شناسهٔ خبر: 50923121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

ناامیدی در آستانه مذاکرات وین

دور جدید مذاکرات برجامی نزدیک است و فضا اصلا امیدوار کننده نیست. اگرچه مقامات مسئول در دو طرف از ممکن بودن توافق گفته و ابراز خوشبینی می‌کنند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – فقط هشت روز مانده تا از سرگیری مذاکرات برجامی اما اوضاع امیدوار کننده نیست. تیم دیپلماسی دولت جدید در حالی وارد این مذاکرات شده و معتقد است که توافق ممکن است که خود از جمله عوامل تردید آفرین در ثمربخشی این مذاکرات است. هرچه باشد اعضای این تیم از علی باقری گرفته تا حمید عسکری و حتی وزیر خارجه از چهره‌ها شناخته شده در مخالفت با برجام هستند. از نظر تجربه مذاکره و تسلط به زبان انگلیسی و ... هم ضعف‌هایی دارند که در روزهای گذشته بارها به آن اشاره شده است. مواضع و شروط سه‌گانه از قبیل لغو همه تحریم‌ها، تضمین عدم خروج از برجام و راستی‌آزمایی هم سرجای خودش است و کار را سخت می‌کند.

همه این‌ها باعث نمی‌شود که بگوییم تیم ایران و مواضع ما در سیاست خارجی عامل ناامیدی به توافق در مذاکرات پیش رو است. طرف‌های برجامی هم بالاخره کم ما را ناامید نکرده‌اند. آمریکایی‌ها با آن سابقه خروج از برجام و عدم پایبندی به تعهدات که دارند، حالا برای ما خط و نشان می‌کشند. وزیر دفاع آنها از «گزینه‌های روی میز» می‌گوید، رابرت مالی هشدار می‌دهد که «اگر ایران با این سرعت، پیشرفت‌هایش را ادامه دهد، حتی اگر قرار باشد برای بازپس‌گیری منافع به برجام بازگردیم، این کار غیرممکن خواهد شد.»

اروپایی‌ها هم عملکرد بهتری ندارند . شاهدش همین اظهارات اخیر جناب لودریان که خواسته شورای حکام پاسخ قاطعی به ایران بدهد! 

نشست ریاض و هماهنگی‌های که با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌کنند هم که جای خود دارد. تازه از نقش آژانس و عملکرد سیاسی آقای گروسی که مصداقش اصرار به دیدار با مقامات ایران از جمله رئیس جمهور است هم نباید غافل شد. در پی همین شواهد است که تحلیلگران داخلی خیلی امیدوار نیست زود و راحت به احیای برجام برسیم. 

مثلا محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم به «نامه نیوز» می‌گوید: « به نظر می‌رسد که در روزهای اخیر فاصله ایران، آمریکا و اروپا بیشتر شده است و با ادامه موضع‌گیری‌های فعلی از سوی طرفین توافق به سختی به دست خواهد آمد».

او معتقد است که شاید «در مذاکرات پیش رو یک توافقی برای ادامه مذاکرات انجام شود اما به نظر نمی‌رسد با این دیوار بلند بی‌اعتمادی بین طرفین، موفقیت در مذاکرات نزدیک باشد».

این کارشناس مسائل بین‌المللی توضیح می‌دهد: «این‌طور به نظر می‌رسد که در طرف آمریکا‌یی اصرار به سیاست فشار حداکثری وجود دارد. آمریکا در عین حال که مایل است به برجام برگردد و ایران را هم دعوت به بازگشت به برجام می‌کند، در چند هفته گذشته چند شرکت و برخی اتباع ایران را تحریم کرده است. برخی قوانین درباره تحریم ایران را نیز تمدید کرده‌اند. در واقع آنها هم در عمل مایل نیستند به برجامی که در ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت، برگردند. از طرف دیگر مذاکرات را از نزدیک با کشورهای همسایه ایران شروع کرده‌اند و برای ایجاد یک دسته‌بندی جدید علیه ایران می‌کوشند.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به سابقه‌ای که آمریکا در عدم اجرای برجام و خروج یک‌طرفه از آن داشته، به دنبال دریافت ضمانت‌های کافی است و به نظر نمی‌رسید که طرف آمریکایی تمایلی به این تضمین دادن داشته باشد.از طرف دیگر جناح اروپایی برجام یعنی انگلستان و فرانسه و آلمان هر چه پیش‌ می‌رویم مواضع تندتری می‌گیرند».

همانطور که جمالی نوبندگانی می‌گوید نشانه‌های روشنی از ثمربخشی این مذاکرات دیده نمی‌شود. ضمن اینکه طرفین هر کدام به نحوی در تلاش هستند تا قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرند. ایران با اصرار به ادامه فعالیت هسته‌ای و افزایش غنی سازی و طرف غربی هم با اعمال فشارهای بیشتر. اینکه کدام یک در این بازی می‌برد اما معلوم نیست. 

آنچه که اکنون به نظر می‌رسد طولانی شدن مذاکرات است و این اصلا برای ما خوب نیست. هم از آن که مشکلات اقتصادی و معیشتی زندگی مردم را سخت کرده و از هم از آن رو که فرسایشی شدن مذاکرات ممکن است کلا دفتر مذاکره را در ایران ببندد. 


 

برچسب‌ها:

نظر شما