شناسهٔ خبر: 51023821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد: بدنه سنگین دستگاه بزرگ اجرایی و مدیریتی و اقتصادی ، فسادزا است/ با عزل یک مدیر هیچ مساله ای در شرکتهای بزرگ حل نمی شود

صاحب‌خبر -

شفقنا – امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بدون شکل گیری یک نظام سیاسی مقتدر و کارآمد و با حضور و مشارکت آحاد جامعه و مبتنی بر مبانی روشن وحیانی راه برای شکل گیری جامعه ای که در انتظار انبیاء الهی است فراهم نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا ،امام جمعه موقت تهران در خطبه اول خود با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر شایسته سالاری را یکی از مهمترین و اصلی ترین زیرساخت‌های لازم برای تحقق نظام سیاسی اسلامی دانست.

وی افزود: امیدوارم با الهام از کلام انسان ساز و حکومت ساز امیرالمومنین علیه السلام، در مسیر ساخت یک نظام اسلامی الهام گرفته از اندیشه سیاسی آن بزرگوار و آراسته به ارزشها و فضائل الهی و توحیدی و انسانی گام برداریم.
ابوترابی فرد با اشاره به خطبه هفته قبل خود گفت: انتصاب مالک اشتر به مدیریت استان مهم مصر و تعریف وظایف روشن بیانگر چند حقیقت است. اول اینکه تحقق آرمانهای الهی و حرکت در مسیر جامعه ای که قیام به قسط و عدالت می نماید، مرهون نظام سازی و شکل گیری نظام سیاسی برآمده از آموزهای دینی است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بدون شکل گیری یک نظام سیاسی مقتدر و کارآمد و با حضور و مشارکت آحاد جامعه و مبتنی بر مبانی روشن وحیانی راه برای شکل گیری جامعه ای که در انتظار انبیاء الهی است فراهم نخواهد شد.
ابوترابی فرد گفت: این نظام بر چند اصل استوار است. مهمترین اصل و زیرساخت نظام سیاسی الهی شایسته سالاری است. انتخاب مالک اشتر، آن هم در جایگاهی که شخصیتی فرزانه و فرهیخته و توانا و با انگیزه به نام محمدبن ابی بکر در آن جایگاه قرار دارد، حاکی از آن است که در نگاه سیاسی و مدیریتی حضرت امیر علیه السلام انتخاب مدیران صالح و شایسته و ممتاز و پیشگام اولویت نخست است.
وی افزود: این نظام باید بر چند قاعده حرکت کند. در دست داشتن یک برنامه مدون در این نظام ضروری است که در آن اهداف کلان تعریف شده باشد. دیگر ارزیابی مستمر برای فاصله نگرفتن از اهداف است. مقامات مسئول در نظام اسلامی باید به اهداف و نقشه راه برای شکل گیری حکمرانی منسجم و کارآمد و دارای بالاترین سطح تاثیر برای تحقق اهداف انبیاء الهی عنایت داشته باشند.
امام جمعه تهران تصریح کرد: نامه حضرت به مالک منشور حکمرانی است و از نظر سند دارای جایگاه معتبر و با ارزشی است. از نظر درونمایه سخن نیز نمی توان چنین کلام و قلمی را از شخصیتی غیر از علی بن ابی طالب انتظار داشت. سبک نگارش و درون مایه سخن و ادبیات نامه، بهترین دلیل بر صدور آن به دست توانای امیربیان است. با سه سند و سه سلسله راویان حدیث نیز نقل شده است.
ابوترابی ادامه داد: مخاطب این نامه ما مسئولان ارشد، مدیران میانی و مدیران خرد در نظام اسلامی هستیم. آنگاه که مفاد این عهدنامه در جامعه تحقق پیدا کند دولت اسلامی شکل گرفته است. حضرت در آغاز این منشور که باید قاعده حکمرانی در اندیشه دینی و تفکر سیاسی توحیدی آن را نامگذاری کرد، دو هدف والا را برای حکمرانی، نظام سیاسی و حاکمان دینی ذکر می کند. اول توسعه انسانی است.
امام جمعه تهران افزود: حضرت می فرمایند هدف از شکل گیری نظام اسلامی توسعه انسانی، تعلیم، تربیت و پاسخ به همه نیازهای افراد جامعه است. در ادبیات سیاسی امروز پایه‌یی ترین شاخص تمدنی برای پایش نظامهای سیاسی تامین نیازهای انسانی متناسب با تغییرات جوامع و پیدایش نیازهای نوین و به روز رسانی پاسخ به آن نیازها است. آن نظام سیاسی امروز در ادبیات سیاسی مطرح جهان دارای منزلت است که به این نیازها بهتر پاسخ می دهد.
ابوترابی فرد گفت: متاسفانه نقطه ثقل در این تعریف رشد اقتصادی و رفاه است. اما در اندیشه سیاسی حضرت پاسخ به تمامی نیازها مطرح است و نه فقط نیازهای مادی. یک نظام سیاسی اسلامی نیازهای انسان را رصد می کند و متناسب با ظرفیتها و توانایی ها در مسیر پاسخ درست گام عالمانه و محکم بر می دارد.

حکومت اسلامی باید در مسیر آبادانی باشد

وی افزود: شایسته است همه مدیران به این دستور حضرت عمل کنند و ثمره مدیریت آنان باید ارتقاء رشد علمی و رشد ایمانی و ظرفیتهای انسانی و رفاه و آسایش و پاسخ به همه نیازها و در نتیجه افزایش رضایتمندی ملت باشد. هر تصمیمی که ثمره آن توسعه نیروی انسانی نیست مردود است.
امام جمعه تهران تصریح کرد: حضرت «امارت ولاتها» را مطرح می کند. حکومت اسلامی و نظام اسلامی باید در مسیر آبادانی و عمران و توسعه کشور قدم بردارد. کشور اسلامی باید در مرز آبادانی و عمران حرکت کند. توسعه انسانی و آبادانی در دستور کار دولتهای پیشرو است. نظام اسلامی و ایران اسلامی باید در صف نخست، مرز توسعه انسانی و آبادانی کشور قدم بردارد.
ابوترابی فرد گفت: حضرت برای رسیدن به این آرمان دو ابزار را مطرح می کند؛ اول نظام تامین مالی دولت و نظام دفاعی. این دو گوهر گرانبها اگر در دست نظام نباشد به هیچ یک از اهداف خود نمی رسد. بسیج امروز در کشور ما دارای منزلت است. چرا که ستون فقرات امنیت امروز دنیای اسلام است. اقتدار امروز ایران و کشورهای همسایه و اقتدار محور مقاومت برآمده از اندیشه مبتنی بر مبانی دینی و بصیرت و استقامت بسیج و نیروهای دفاعی کشور است.
وی خاطر نشان کرد: این امنیت مهمترین سرمایه برای ارتقاء کشور است. هرچند ما با اهداف تعریف شده در منشور حضرت امیر فاصله داریم، اما شما قدردان هستید و می دانید این سرمایه امنیت دستآورد نظام ولایی اسلامی و دستآورد شهدا و جانبازان پرافتخار و ایثارگران و ملت عزیز و بسیجیانی است که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شده اند. باید این سرمایه را باید پاس داشت.
امام جمعه تهران گفت: نیروی راهبردی دریایی جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملت را در نگاه جامعه جهانی به نمایش گذاشته است و این نیرو، دستآورد نظامی است که فرماندهی کل نیروهای مصلح آن دست کسی است که دارای عدالت و گوهر دانش است. این دستآورد اندیشه سیاسی اسلامی است.

 

دولت‌های اروپایی منافع خود را فدای اسرئیل نکنند/ با عزل یک مدیر مشکل صنعت خودروسازی حل نمی‌شود/ این ساختار اقتصادی فسادزا است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی، از مدیران این کشورها خواست، منافع کشور خود را به منافع رژیم صهیونیستی گره نزنند چرا که هر تحلیلگری می داند که در آینده نزدیک رژیم اسرائیل در منطقه فلسطین حضور نخواهد داشت.

وی افزود: حاکمان و مدیران این کشورها می دانند اما توجه داشته باشند، امروز به دلیل استراتژی خشونت که رهبری سیاسی آمریکا را تحت الشعاع قرار داده و نمونه روشن آن را در فلسطین و سوریه و یمن و افغانستان مشاهده می کنیم، و شکست این استراتژی در دنیای امروز و حجم فوق العاده تناقضات در سیاستگذاری برنامه های استراتژیک راهبری آمریکا و ناتوانی پنتاگون و دستگاه نظامی آمریکا در سرکوب مسلمانان و حرکتهای مردمی در سطح جهان، شاهد کاهش قدرت نرم و غیرملموس این کشور هستیم.

ابوترابی فرد خطاب به سران کشورهای اروپایی گفت: شما امروز با چنین آمریکایی رویارو هستید. این آمریکا، آمریکایی است که شکست سیاستهای او در منطقه جنوب غربی آسیا فراروی جامعه جهانی قرار دارد. منافع ملت خود را قربانی منافع نامشروعی حاکمان آمریکا نکنید. منافع ملت اروپا را قربانی منافع نامشروع رژیم صهیونیستی نکنید. هر تحلیلگری می داند که در آینده نزدیک رژیم اسرائیل در منطقه فلسطین حضور نخواهد داشت. منافع ملتهای اروپایی را با رژیمی که تار و پود آن فرو ریخته گره نزنید.

امام جمعه تهران تصریح کرد: منافع ملتهای اروپایی با منافع ملتهای آسیایی گره خورده است. امنیت جنوب غربی آسیا یعنی امنیت اروپا و امروز ایران اسلامی است که با اقتدار پاسدار این امنیت است. اگر ظرفیت و اقتدار سیاسی و دفاعی و علمی و توانایی های محور مقاومت نبود اروپا در معرض ناامنی‌های سخت قرار داشت. این اقتدار ایران و محور مقاومت بود که داعش را نابود و یک سیل ویرانگر را از حرکت به سوی اروپا بازداشت. قدر شناس باشید و منافع ملتهای خود را ببنید.

قدرت محصول علم است

ابوترابی فرد گفت: یکی از واقعیتهایی که رهبر معظم بر آن تاکید دارند توسعه علمی و توسعه دانش و فن آوری در کشور است. اصولا قدرت محصول علم و دانش است.

وی با اشاره به آیاتی از سوره علق افزود: خداوند قرائت و قلم و دانش را در قرآن با هم گره زده و به دست توانای خدا، انسان قدرت به دست گرفتن قلم را دارد و قلم رمز انباشته شده دانش و تولید علم است. خداوند می‌فرماید «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ».

ابوترابی فرد تصریح کرد: ناگهان در این سوره می فرماید: كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ؛ یعنی دانش، خلق قدرت می کند و انسان دست یافته به قدرت طغیان می کند. لذا باید دانش و علم با تربیت الهی گره بخورد و الا راه برای استکبار، استثمار و سلطه بر دیگران هموار می شود.

امام جمعه تهران تصریح کرد: ریشه قدرتهای سیاسی و اقتصادی در دانش و علم نهفته است. کشورهایی که امروز خود را مقتدر می بینند در سایه دانش و علم در این جایگاه نشسته اند. تنها راه برای رسیدن به قدرت، توسعه علمی است. رئیس جمهور امروز بر واژه ایران قوی تاکید می کند. تنها راهی که ایران را به قدرت می رساند حرکت علمی و دستیابی به مرزهای دانش و قرار گرفتن در صف نخست تولید علم و تبدیل ایران به مرجع علمی آینده جهان  است.

ابوترابی فرد ادامه داد: در این عرصه مجامع علمی و دانشگاهی و نخبگان نقش کلیدی دارند. مطالبه رهبری هوشمند، اینده نگار و آینده ساز، همین است.

برای رسیدن به اقتدار باید سختی ها را تحمل کرد

امام جمعه تهران خطاب به مردم ایران افزود: شما امروز دچار سختی های شکننده ای هستید ولی استقامت را در برابر جامعه جهانی به نمایش گذارده اید. رهبر دوراندیش به ایران مقتدر فکر می کنند و برای رسیدن به این آینده نمی توان سختی ها را تجربه نکرد. دفاع مقدس و اقتدار دفاعی امروز و بسیج و سپاه و نیروی دریایی راهبردی و ارتش محصول ایستادگی و مقاومت و جانبازی و شهادت و اسارت هستند.

ابوترابی فرد گفت: رهبری از جامعه علمی و دانشگاهی و مدیران و برنامه ریزان کشور خواستند که راه را برای دستیابی نسل جوان نخبه علمی کشور، به دانشهای نوظهور هموار کنند. فن آوری های نوظهور ثمره گره خوردن چهار فن آوری نانو، زیستی، اطلاعات و ارتباط و شناختی است. سالهاست که سکاندار نظام بر این چهار فن آوری تاکید دارد. با گره خوردن حداقل دو فنآوری از این چهار فنآوری، با محصولات جدید و پیچیده تری روبرو می شویم که به نیازهای انسان بهتر پاسخ می دهند.

وی افزود: حداقل پنجاه پارک علم و فن آوری و چندین هزار استارتاپ به دست جوانان شکل گرفته است. این جبهه می تواند بر محیط ایران اسلامی و دستگاه حکمرانی اثرگذار باشد. رسالت رئیس جمهور و وزراء صنعت و آموزش عالی و دستگاههای کلیدی این است که راه را برای حضور فنآوری های نوظهور در عرصه مدیریتی کشور هموار کنند. آنگاه ما با یک تحول روبرو می شویم.

 

امام جمعه تهران تصریح کرد: شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور با این مقوله ها تقریبا بی گانه هستند. از یک نظام مدیریتی که خطاهای راهبردی دارد نمی شود انتظار تحول داشت.

وی خطاب به وزیر صنعت گفت: با عزل یک مدیر هیچ مساله ای در شرکتهای بزرگ حل نمی شود. این ساختار آلوده و فسادآفرین است. این نظام مدیریتی پاسخگو به مسائل کشور نیست. ما باید در مسیر یک تحول قدم برداریم. باید شرکتهای دولتی با نظارت به بخش خصوصی واگذار شود و مدیران عاقل و بالغ در بدنه دولت قرار بگیرند. این بدنه سنگین دستگاه بزرگ اجرایی و مدیریتی و اقتصادی ، فسادزا است.

 

نظر شما