شناسهٔ خبر: 50754675 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

توجه به شرکت‌ های دانش بنیان تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به شرکت‌های دانش بنیان است.

صاحب‌خبر -

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به شرکت‌های دانش بنیان است.

بابک نگاهداری با تقدیر از فعالیت‌های صندوق نوآوری در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ آماده هرگونه همکاری با صندوق نوآوری است و از طرح‌ها و برنامه‌ها برای توسعه همکاری‌ها استقبال می‌کند.

نگاهداری در دیدار با رییس و معاونان صندوق نوآوری و شکوفایی در محل این صندوق در خصوص همکاری این دو نهاد گفت و گو کرد.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در کشور جزو حوزه‌های تمرکزی این دوره مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: حتی اولین نشست بنده در سمت رییس حوزه ریاست مجلس با شرکت‌های دانش بنیان بود. بعد به سراغ راه‌اندازی مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس رفتیم و در این مرکز سعی داریم از شرکت‌های دانش بنیان و فناور حمایت کنیم.

نگاهداری با تاکید براینکه نظام قانونگذاری کشور دانش بنیان نیست، اظهار داشت: در مرکز پژوهش‌های مجلس باید در حوزه کارفرمایی نه کارگزاری تمرکز کرده و در این مسیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها استفاده کنیم تا این شرکت‌ها در حوزه فناوری‌های نرم، رشد و نمو یافته و از آن بهره‌برداری کنیم. اینجاست که صندوق نوآوری می‌تواند به ما کمک کند.

افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری به هزار میلیارد تومان

علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ‌در این نشست با تاکید بر اینکه این صندوق برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور از نوآوری در ارائه خدمات و تسهیلات استفاده می‌کند، گفت: با استفاده از مبحث نوآوری، امروز توانسته‌ایم با شبکه بانکی، صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر بازیگران دولتی و خصوصی اکوسیستم همکاری کنیم و بدون راه اندازی شعبه ای در استان‌ها شعبه‌ای، از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری درخواست‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان شرکت‌های دانش بنیان را پاسخ دهیم و نیازهای مالی آنها را تامین کنیم. بر این اساس شرکت‌ها برای گرفتن تسهیلات نیازی به مراجعه به تهران ندارند.   

وی افزود: با خط اعتباری که به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص داده‌ایم، سرمایه این صندوق‌ها از ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان طی سال‌های گذشته به هزار میلیارد تومان رسیده است.

وحدت با تاکید بر اینکه حوزه تامین مالی نوآوری نیازمند اقدام اساسی و جدی است، از مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یکی از بال‌های قدرتمند و تاثیرگذار قوه مقننه خواست در این زمینه ورود کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص تشکیل کمیته طرح‌های کلان ملی در این صندوق گفت: یکی از طرح‌های این کمیته که منجر به نتیجه شده است، راه‌اندازی خط تولید واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما بود که توسط بخش خصوصی و با حمایت صندوق نوآوری ایجاد شده است.

انعقاد ۱۱۴ قرارداد میان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری

وحدت گفت: بررسی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به اکوسیستم نوآوری کشور نشان می‌دهد مداخله ما یک مداخله عمودی بوده است، یعنی اگر تا پیش از این شرکت‌ها برای اخذ تسهیلات و خدمات به صندوق مراجعه می‌کردند، امروز و در دوره سوم استقرار هیات عامل صندوق، همکاران ما برای احصای نیازهای فناورانه به سراغ دستگاه‌ها رفته و برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور نیز به سراغ آنها می‌روند تا نیازهایشان مرتفع شود. این مسئله تاکنون به انعقاد ۱۱۴ قرارداد میان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش بنیان انجامیده است.

وحدت در باره خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری در حوزه مقابله با کرونا گفت: هیچ دستگاه و تجهیزاتی در زمینه مقابله با کرونا در کشور ساخته نشده که صندوق نوآوری در تامین مالی آن نقش ایفا نکند. در عین حال به شرکت‌های دانش بنیان و فناوری که بر اثر کرونا کسب و کارشان آسیب دیده بود نیز کمک کردیم و تسهیلات ارزان قیمت با بهره پایین به آنها اعطا شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص فعالیت‌های این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری، بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری، عملکرد ما قابل مقایسه با دوره‌های گذشته صندوق نیست. بسیاری بر این اعتقادند که دولت شریک خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست، اما در صندوق با استفاده از جدیدترین روش‌ها، به «هم‌سرمایه‌گذاری» در طرح‌های فناورانه روی آوردیم؛ بدون اینکه دخالتی در مدیریت پروژه‌ها داشته باشیم.

وحدت درخصوص ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به طرح تامین مالی جمعی برای طرح‌های دانش بنیان، گفت: تامین مالی جمعی یا همان «کرادفاندینگ» در ایران به خوبی شکل نگرفته است؛ لذا صندوق نوآوری در قالب یک مسابقه تلویزیونی تحت عنوان «کارویا» به این مسئله ورود کرد که طی آن ۲۴ شرکت دانش بنیان برگزیده و پس از پایان هر برنامه، سایت فرابورس برای آنها باز شده و مردم می‌توانند از ۵۰۰ هزار تومان تا پنج درصد سرمایه مورد نیاز طرح را سرمایه‌گذاری کنند. در این روش، صندوق نوآوری اصل پول مردم را بیمه می‌کند و در صورت شکست طرح، اصل سرمایه به مردم بازگردانده می‌شود.

وی تاکید کرد: به جرأت می‌توانم بگویم صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه صادرات عملکرد بسیار خوبی داشته و از بسیاری از نهادها جلوتر است. در این زمینه رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به منظور پذیرش هیات‌های تجاری و فناوری خارجی برگزار می‌کنیم. همچنین هیات‌های مختلفی را به کشورهای مختلف اعزام کرده‌ایم که در توسعه بازار شرکت‌ها بسیار موثر بوده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در دو سال اخیر به طور متوسط هر دو روز، یک رویداد برای بهم‌رسانی ایده و سرمایه و اتصال شرکت‌های دانش بنیان به صنایع و نیز استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاران خطرپذیر برگزار شده است.  

وی با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به حوزه دانش بنیان بالا و این حوزه از سرمایه اجتماعی خوبی برخوردار است، گفت: ضریب نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی در میان شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته و تا پایان امسال به بالای ۷۰ درصد می‌رسد.

تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان

روح‌الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با تشریح ارکان صندوق نوآوری، چهار نوع خدمت این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان و فناور را تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و خدمات بلاعوض توانمندسازی عنوان کرد و گفت: خدمات و تسهیلات صندوق شامل تمامی ‌چرخه عمر محصولات دانش بنیان از تولید نمونه اولیه تا تجاری‌سازی محصول می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حدود سه سال اخیر خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری رشد جهشی داشته است، بیان کرد: در این مدت نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارائه شده است.

ذوالفقاری افزود: در حوزه ضمانت‌نامه نیز امسال در حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت که به عقد قرارداد ۲۹ هزار میلیارد تومانی میان شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور منجر شده است.

هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در ۹۷ طرح دانش بنیان

علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست، با بیان اینکه عملکرد این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری تا پیش از سال ۹۷ تقریبا صفر بوده است، گفت: امروز صندوق نوآوری در ۹۷ طرح به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کرده است. در بعضی پروژه‌ها حتی کمتر از یک سال از طرح‌ها خارج شده‌ایم و صندوق هم به سود خود رسیده است.

وی همچنین در خصوص مشارکت صندوق نوآوری در تاسیس صندوق‌های جسورانه گفت: این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و تاکنون در تاسیس ۱۰ صندوق مشارکت داشته‌ایم.

صندوق نوآوری به دنبال حفظ و توسعه بازار داخلی و خارجی شرکت‌های دانش بنیان است

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این دیدار، هدف خدمات توانمندسازی این صندوق را توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و فناور و حفظ و توسعه بازار داخلی و خارجی آنها عنوان کرد و گفت: این خدمات شامل آموزش و مشاوره، اخذ استانداردهای داخلی و خارجی، تاییدیه و مجوزهای تخصصی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ایجاد پایگاه‌های دایمی‌ خارجی، عارضه‌یابی، ثبت اختراع و نشان تجاری و طرح صنعتی و حفاظت از دارایی‌های فکری شرکت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: آذر سال ۹۷ تاکنون ۱۵ هزار فقره خدمت توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان ارایه و در مجموع نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان به صورت بلاعوض به این شرکت‌ها کمک کرده‌ایم.

معاون توسعه صندوق نوآوری گفت: در حوزه نمایشگاه‌های خارجی، در ۱۳ کشور نمایشگاه دایمی ‌محصولات دانش بنیان را به همت بخش خصوصی برپا کرده‌ایم. این کار توسط کارگزار بخش خصوصی انجام می‌شود، اما صندوق نوآوری ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌ها را تامین می‌کند.

ملکی‌فر همچنین درباره حمایت صندوق نوآوری از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و فناوری گفت: امسال ۲۰ رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» در ۱۰ حوزه فناوری برگزار کرده‌ایم. در این رویدادها تاکنون ۲۰۰ شرکت دانش بنیان با ۲۰۰ مشتری خارجی خود مذاکرات تجاری برگزار کرده‌اند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین درباره رویداد «دوشنبه‌های استارتاپی» این صندوق، گفت: این رویدادها به منظور اتصال استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاران خطرپذیر برگزار می‌ شود که تاکنون به جذب سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی برای این استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف منجر شده است.

پیشنهادهای صندوق نوآوری به مرکز پژوهش‌های مجلس

وی در خصوص پیشنهادهای صندوق نوآوری و شکوفایی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با مراکز نوآوری و شتاب دهنده‌ها چندین مدل همکاری داریم؛ لذا می‌توانیم استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور موردنظر مجلس را در حوزه مباحث حکمرانی و قانونگذاری با ابزارهایی نظیر تسهیلات، توانمندسازی و ضمانت نامه حمایت کنیم.

ملکی‌فر ادامه داد: همچنین آمادگی داریم یک رویداد فناورانه را با همکاری مشترک مجلس برگزار کنیم که طی آن نیازها، اولویت‌ها و چالش‌های مدنظر مرکز نوآوری مجلس بررسی و شرکت‌های دانش بنیان و فناور را که قادر به رفع این نیازها باشند، شناسایی و مورد حمایت قرار دهیم. در این زمینه تاکنون نیازهای فناورانه سازمان زندان‌ها و پزشکی قانونی را شناسایی و با حمایت شرکت‌ها آنها را رفع کرده‌ایم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین از آمادگی این صندوق برای انتشار فراخوان شناسایی استارتاپ‌های حوزه حکمرانی و سیاستگذاری برای کمک به مجلس خبر داد و گفت: آمادگی داریم فناوری‌های موردنظر استارتاپ‌های مدنظر مجلس را از طریق کمک هزینه تحقیق و توسعه (گرنت) شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهیم. همچنین آمادگی داریم از شتاب دهنده‌های طرف همکاری با مجلس حمایت کنیم و آنها نیز بتوانند از بسته حمایتی صندوق نوآوری درباره شتاب دهنده‌ها استفاده کنند.

تصویب ۱۱۰ درخواست تحقیق و توسعه

سیدمحمد مهدوی مشاور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان با دارایی فناوری وارد اکوسیستم شده‌اند، گفت: این مسئله اقتضا می‌کند این دارایی به روز نگه داشته شود و شرکت‌ها سبد محصولات فناورانه خود را توسعه دهند.  

وی با تاکید بر اینکه کف توان تحقیقاتی کشور یک میلیارد نفر ساعت در سال است که ظرفیت بسیار بزرگی است، گفت: در صندوق نوآوری پلتفرمی‌ را توسعه داده‌ایم که نیازهای فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و صنایع کشور را به توان تحقیقاتی دانشگاه‌ها متصل می‌کند. در این زمینه فراخوان‌های این شرکت‌ها و صنایع در قالب گرنت تحقیق و توسعه منتشر و شرکتی که بتواند این نیاز را مرتفع کند، پس از ارزیابی و داوری به شرکت دانش بنیان متصل می‌شود. صندوق نیز عمده ریسک مالی این همکاری را مرتفع می‌کند.

مهدوی گرنت تحقیق و توسعه را یک خدمات جوان در کشور عنوان کرد و گفت: تا امروز ۴۲۵ درخواست به ما ارجاع شده که ۱۱۰ درخواست آن مصوب و خیلی از آنها به قرارداد منجر شده است.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما