شناسهٔ خبر: 50532467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

حال و هوای فرهنگی کشور مطلوب نیست/ جوان گرایی و تخصص گرایی را زنده کنیم

امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: باید روح تحول‌گرایی، جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی را زنده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز در نشست خبری، برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم را در حوزه فرهنگ عمومی تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه همه می‌دانند حال و هوای نظام فرهنگ کشور مطلوب نیست و از خبرنگاران تا مسافران تاکسی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از وضعیت فرهنگی کشور رضایت ندارند، بیان کرد: ایجاد اوضاع فرهنگی کشور دلیلی غیر از این دارد که باید دید ملاحظات جناحی با فرهنگ کشور چه کرده است و خواهد کرد. علیرغم تمام اهمیتی که فرهنگ دارد نه در زمینه فرهنگ هزینه می‌کنیم نه از هزینه‌ای که می‌شود، راضی هستیم. دوره یازدهم شورای فرهنگ عمومی را باید فصل تحول و امید نامید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در یک ماه گذشته کار‌هایی انجام شده است؛ شورای فرهنگ عمومی کشور اولین و مهمترین شورای اقماری کشور است. این که از فرهنگ راضی نیستیم همه ما را آشفته کرده است. شورا‌ها و هیئت امنای سیاستگذاری فرهنگی باید بپذیریم بدون تحول، جوان گرایی و جوان گرایی در بر همان پاشنه می‌چرخد و وضعیت فرهنگی ما تغییری نمی‌کند. درخواست ما این است که روح تحول گرایی، جوان گرایی و تخصص گرایی را زنده کنیم. در زمینه مدیریتی هم باید تغییراتی ایجاد کنیم. از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه وزیر اقتصاد و وزرای دیگر اختیاراتی در عمل ندارد. در ساختار ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای فرهنگی کشور است دنبال رفع خلأهای این حوزه هستیم. تشکیلات و سازمان‌های فرهنگی به ارتقا و تعالی نیاز دارند.

امامی با اشاره به اینکه برخی سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند در زمینه فرهنگی کارکردشان را داشته باشند؛ گفت:  سازمان‌هایی داریم که در جای خودشان فعالیت نمی‌کنند یا کارکرد فرهنگی دارند. باید بتوانیم از این فرصت اعتماد و پایان اختلافات استفاده و خودشان را اصلاح کردند. بخش عظیمی در سازمان‌های فرهنگی کشور هزینه اش به اندازه کارآمدی اش نیست باید در زمینه حکمرانی فرهنگ کشور با مردم آشتی کنیم. مردم مهمترین فعالیت‌های فرهنگی را انجام دهند.

وی ابراز کرد: مهمترین نقش ما در حوزه فرهنگ تسهیلگر بودن موسسات فرهنگی کشور است در این خلا بدون نوآوری و ایده نمی‌توانیم تحول فرهنگی را رقم بزنیم. باید مرکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی برای خلاقیت در الگو‌های سبک زندگی، اصلاح رفتار‌ها و اخلاق عمومی ایجاد شود ما مخالف ارسال حجم انبوهی از بخشنامه‌ها در استان‌ها هستیم. کمک کنیم ظرفیت‌ها در استان‌ها و نواحی ما از پایین بجوشد و رویکرد از بالا به پایین نباشد. استارتاپ‌ها الگو ارائه دهند و سازمان مجری این الگو‌ها باشد اگر ما پانزده سال است از وضعیت پوشش بخشی از گروه‌ها ناراضی هستیم و زیبنده اسلام و ایران نیست. هم در زمینه فرهنگ هم کسب و کار لباس‌ها مشکل داریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه حمایت از حقوق کاربران در فضای، مجازی هم اکنون مطرح است، اظهار کرد: آنچه اکنون در زمینه فضای مجازی تنظیم می‌شود پیش نویس آن به کمیسیون تلفیق شده است ما در شورای فرهنگ عمومی به شدت نیازمند همکاری دوستان در شورای فضای مجازی هستیم. این قول را به مجلس شورای اسلامی دادیم که برای بسترسازی فرهنگی و اخلاق عمومی از تمام ظرفیت‌های فرهنگ شورای عمومی استفاده می‌کنیم. ما طرفدار بهینه سازی کاربری فضای مجازی هستیم. پس از اینکه این طرح به دست ما برسد و برای آن بسترسازی کنیم. آیین نامه شورای فرهنگ عمومی را در زمینه اسباب بازی اصلاح می‌کنیم. در شورای نامگذاری تلاش می‌کنیم کارهایمان را ضابطه‌مند کنیم. ۳۵ شهر در کشور برای نامگذاری روزی به نام شهرشان در تقویم به ما درخواست دادند. از سوی دیگر باید شورای نظارت بر تبلیغات محیطی در کشور تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم در شورای نامگذاری اماکن مشکل داریم هنوز شهر‌هایی داریم که نام هیچ شهیدی در آن نیست. برای آن ریل گذاری می‌کنیم. این مسئله را در جلسه مان با بنیاد شهید مطرح کردیم و نهایی شد.

وی ادامه داد: وقتی نام و نشانی جهانی باشد طبق قانون باید از رسم الخط زبان فارسی در نامگذاری فروشگاه‌ها استفاده شود و نام انگلیسی آن کوچکتر از فارسی نوشته شود. هم اصناف هم صنایع در زمینه نامگذاری فروشگاه‌ها دقت نکردند. راه حل آن علاوه بر اصلاح قانون فعالیت فرهنگی است. در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند بیش از این رسم الخط ما تخریب شود یا نه از سوی دیگر بیش از ۱۰۰ شهر در کشور کتابخانه و بیش از ۳۰۰ شهر سینما ندارند. در زمینه تولید محتوای نمایش خانگی‌ها قرار است سازمان سینمایی و ساترا کار خود را به درستی انجام دهند تا بیش از این شاهد شکایت مردم در این زمینه نباشیم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما