شناسهٔ خبر: 51022719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رافائل گروسی در ایران یک حرف می‌زند؛ در وین حرفی دیگر

کارشناس مسائل بین الملل گفت: گروسی سبکی دارد که قبل از اینکه وارد ایران بشود حرفای بی طرفانه می‌زند، اما وقتی به وین بازمی‌گردد شروع به لفاظی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه نشست شورای حکام و مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۴، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه اول آذرماه وارد تهران شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح روز سه شنبه ۲ آذر، با محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد اسلامی در ابتدای این نشست خبری گفت که آقای گروسی امروز چندین بار تاکید کرد که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و ایران طبق معاهدات و ضوابط، فعالیت‌های هسته‌ایش در حال انجام است. اظهاراتی که او در دیدار با وزیر خارجه کشورمان هم تکرار کرد و گفت رویکرد آژانس در قبال برنامه اتمی ایران فنی، حرفه‌ای و بی طرفانه است.

این اظهارات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالیست که او پس از بازگشت به وین در اولین نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته که درباره بخش‌هایی از برنامه اتمی ایران نگران است. او از ایران خواسته برای برطرف کردن این نگرانی‌ها فورا گام‌های لازم را بردارد. او می‌گوید مذاکرات برای بررسی مسائل باقی مانده پادمانی بی نتیجه ماند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: آقای گروسی سبکی دارد که قبل از اینکه وارد ایران بشود حرفای بی طرفانه می‌زند، همکاری می‌کند و با مقامات مختلف دیدار دارد، اما وقتی به وین بازمی‌گردد در فرودگاه شروع به لفاظی می‌کند که دقیقا به همین علت از طرف کشور‌های غربی انتخاب شده است.

ایزدی می‌گوید این اولین باری نیست که گروسی پس از بازگشت از ایران اظهاراتی متناقض نسبت به آنچه در ایران گفته ارائه می‌کنند سه ماه پیش بود که گروسی در ایران گفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس ضوابط آژانس است، اما پس از بازگشت به وین اظهارات متفاوتی ارائه کرد. او ایران را متهم کرد که همکاری‌های خوبی با آژانس انجام نمی‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دو ماه پیش در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران همواره با آژانس همکاری کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی کاری بپرهیزد و استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای بودن خود را حفظ کند.

حالا با توجه به اظهارات مقامات ایرانی باید دید که آیا آژانس می‌تواند بی‌طرفی خود را در عمل به ایران اثبات کند؟

انتهای پیام/

نظر شما