شناسهٔ خبر: 50975733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسئول متنا: «نبرد آمرلی» خط‌شکنی بسیج در تولید بازی‌های رایانه‌ای است/ می‌توانیم آثار باکیفیت در حد جهانی تولید کنیم

مسئول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) گفت: آثار ایرانی در قد و قواره خودشان به آثار خارجی طعنه می‌زنند و مردم و مخاطبان را به شدت امیدوار کرده که ما می‌توانیم آثار باکیفیت‌تر در حد جهانی تولید کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فضای مجازی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و توانسته مخاطبان زیادی را در حوزه‌های مختلف به خود جذب کند. تعلل و کم‌کاری در این حوزه عواقب جبران‌ناپذیری را برای مردم و کشور خواهد داشت. مجموعه بسیج با توجه به اهمیت این موضوع، چند سالی است که به طور جدی وارد صحنه شده و سعی کرده است با آثار فاخر و باکیفیت، خلأ‌های موجود در زمینه تولید آثار بومی متناسب با سلیقه و سبک‌زندگی مردم را پر کند. تولید بازی و انیمیشن‌های مختلف بخشی از این کار‌ها بوده که توسط مرکز «متنا» انجام شده است.
 


در همین رابطه روزنامه جوان گفت‌وگویی با مهدی جعفری، مسئول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) درباره فعالیت‌های بسیج در فضای مجازی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

راهبرد اصلی متنا ایجاد نهضت تولید محتوای دیجیتال بومی است

- این مرکز سر واژه نامی تحت عنوان مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی است و به عنوان یکی از مراکز زیرمجموعه فضای مجازی بسیج فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت این مرکز تولید محتوای دیجیتال و فاخر برای فضای مجازی در زمینه‌های مختلف و راهبرد اصلی‌اش هم ایجاد نهضت تولید محتوای دیجیتال بومی است.

- مرکز متنا ۳۲ نمایندگی در سراسر کشور دارد و این مراکز به تبع ساختاری که در مرکز دارند فعالیت‌شان تولید محتوای تخصصی برای فضای مجازی است. این مراکز مطابق با مأموریت‌هایی که دارند و متناسب با مأموریت‌های بومی خودشان فعالیت می‌کنند. کنترل عملیاتی این مراکز با مرکز متناست و هدایت، راهبردی، سیاستگذاری، آموزش و ارتقای سطح توانمندی این مراکز توسط مرکز متنا اتفاق می‌افتد.

سفیر عشق در نوع خودش در میان آثار ایرانی کم‌نظیر است

- از شاخص‌ترین آثاری که در این مرکز تولید شده می‌توان به بازی رایانه‌ای سفیر عشق اشاره کرد که در آذر سال گذشته رونمایی و در بهمن ماه وارد بازار شد.

- بازی رایانه‌ای سفیر عشق، روایت حضور مسلم‌بن‌عقیل در کوفه و اتفاقات پس از آن است و از زاویه دید یک سردار ایرانی به نام مهران ایرانی روایت می‌شود. در این بازی یک کاراکتری را خلق و شخصیت‌پردازی کردیم و آن دوران را در قالب یک بازی فاخر و بزرگ به تصویر کشیدیم.

- به لحاظ کیفیت و بزرگی کار، بازی سفیر عشق در نوع خودش در میان آثار ایرانی کم‌نظیر است و با استقبال خیلی خوبی هم مواجه شد.

- همچنین در حال به دست آوردن توفیقاتی در بازار بین‌المللی هستیم و، چون هنوز کار نهایی نشده نمی‌توانم جزئیاتش را اعلام کنم.

- قطعاً سال آینده شاهد حضور این بازی در بازار جهانی خواهیم بود. کار بعدی‌مان بازی مختار، فصل قیام بود که در آستانه اربعین حسینی در سال ۱۴۰۰ رونمایی و عرضه شد. این بازی هم با استقبال خوبی مواجه شد. نام بازی هم کاملاً مشخص است که به بازروایت قیام مختار ثقفی پس از شهادت امام حسین (ع) می‌پردازد.

- این بازی یک فصل دیگری به نام مختار، فصل انتقام دارد که هنوز مراحل تولیدش به پایان نرسیده و قرار است در تابستان سال آینده عرضه شود که به فصل حکومت مختار در کوفه و انتقامش از قاتلین سیدالشهدا برمی‌گردد.

«نبرد آمرلی» خط‌شکنی بسیج در تولید بازی‌های رایانه‌ای است

- مجموعه ما یک بازی دیگر، به عنوان یکی از آثار شاخصش تولیده کرده که فرمانده مقاومت، نبرد آمرلی نام دارد و یک بازی فاخر با موضوع حاج‌قاسم سلیمانی و خاطره‌ای که مقام معظم رهبری از رشادت ایشان در شهر آمرلی است.

- ساخت این بازی با واکنش‌هایی از سوی رسانه‌های فارسی زبان مواجه شد. اوایل که هیچ تصویری از بازی نیامده بود کار را مسخره می‌کردند و با بعضی آثار کم‌کیفیت و بی‌کیفیتی که قبلاً تولید شده مقایسه می‌کردند. پس از اینکه تیزر بازی منتشر شد، سیاست‌هایشان را تغییر دادند و بازی را با آثار باکیفیت خارجی مقایسه کردند و با عصبانیت می‌گفتند که مقام معظم رهبری در حال خط‌دهی بازی برای جوانان است.

مخاطب به شدت از محتوای خوب و با کیفیت استقبال می‌کند

- آمار مصرف بازی در ایران را مشاهده کنید که بیش از ۳۲ میلیون نفر در ایران به عنوان مصرف‌کننده بازی هستند و به طور میانگین بیش از ۹۳ دقیقه در روز وقت‌شان در این صنعت صرف می‌شود. این یعنی رسانه بازی، جذابیت‌ها و مخاطب زیادی در کشورمان دارد که عدد قابل توجهی گردش مالی هم دارد.

- بیشترین جوامعی که با این صنعت سروکار دارند، جوامع جوان و نوجوان هستند. اگر با ادبیات همین قشر با آن‌ها صحبت کنید و بخواهید پیام و محتوایی را منتقل کنید باید از چنین ابزاری استفاده شود که خوششان بیاید و آن را بپذیرند.

- ما این تجربه را در بازی سفیر عشق و مختار به دست آوردیم و دیدیم مخاطب به شدت از محتوای خوب و با کیفیت استقبال می‌کند. حتی این آثار قابل رقابت و مقایسه با برخی آثار جهانی است و همین امر موجب شد ما متقاعد شویم این مسیر را ادامه دهیم و نسخه‌های دیگر را هم بسازیم.

آثار ایرانی در قد و قواره خودشان به آثار خارجی طعنه می‌زنند

- طبیعتاً نمی‌توانیم این آثار را با یک اثری که بیش از ۹۰ میلیون دلار هزینه تولیدش شده مقایسه کنیم، ولی در قد و قواره خودش به آثار خارجی طعنه می‌زند و مردم و مخاطبان را به شدت امیدوار کرده که ما می‌توانیم آثار باکیفیت‌تر در حد جهانی تولید کنیم.

- همین که شرکت‌های مطرح نشر جهانی پذیرفته‌اند بازی را سال آینده وارد بازار جهانی کنند مؤید این است که این بازی توانسته نظر شرکت‌های خارجی را به خودش جلب کند و این پیام‌آور این است که ما می‌توانیم و باید بهتر از این هم کار کنیم.

یک خودباوری در تولیدکنندگان داخلی به وجود آمده است

- ما بازی و انیمیشن را همزمان پیش می‌بریم و انیمیشن‌های خوبی در مجموعه ما تولید شده است. منتها، چون از بازی‌هایی که تولید کرده‌ایم زودتر رونمایی شده بازی‌هایمان بیشتر دیده شده است. بعد از عرضه بازی سفیر و مختار به بازار، یک خودباوری در تولیدکنندگان داخلی به وجود آمد که می‌توانند این صنعت را در کشور احیا کنند.

- من از مجموعه‌های دیگر خبر دارم که با تأسی از مرکز متنا فعالیت‌های قابل توجهی را انجام می‌دهند و به زودی اتفاقات بهتری در این زمینه خواهد افتاد.

 

انتهای پیام/ 

نظر شما