگان مردم که وظیفه آنان و توقع مردم از آنان در این دوره سنگین‌تر شده است؛ چون عنوان مجلس انقلابی گرفته‌اند پس باید شاخصه‌های انقلابی بودن را در خود حفظ کنند و اگر در بین آنان کسی ندارد، تحصیل کند، گفت: شهید مدرس الگوی مجلسیان است، شخصیت بزرگی بود که باید مستقلاً راجع به حیات و سیره و نقش او در تاریخ معاصر ایران پرداخت که فرصت دیگری می‌طلبد؛ اما این سوال را می‌شود پرسید که چرا این شخصیت این مقدار هیبت داشت، قدرتمند عمل می‌کرد و کسی مثل رضاخان قلدر هم از او خوف داشت؟ جواب یک کلمه است و برای همه ما درس است و باید این‌گونه باشیم‌؛ چون از خدا می‌ترسید.

کسی که برای خدا کار کند از کسی نمی‌ترسد

آیت الله حسینی همدانی در ادامه افزود: کسی که خداترس باشد و برای خدا کار کند و خالصانه وارد میدان شده باشد، خائنان و دروغ‌گویان و ناصالحان از او می‌ترسند. حضرت امام (ره) درباره مدرس فرمودند: «مرد قدرتمندی بود، برای اینکه الهی بود، می‌خواست برای خدا کار بکند، نمی‌ترسید». کسی که برای خدا کار کند از کسی نمی‌ترسد. کسی که رفته بر سر بعضی از سفره‌ها نشسته است و با بعضی از افراد نشست‌وبرخاست داشته و نمک‌گیر شده چنین کسی می‌ترسد و الا نباید بترسد. از چه چیزی می‌ترسد؟ امروز هم اگر مجلس بخواهد موفق عمل کند باید همه توجهش به خدا باشد و برای خدا کار کند و از هیچ‌کس و هیچ قدرتی جز خدا نترسد.

شاخص‌های مجلس انقلابی

وی در ادامه به تعدادی از شاخص‌های مجلس و مجلس انقلابی اشاره کرد و گفت: مجلس انقلابی هرگز ارتباطش را با توده مردم قطع نمی‌کند، ساده‌زیست است و ارتباط مستمر با محرومین جامعه دارد و اجازه به وجود آمدن اشرافی گری را نمی‌دهد. با مخالفان قانون و دشمنان، مرزبندی روشن دارد. توصیه پذیر نیست، اهل حاشیه و کارهای غیرضروری و جنجال‌آفرینی نیست. اهل‌معامله نیست، اهل اسراف و ریخت‌وپاش نیست. دشمن‌شاد کن نیست. اهل مبارزه با فساد است. اهل کار کارشناسی دقیق در قبول طرح‌ها و لوایح است. حق گو و صریح است. برای تأثیرگذاری بیشتر، برنامه دارد و در قانون‌گذاری به چیزی جز مصلحت کشور و بهتر شدن زندگی مردم توجه ندارد. دنبال می‌کند تا اگر قانونی معارض و مزاحم وجود دارد حذف شود. بر عملکرد دولت نظارت جدی و دقیق دارد. در نطق‌ها، تصویب‌ها و مخالفت‌ها، خدا را در نظر گرفته عمل به وظیفه می‌کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه تصریح کرد: مجلس باید عدالت‌خواه باشد. مجلس نماد عزت ملت و اقتدار ملی است. بر مواضع امام و رهبری مصمم است و از هدایت‌های امامین انقلاب بهره تام می‌برد. گوش‌به‌فرمان ولی بودن معیار انقلابی بودن و نبودن است و توجیه‌بردار هم نیست. گاهی می‌بینیم افراد کارهایی را می‌کنند و آن کار اصلاً انقلابی نیست بعد میگوییم این کار با دستوراتی که آقا داده منافات دارد اما شروع می‌کنند به توجیه کردن. برخلاف دستور صریح ولی عمل کردن توجیه‌بردار نیست. اگر این‌گونه بود و مطالبی که گفتم محقق شد، می‌شود همان‌که امام فرمود: مجلس در رأس همه امور کشور است، یعنی مجلس خوب همه‌چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه‌چیز را بد می‌کند.

قانون انتخابات مجلس و شوراها را باید اصلاح جدی کرد

آیت الله حسینی همدانی بابیان اینکه باید مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد و مجلس در رفع آن‌ها نقش دارد، اولویت دهد، خاطرنشان ساخت: گاهی دستگاه‌های اجرایی دچار توقف هستند به خاطر نبود قانون، باید به اصلاح این امور سرعت بخشید. قانون انتخابات مجلس و شوراها را باید اصلاح جدی کرد. الآن شوراها را شما می‌بینید در سراسر کشور فقط مربوط به منطقه خودمان هم نیست که چه افتضاحی است. یک عده رفته‌اند نشسته‌اند، حالا یک عده دیگر باید بروند بنشینند، دو هفته دیگر دوباره آن‌ها می‌روند یک عده دیگر می‌آیند. بعد آن‌هایی که نشسته‌اند می‌گویند شهرداری که هست ما انتخاب نکرده‌ایم، دوباره انتخاب می‌کنند. خب این سیکل معیوب است. اگر این انتخابات از اول درست طراحی شود این‌همه هزینه درست نمی‌کند.

مجلس به اولویت‌ها بپردازد و نظارتش را بر دستگاه اجرا قوی‌تر کند

وی بابیان اینکه بعضی از استان‌ها که جمعیتی کمتر از ما دارند تعداد بیشتری نماینده دارند، مطرح کرد: جمعیتشان نصف جمعیت ماست اما ۸ نفر، ۹ نفر نماینده دارند؛ اما اینجا استان به این بزرگی و چهارمین استان ازنظر جمعیت، سه نفر نماینده دارد. باید به این‌ها دقت شود و این منطقه نیاز به نماینده بیشتری دارد و قانونش هم هست که هرچند سال یک‌بار باید به تعداد نماینده‌ها اضافه شود؛ اما مدتی است که انجام‌نشده است بااینکه اگر عملیاتی شود آثار خوبی برای مجلس دارد و برای کشور و برای منطقه‌های انتخابیه و مردم دارد. کمترین آن این است که مشارکت را بیشتر می‌کند. مردمی که می‌خواهند سه نفر انتخاب کنند ده نفر انتخاب می‌کنند. سلایق مختلف فرصت پیدا می‌کنند در اداره کشور نقش داشته باشند. به‌هرتقدیر امروز ما بیشتر به این احتیاج داریم که مجلس محترم به اولویت‌ها بپردازد و نظارتش را بر دستگاه اجرا قوی‌تر کند. بحث اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی را به جد دنبال کند و امثال این‌ها.

تأمین امنیت دریایی یک ضرورت است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با تأکید بر اینکه هرسال در این ایام یعنی ۷ آذر خاطرات پرسنل ناوچه موشک‌انداز پیکان در عملیات مروارید را بهانه می‌کنیم تا از شهامت‌ها، رشادت‌ها و شهادت‌های نیروی دریایی ارتش در حفظ و حراست از آب‌های سرزمینی تقدیر و تشکر کنیم و خدا قوت بگوییم، گفت: از ایام دفاع مقدس سال‌های زیادی گذشته است اما هرروز بر توان و قدرت نیروهای مسلح بخصوص نیروی دریایی افزوده‌شده است. امروز نیروی دریایی ایران این توانمندی را دارد که به‌عنوان یک نیروی راهبردی در حفظ امنیت از کرانه‌های خلیج‌فارس و سواحل مکران و دریای عمان تا اقیانوس هند و در هر نقطه از آب‌های بین‌المللی که نیاز به امنیت سازی باشد مقتدرانه حضور پیدا کند. تأمین امنیت دریایی با توجه به اهمیت آبراه‌ها در عرصه اقتصاد دریایی و گستردگی تردد کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها در دریاها یک ضرورت است که به‌خوبی دنبال می‌شود.

دستگاه قضا دولتمردانی که کشور را دچار مشکلات اقتصادی و بحران کردند، محاکمه کند

آیت الله حسینی همدانی بابیان اینکه راجع به دولتمردانی که کشور را دچار مشکلات اقتصادی و بحران کردند باید دستگاه قضائی به جد ورود کند و کوتاهی در این مسئله نکند، گفت: خسارت‌هایی که به مردم زده‌اند باید پیگیری شود و راجع به حقوق‌های نجومی مطلبی داشتم که چون رئیس‌جمهور محترم خودشان ورود کردند و تذکر دادند فعلاً تا حصول نتیجه صبر می‌کنیم. بعد اگر لازم شد تذکر را عرض می‌کنیم.

خدا خیلی زود متکبرین را رسوا می‌کند

وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه بعضی وقت‌ها قصه‌هایی پیش می‌آید که درس‌آموز است که خدا خیلی زود متکبرین را رسوا می‌کند، گفت: این آقایی که همین روزها دچار بحران شده است در همسایگی ما، گفته بود که من باتجربه‌ترین رهبر جهان هستم و اگر در منطقه بخواهد اتفاقی بیفتد و سنگی جابجا شود باید حتماً از من اجازه گرفته شود. خب می‌بینید در این چندروزه به خاطر اینکه قیمت پولش کم‌وزیاد شده به چه گرفتاری‌ای افتاده است.

گود حصارک برای مردم خطرآفرین است

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری با اشاره به بازدید سرزده خود از محل گود حصارک، گفت: این را باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند چون واقعاً خطر وجود دارد. خانه‌ها را رفتم نگاه کردم. پرونده‌اش را هم بررسی کردم. تخلفاتی اینجا صورت گرفته است در قبل و در بعد. الآن هم آنجا برای مردم خطرآفرین است. باید سریع‌تر پیمانکار جدید کارش را شروع کند و تعلل نکند.

آیت الله حسینی همدانی در خاتمه بابیان اینکه دستگاه‌ها و کسانی که دنبال می‌کنند باید به جد دنبال کنند و دفع الوقت و تعلل نکنند، گفت: دستگاه قضا هم باید وارد بشود و متخلفین را پیگیری کند. اسناد و مدارکی هم وجود دارد. اگر خسارتی هم به اهالی زده‌شده است این خسارت‌ها به هر دلیلی که باشد، ترک فعل باشد یا هر چه که باشد باید جبران شود. اقدام عاجل اگر صورت نگیرد مشکلاتی را به وجود می‌آورد. به نظرم دستگاه قضا به جد ورود کند نسبت به کسانی که مقدمات این تخلف را از قبل فراهم کردند؛ اما الآن باید علی العجاله به ساخت‌وساز بپردازند و تکمیل کنند چون شاید ضرر بیشتری را متوجه آن‌ها کند.

نظر شما