شناسهٔ خبر: 51026369 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

سخنگوی آتش نشانی خبر داد؛

نجات زوج کوهنورد از ارتفاعات دو شاخ

ملکی جزییات عملیات امداد و نجات زوج کوهنورد در ارتفاعات دو شاخ را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در تشریح جزییات عملیات امداد و نجات زوج کوهنورد در ارتفاعات دو شاخ گفت : ساعت ۱۳ روز گذشته (پنجشنبه چهارم آذرماه) در پی اطلاع رسانی با سامانه ۱۲۵، یک مورد گرفتار شدن فرد در ارتفاعات کوهستان اعلام می شود که گروه امداد و نجات ویژه کوهستان سازمان آتش نشانی مستقر در ایستگاه ۷۴ در کن به محل حادثه اعزام می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: در این عملیات نفراتی از هیات کوهنوردی استان تهران به همراه نیروهای سازمان آتش نشانی همراه شدند و گروه امدادی دیگری از جمعیت هلال احمر نیز از مسیر دیگری به ارتفاعات اعزام شد.

ملکی ادامه داد: نیروهای امداد و نجات سازمان آتش نشانی بر اساس اطلاعاتی که از افراد گرفتار شده در ارتفاعات داده بودند حرکت را به سمت قله چین کلا ادامه دادند و خوبی افراد گرفتار در ارتفاعات این بود که در کنار اطلاع و  همراهی خوبی که با نیروهای امداد و نجات داشتند در مسیر خود باقی مانده و تغییر مکان ندادند.

او افزود: بعد از گذشت ۷ ساعت، نیروهای آتش نشانی  در نقطه ای بالاتر از قله چین کلا یعنی قله دوشاخ با خانمی حدود ۶۰ ساله به همراه همسر او مواجه شدند که قصد کوهنوردی داشتند و در موقعیتی صعب العبور با مصدومیت و گرفتاری مواجه شده بودند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در تشریح مصدومیت این افراد گفت: خانم از ناحیه پای چپ دچار مصدومیت شده بود که قادر به حرکت نبود که با برانکارد مخصوص حمل کوهنوردان گرفتار در ارتفاعات و با احتیاط کامل در مسیر صعب العبور به پایین هدایت شد.

ملکی ادامه داد: نکته قابل توجه در این عملیات امداد و نجات برف گیر بودن بخشی از مسیر و باریک بودن مقطعی دیگر از مسیر بود که تنها امکان تردد یک نفر به سختی از آن بود که خانم مصدوم با برانکارد مخصوص و با احتیاط کامل حمل شد.

او افزود: ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته مصدوم بعد از مهار کامل از مسیر کوی فراز سعادت آباد به سمت پایین حرکت داده شد و ساعت ۰۴:۳۰ صبح بود که این زوج گرفتار شده تحویل نیروهای اورژانس شدند، ۱۵ ساعت عملیات امداد و نجات این زوج گرفتار در ارتفاعت به طول انجامید که ۹ ساعت آن حمل با احتیاط مصدوم با برانکارد مخصوص بود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تامید بر این نکته که هفته ای نیست که در این فصل از سال حادثه گرفتار شدن افراد را در ارتفاعات نداشته باشیم گفت: برای این شرایط سازمان آتش نشانی دو گروه امداد و نجات راه اندازی کرد و تاکید می کنم کوهنوردان در این شرایط با توجه به شرایط فردی مسیر کوهپیمایی خود را انتخاب کنید و از مسیر های مشخص خارج نشوند.

نظر شما