شناسهٔ خبر: 51025522 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه اردبیل:

نمایندگان از حقابه ارس برای منطقه مغان دفاع کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: نمایندگان استان در مجلس از طریق وزارت نیرو باید از حقابه ارس برای دشت مغان دفاع کرده و در تخصیص کامل این حقابه بکوشند.

صاحب‌خبر -

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل اظهار کرد: مهمترین حلقه‌های تربیتی کشور با محتوای حلقه صالحین در مصلی تشکیل شده است و این برای ما مایه مباهات و خرسندی است.

وی خاطرنشان کرد: حلقات صالحین سالم ترین محفل تربیتی و نفیس ترین پناهگاه فرهنگی برای نسل معاصر است و می توان از آن به عنوان سالم ترین پاتوق علمی، تربیتی و تفریحی برای جوانان نام برد.

عاملی با بیان اینکه از نمایندگان محترم استان دو مطلب را خواستاریم، تصریح کرد: اول اینکه مصاحبه استاندار آذربایجان شرقی همه ما را نگران کرد ایشان رسماً اعلام کرده‌اند که آب ارس را به مرند و شبستر و دریاچه ارومیه می‌برند و عجیب این است که نگفته برای شرب چون مانع آب شرب شدن در ادبیات انسانی و دینی جا ندارد.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: این مسئول استاندار آذربایجان شرقی مدعی است برای شرب و کشاورزی و صنعت و پرکردن دریاچه ارومیه و سیراب کردن دشت شبستر و مرند و مهم تر اینکه می گوید اجازه رئیس جمهور را هم گرفته اند و رئیس جمهور دستور پرداخت بودجه لازم را داده است.

عاملی تصریح کرد: در این بین معلوم نیست که حقابه تاریخی دشت مغان چه می‌شود و این که ۳ هزار میلیارد تومان که با دستور مقام معظم رهبری در پایاب سد خداآفرین هزینه شده چه می‌شود.

وی ادامه داد: استاندار این شهر اعلام کرده این پروژه ابر پروژه ملی است و تا سه سال افتتاح خواهد شد و آب برداشتی بعد از تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب برای سه میلیون نفر، آب اضافه را به دشت شبستر و دریاچه ارومیه هدایت خواهیم کرد.

 امام جمعه اردبیل با بیان اینکه با ادعای استاندار آذربایجان شرقی این احسان توسط نمایندگان شهرهای منطقه تامین شده است، افزود: ما هم از نمایندگان خودمان می‌خواهیم حداقل توضیحات لازم را بیان کنند که آیا این حجم عظیم آب از حقابه مغان است یا یک حقابه جدید است که اگر شق دوم است وزرات نیرو با چه مبنایی اجازه آن را داده است.

عاملی افزود: مطلب دوم مربوط به منطقه آزاد استان اردبیل است تمام استان ها که اخیرا مجوز منطقه آزاد را دریافت کردند کار خود را شروع کرده اند اما استان اردبیل به خاطر اختلاف نمایندگان محترم محروم مانده است سوال ما این است که  قرار است این اختلاف و محرومیت تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

وی گفت: این هفته بنده با مسئول مناطق آزاد کشور صحبت کردم و از ایشان دعوت کردم که به منطقه تشریف بیاورند و خود ایشان فصل الخطاب باشند و نمایندگان هم به حکمیت او راضی باشند.

امام جمعه اردبیل با اشاره به تهدید اخیر فرمانده ارتش آمریکا نسبت به ایران خاطر نشان کرد: جای تاسف است که در آستانه شروع مذاکرات هسته‌ای و رضایت ایران برای حضور در مذاکره فرمانده ارتش آمریکا تهدید کرده که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ما آماده اقدامات نظامی هستیم.

عاملی اضافه کرد: دولت آمریکا در آستانه مذاکرات تمرینات نظامی مشترک خود با اسرائیل و کشورهای عربی با اهداف خاص و به تعبیر خودش با نیت مقابله با پهبادهای مهاجم در منطقه را زیادتر کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ملت ما باید توجه کنند که ایران در خصوص تعامل و مذاکره هیچ کوتاهی ندارد اما آمریکا و اروپا برای ماموریت از طرف اسرائیل در پای مذاکره حاضر می شوند.

عاملی ادامه داد: معضل هسته‌ای در عرض یک روز بلکه یک ساعت قابل حل است چون قبول بندهای برجام همه چیز را تمام می‌کند و کاملا دست و پای ایران را می‌بندد ولی آنها حتی به بسته شدن دست و پای ایران رضایت نمی‌دهند و اصرار دارند که چاقو را گلوی ایران بگذارند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه چرخ اقتصاد آمریکا و اروپا حول محور فروش سلاح به عرب ها می چرخد، گفت: ملت ما باید به این نکته توجه کنند که چرخ اقتصادی آمریکا و اروپا را فروش سلاح به عرب ها می چرخاند و آن متوقف بر فرض و خلق یک دشمن ترسناک در برابر عرب است تا خزانه آنها را خالی کنند. اگر مشکل آمریکا و اروپا با ایران حل شود دیگر عرب ها احتیاجی به سلاح ندارند و این کار را نه  اروپا و نه آمریکا انجام نمی‌دهند تا در برابر چین نفس و تنفس برای اقتصاد خود درست کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه بالاترین تراث معنوی و عرفانی در زبان فارسی نهفته است، افزود: نظیر ادبیات عرفانی که در زبان فارسی وجود دارد در هیچ زبانی وجود ندارد و برای همین شایسته است کل عاشقان معرفت زبان فارسی را یاد بگیرند تا به یک دریای عظیم از شاهکار عرفانی ناب متصل شوند.

عاملی اظهار کرد: در کانادا کلینیک شعر درمانی با اشعار حافظ و مولوی درست کردنده اند و ما معتقدیم شعرای ایرانی مثل حافظ، مولوی، سعدی، جامی، نظامی، شبستری، عطار، سنایی،شهریار و... اعجوبه های ادبیات و اعجوبه های عرفان و ثروت های فرهنگی تربیتی بشریت هستند و بلکه امثال سعدی در ابواب مختلف حتی در باب سیاست سنگ تمام گذاشته‌ است سعدی در دو بیت در باب سیاست محشر کرده که حتی حافظ هم آن را ندارد.

انتهای پیام

نظر شما