شناسهٔ خبر: 50912242 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

توصیه‌هایی به کارآفرینانی که به دنبال موفقیت استارت‌آپ خود بدون جذب سرمایه خطرپذیر هستند

۴ برگ برنده نوپاهای بدون سرمایه

با این که موفقیت در جذب سرمایه از مهم‌ترین مراحل رشد و توسعه بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها به شمار می‌رود، شاید بد نباشد بدانید بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌‌آپ‌های موفق و شناخته شده در سراسر دنیا بدون این که ماه‌ها یا شاید حتی سال‌ها برای آماده‌سازی کسب‌وکارشان و ارائه آن به بهترین شکل برای سرمایه‌گذارها تلاش کنند، با کمک روش‌های دیگری به گونه‌ای کسب‌وکارشان را رونق داده‌اند که بدون نیاز به ورود سوخت سرمایه‌های خطرپذیر، موشک استارت‌آپ‌شان را روانه قله‌های موفقیت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

با این حال، شناسایی مسیر و مشخص‌کردن نقشه راهی برای پیشبرد یک کسب‌وکار موفق بدون سرمایه‌گذاری خطرپذیر ممکن است چند سال طول بکشد و تا حد زیادی سرعت پیشرفت کسب‌وکارتان را بکاهد.

برای غلبه بر چالش‌های ایجاد یک کسب‌وکار موفق بدون جذب سرمایه خطرپذیر، چهار کلید طلایی رونق کسب‌ و کار بدون سرمایه را بررسی می‌کنیم.

محصولات یا خدماتی بسازید که مردم مایل به پرداخت هزینه برای آن هستند

اگر قرار باشد بدون طرح و برنامه درست کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید که ببینید موفق می‌شود یا نه و بعد تازه بخواهید برای آن طرح کسب‌وکار تهیه کنید، قطعا مسیر پرخطری در پیش خواهید داشت و احتمال موفقیت‌تان چندان بالا نخواهدبود.

منظور از این که با طرح وارد دنیای کسب‌وکار شوید این نیست که کسب‌وکار پیچیده‌ای راه‌اندازی کنید و طرح کسب‌وکار پیچیده و به شدت حرفه‌ای برای آن تهیه کنید. مهم این است پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار و هر اقدامی برای رشد و توسعه آن، وضعیت بازار، نحوه ارائه محصول و شرایط مختلف را به درستی بررسی کرده‌باشید و تا حدی به چالش‌های احتمالی پیش روی‌تان اندیشیده‌باشید.

یکی از مواردی که در زمان پرورش یک ایده می‌تواند تضمینی برای موفقیت کسب‌وکارتان باشد، توجه به نیاز بازار و حفظ تناسب محصول با بازار است.

در نمونه‌های اول قرار نیست محصول زیادی را روانه بازار کنید، ارائه کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) برای ارزیابی بازار کفایت خواهدکرد. با این حال، باید کیفیت محصول به اندازه‌ای باشد که مشتریان هدف‌تان ارزش محصول را درک کنند، کارت‌های بانکی خود را بیرون بکشند و آن را بخرند.

به خاطر داشته‌باشید آنها فقط برای آنچه امروز می‌توانید ارائه کنید به شما پول نمی‌دهند، بلکه آن چیزی که فکر می‌کنند شما در طول زمان به آن تبدیل خواهیدشد نیز در تصمیم‌شان برای استفاده از محصول‌تان تأثیرگذار خواهدبود.

البته این به معنای آن نیست که به خاطر تولید و ارائه یک محصول «ایده‌آل و بی‌ نظیر» از ارائه محصولی «به اندازه کافی خوب» غافل شوید. ایجاد درآمد زودهنگام، احتمال قرارگرفتن در شرایط خالی از نقدینگی را به حداقل می‌رساند و زمان رسیدن به نقطه سر به سر را تسریع می‌کند.

گاهی اوقات ایده‌آل‌گرایی می‌تواند دشمن یک تجارت بادوام شود؛ بسیاری از کارآفرینان میلیون‌ها تومان سرمایه‌ خود را صرف رسیدن به محصولی بی‌نقص می‌کنند و هیچ وقت نمی‌توانند این سرمایه از دست رفته را بازگردانند. نگاه کردن به سود حاصل از کسب‌وکار به چشم سرمایه فورا ارزش کسب‌وکار شما را چند برابر بیشتر می‌کند. سعی کنید هرقدر سریع‌تر که می‌توانید کسب‌وکارتان را به مرحله تولید درآمد برسانید و تا حد امکان در سال اول به درآمد ابتدایی برسید.

یک مدل کسب‌وکار ایجاد کنید که کار کند، مقیاس‌پذیر باشد و بتواند سرمایه رشد را تأمین کند

بدون شک برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق، داشتن درک صحیح از اقتصاد می‌تواند بسیار راهگشا باشد اما حتی اگر چیز زیادی از دانش اقتصاد نمی‌دانید تنها چیزی که واقعا نیاز دارید، درک اولیه هزینه‌های ثابت در مقابل هزینه‌های متغیر است. اگر هزینه‌های فروش و بازاریابی شما بیشتر از درآمد شما باشد، ایجاد یک کسب‌وکار بادوام بسیار سخت خواهدبود. بسیاری از کسب‌وکارها در دام قیمت‌ گذاری (با حاشیه) بر اساس هزینه‌های متغیر می‌افتند و نمی‌توانند در ادامه نیازهای سرمایه‌گذاری مجدد برای هزینه‌های ثابت را با افزایش نرخ رشد تأمین کنند. پس مراقب باشید به یکی از این شرکت‌ها تبدیل نشوید.

بر اساس نتایج تحقیقات، رشد ارگانیک بخش عمده‌ای از درآمد کسب‌وکارهای کوچک چهار سال پس از تأسیس را تشکیل می‌دهد.

ابتدا روی مشتریان درآمدزا تمرکز کنید، به خاطر داشته‌باشید تناسب محصول با بازار همچنان باید اعمال شود. تا جایی که می‌توانید به درآمدهای اولیه سریع‌تر دست پیدا کنید تا قبل از این‌که به حاشیه‌های درآمدی برسید، تخلیه نقدی را به حداقل برسانید و شانس خود را برای بقا و شکوفایی افزایش دهید.

تعادل سرمایه در گردش را حفظ کنید

یکی از مشکلات شناخته شده دیگر برای ایجاد موفقیت‌آمیز یک کسب‌وکار، تولید محصول متناسب با بازار، قیمت‌گذاری یا نحوه توزیع مناسب نیست.

یک کارآفرین باهوش و مدبر، تحقیق می‌کند و به موقع این موارد را کشف می‌کند. یکی از چالش‌هایی که بیشتر کارآفرینان هرگز فکر نمی‌کنند که ممکن است با آن روبه‌رو شوند و از طرفی رسیدگی به آن در زمانی که وقتش می‌رسد آسان نیست، مدیریت سرمایه در گردش است؛ مشکلی که هر چه سریع‌تر رشد کنید، حادتر می‌شود.

رشد به منابع بیشتری نیاز دارد؛ خواه کارکنان، موجودی اموال، سرورها و... باشد، همگی اکنون برای شما هزینه دارند. قراردادهای مشتری، با شرایط پرداخت ۳۰ یا ۶۰ روزه می‌تواند به این معنی باشد که دریافت‌های نقدی شما ممکن است چند ماه یا بیشتر از رشد هزینه‌های شما عقب بیفتد. تفاوت بین پول نقدی که باید جمع‌آوری شود و آنچه اکنون پرداخت می‌کنید، سرمایه در گردش است.

بر اساس نتایج یک مطالعه در ایالات متحده، تا ۸۲ درصد کسب‌وکارها به‌دلیل سوء مدیریت سرمایه در گردش شکست می‌خورند.

مدیریت سرمایه در گردش از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که کسب‌وکارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. البته این روزها راهکارهای بیشتری برای دریافت تسهیلات سرمایه‌ در گردش یا گزینه‌های تأمین مالی کوچک و جزئی از مسیرهای مختلف مانند صندوق نوآوری و شکوفایی وصندوق‌های پژوهش و فناوری در دسترس کارآفرینان است. در مورد روش‌های ممکن برای تأمین سرمایه در گردش در شرایط اضطراری تحقیق کنید و از این به بعد بیشتر به مدیریت منابع مالی در گردش خود دقت کنید. اکنون که با این چالش آشنا شده‌اید، اجازه ندهید مدیریت سرمایه در گردش دلیلی برای عدم دستیابی کسب‌وکار شما به اهدافتان شود.

به مشتریان‌تان گوش دهید

یکی از بنیانگذاران شرکت میل‌ چیمپ (MailChimp) که یکی از شرکت‌های شناخته شده ارائه‌دهنده زیرساخت‌های بازاریابی در ایالات‌متحده است، هر سال هشت تا ۱۰سفر بین‌المللی انجام می‌داد تا با صاحبان مشاغل کوچک صحبت کند تا از دردسرهای آنها مطلع شود.

میل‌چیمپ از این مکالمات استفاده کرد و آنها را به روش‌های جدیدی برای ارائه خدماتش تبدیل کرد تا شرایط مشتریانش را آسان‌تر کند. گوش کنید، سؤال بپرسید، یادداشت بردارید؛ همیشه زمان فروش نیست، شما کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید. این زمان برای گوش دادن، یادگیری و یافتن مشتریانی است که به شما در آزمایش و توسعه ویژگی‌ها و عملکردهای جدید کمک می‌کند. مشتریان می‌خواهند با شما رشد کنند و با کسب‌وکار خود در موفقیت شما سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از استراتژی‌هایی که می‌توانید به کار بگیرید، ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با اولین مجموعه از مشتریان‌تان است.

به عنوان بنیانگذار کسب‌وکار می‌توانید به طور مستقیم با این روابط ارزشمند با مشتریان‌تان در ارتباط باشید. بینش‌های به‌دست‌آمده از این مکالمات بی‌نظیر است و وقتی اهداف جدیدی را که می‌خواهید در پیش بگیرید به مراجع مشتریان وفاداری که از ابتدا با شما همراه بوده‌اند نیاز خواهیدداشت. ایجاد و حفظ این روابط در موفقیت نهایی شما اهمیت دارد.

در حالی که یافتن مشتریان، تنظیم قیمت‌ها و مدیریت سرمایه در گردش در نگاه اول تأثیرگذاری شدیدی در کسب‌وکارتان ندارد و در بسیاری از موارد ممکن است اصلا به چشم نیایند، به شما کمک می‌کنند کسب‌وکاری معنادار و بادوام بسازید. نشستن به امید افزایش سرمایه خطرپذیر برای توسعه کسب‌وکار احتمالا راهبردی است که بسیاری از بنیانگذاران آن را در پیش می‌گیرند. البته اگر می‌خواهید راه خود را از این گروه جدا کنید و با مسیر توسعه کسب‌وکار بدون جذب سرمایه خطر‌پذیر پیش بروید، تبلیغ‌ها و پیام‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر را نادیده بگیرید و بدانید این مسیری است که بسیاری از کارآفرینان موفق بیش از آنچه تا به حال فکرش را می‌کردید، طی کرده‌اند.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه جام جم 

برگرفته از: forbes.com

نظر شما