شناسهٔ خبر: 50831152 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

قرارداد های "ویلموتسی" میراث تاج و نبی برای عزیزی خادم؛

ادعای نماینده آلشپورت و اهدای لباس به تیم ملی فوتبال

در حالی‌که نماینده آلشپورت، اسپانسر رسمی البسه تیم ملی ایران بعد از اعتراض بازیکنان تیم ملی اعلام کرد که ۸۵۰ دست لباس مسابقه "بدون هیچ گونه چشم‌داشتی و به صورت رایگان" به فدراسیون فوتبال ایران تحویل داده، اسناد و شواهدی نشان می دهد که این ادعا را زیر سوال می‌برد.

صاحب‌خبر -

جی پلاس، در حالی‌که نماینده آلشپورت، اسپانسر رسمی البسه تیم ملی ایران بعد از اعتراض بازیکنان تیم ملی اعلام کرد که ۸۵۰ دست لباس مسابقه "بدون هیچ گونه چشم‌داشتی و به صورت رایگان" به فدراسیون فوتبال ایران تحویل داده، اسناد و شواهدی به دست خبرنگار سایت چهل‌تیکه رسیده که این ادعا را زیر سوال می‌برد.

چهل تیکه نوشت؛ ماجرا از آنجا آغاز شد که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در پست مشترک اینستاگرامی به  لباس‌های کهنه خود اعتراض کردند. بعد از آن بود که نماینده آلشپورت، اسپانسر رسمی البسه تیم ملی اعلام کرد که ۸۵۰ دست لباس مسابقه "بدون هیچ گونه چشم‌داشتی و به صورت رایگان" به فدراسیون فوتبال ایران تحویل داده ‌است اما بررسی قرارداد بین فدراسیون فوتبال و اسپانسر البسه تیم ملی حقایق دیگری را روشن می‌کند.

به گفته نماینده آلشپورت، قرارداد در  ۲۵ مهر ۹۸ تنظیم شده و در زمان مسوولان پیشین فدراسیون فوتبال بوده و ارثیه‌ای از دوران مسوولیت تاج و نبی است که تا ۵ سال هم اعتبار دارد.

براساس قرارداد فدراسیون فوتبال ایران و آلشپورت، تامین کلیه البسه‌های تیم‌های ملی فوتبال از جمله تیم بزرگسالان، بانوان، فوتبال ساحلی و زیر ۲3 سال بر عهده این شرکت بوده ‌است اما این شرکت در سال ۹۸ تعهدات خود را طبق قرارداد انجام نداده و در ادامه به بهانه کرونا در سال 99 خواستار فسخ قرارداد خود با فدراسیون فوتبال ایران شد.

به نظر می‌رسد این شرکت پس از نتایج ضعیف ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 ، تصور کرد ایران به جام جهانی صعود نمی‌کند و برای همین تصمیم به فسخ قرارداد خود با فدراسیون فوتبال ایران گرفت اما پس از درخشش تیم ملی و قطعی شدن صعود ایران به جام جهانی، ورق برگشت و تلاش کرد با اهدای ۸۵۰ دست لباس رایگان به ازاى ٤٤٠٠٠ (چهل و چهار هزار) لباس به تیم ملی، فرصتی برای نمایش و عرضه برند خود بدون انجام کامل تعهداتش به وجود آورد.

در حالی که شرکت‌های بزرگ و به‌نام دنیا علاوه بر تامین کلیه البسه ورزشی به صورت رایگان و پرداخت مبالغ هنگفت براى برد در  هر بازى و حضور در مقاطع بالاتر، تلاش می‌کنند تا نامشان در لباس‌های تیم‌های حاضر در جام جهانی دیده شود، این شرکت نه تنها به هیچ یک از تعهدات خود تاکنون عمل نکرده‌ بلکه درست در آستانه صعود ایران به جام جهانی، شروع به اهدای لباس‌هایی کرده که وظیفه‌‌ی تامین صدها برابر آن را داشته است و با اعلام عمومی آن به دنبال ایجاد فضاسازی برای یافتن راه گریزی از اجرای تعهدات خود است.

 

به گزارش خبرنگار چهل تیکه، در بندی از قرارداد بین طرفین آمده است که "البسه تیم‌ها در دبی تحویل داده ‌می‌شود".

حال این سوال از مسوولان وقت فدراسیون فوتبال وجود دارد که چرا پذیرفته‌اند قرارداد یک شرکت آلمانى به نام آلشپورت و نماینده رسمى آنها در ایران (زربافان اقلیم تجارت) با فدراسیون فوتبال باید چنین بندی داشته باشد و لباس‌های تیم‌های ملی ایران در دبی تحویل شود؟!

با این بند و با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال ایران هیچ نماینده‌ای در دبی برای دریافت البسه نداشته، با شرکت رابردومان طرف قرارداد می‌شود که در هرجای دنیا با واسطه این شرکت -رابردومان- لباس‌ها  به فدراسیون فوتبال ایران تحویل شوند اما با وجود معرفی نماینده رابردومان در دبی، باز هم آلشپورت قرارداد را نقض کرده و لباس‌ها را تامین نکرده است.

این شرکت، عدم تحویل البسه تیم ملی را به کرونا نسبت داده که عذر بدتر از گناه است چرا که در همان زمان، این شرکت تامین البسه چندین تیم لیگ برترى از جمله سپاهان و پرسپولیس را به عهده داشته و در تمام دنیا تمام تیم‌های ورزشی، لباس‌هایشان را دریافت می‌کردند و این اظهارات بیشتر به بهانه‌ای واهی برای فرار کردن از زیر بار مسوولیت و انجام تعهدات می‌ماند. طبیعتا کرونا نمی‌تواند فقط روى تحویل البسه تیم ملى ایران موثر بوده باشد.

به گزارش خبرنگار چهل‌تیکه، طبق قراردادِ آلشپورت با فدراسیون فوتبال ایران، این شرکت تاکنون ارقام میلیاردى به فدراسیون بدهکار است. این شرکت ملزم بوده برای البسه هریک از تیم های ملی فوتبال مردان، تیم ملی فوتبال بانوان، فوتبال ساحلی و فوتسال بزرگسالان، سالانه هزاران دست لباس دهد اما در کل کمتر از چند صد عدد لباس به فدراسیون داده است!

بر اساس اطلاعات بدست آمده، آلشپورت بالغ بر ۲۳ هزار قطعه لباس در حوزه لباس مردان را -که طبق قرارداد ملزم به ارائه آنها بوده- تحویل نداده است. همچنین به هیچ کدام از بندهای قرارداد مربوط به تامین البسه فوتبال ساحلی، امید جوانان و نوجوانان هم پایبند نبوده‌ است.

آلشپورت چیزی بالغ بر ۶هزار لباس فقط به تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران بدهکار است با این حال نماینده این شرکت از اهدای ۸۵۰ لباس رایگان! به تیم ملی خبر می‌دهد که شائبه سودجویی از درخشش تیم ملی ایران را به ذهن متبادر می‌کند چرا که این شرکت متعهد به تامین لباس است و نمی‌تواند با فضاسازی رسانه‌ای و الفاظ شیک «اهدای لباس» از انجام وظیفه خود فرار کند.

با بررسی مسابقات و البسه تیم‌های ملی بانوان، فوتبال ساحلی، تیم امید و فوتسال ایران هم قابل مشاهده است که برند آلشپورت روی این البسه وجود نداشته و ظاهرا این شرکت فقط در آستانه صعود به جام جهانی قطر، فرصت را برای دیده شدن غنیمت دیده است.

آیا این رفتار و عدم پایبندی به تعهدات، جز استفاده سودجویانه از جایگاه فوتبال بزرگسالان مردان و دیده شدن این برند در تلویزیون و رسانه‌هاست؟

نماینده شرکت آلشپورت اعلام کرده لباس‌ها را بدون هیچ گونه چشم‌داشتی و صرفا به دلیل احساس وظیفه ملی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده است که به نظر می‌رسد با توجه به امتناع از ارائه البسه به سایر تیم‌های ملی که طبق قرارداد موظف به تحویل آن‌ها بوده، "احساس وظیفه ملی و بدون چشم‌داشت بودن" شبیه شوخی تلخی است که با قراردادهای تحقیرآمیز تحمیلی به فوتبال ایران که میراث تاج و نبی برای عزیزی خادم است هر روز بخشی از آن نمایان می‌شود.

 

نظر شما