شناسهٔ خبر: 50471381 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

دلیل گرانی دارو با وجود تخصیص ارز ترجیحی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: دلیل گران شدن برخی دارو‌ها تغییر ارز اختصاص یافته به آن‌ها از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو، در چند سال گذشته، که با هدف ارائه داروی ارزان به مردم انجام می‌شد، اما در عمل، مردم ارزانی دارو را نچشیدند، در همین راستا این موضوع در گفتگوی ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه خبر و با حضور کارشناسان مربوط بررسی شد.

محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی که به صورت ارتباط تصویری در این گفتگو حضور داشت درباره چرایی گران بودن دارو گفت: سندیکای تولید کننده دارو‌های نهایی و سندیکای تولید کننده گان ماده اولیه دارو از هم جداست و نکته مهم در این بخش این است که در سندیکای تولید کننده داروهای نهایی تمام قیمت‌ها تحت کنترل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است؛ و موضوع مورد اشاره مرکز پژوهش‌های مجلس مربوط به ماده موثره دارو و سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه است؛ و ارز ترجیحی فقط به ماده موثره دارو داده می‌شود.
 
<div id="video-display-embed-code_437774" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/829351/437774?width=400&height=300"></script></div>

سیدحیدر محمدی - مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با حضور در این برنامه درباره علت افزایش قیمت برخی از دارو‌ها گفت: دارو‌ها در کشور به دو صورت قیمت گذاری می‌شوند، یکی بر اساس هزینه‌های تمام شده که اکثر دارو‌های معمول در کشور این گونه قیمت گذاری می‌شوند و روش دیگر قیمت گذاری بر اساس قیمت‌های جهانی است که دارو‌های تولید شده برای اولین بار به منظور حمایت از تولید به این صورت قیمت گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: قیمت‌های دارو‌های با ارز ترجیحی نسبت به همه کشور‌ها پایین‌تر است. اما دلیل گران شدن برخی دارو‌ها  تغییر ارز اختصاص یافته به آن‌ها از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی است.

<div id="video-display-embed-code_437775" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/829351/437775?width=400&height=300"></script></div>

محمدی با رد در دسترس نبودن دارو در کشور گفت: معمولا آنچه به عنوان کمبود دارو در کشور مطرح می‌شود ، مربوط به کمبود داروی با برند خارجی است که مشابه داخلی دارد.
 
<div id="video-display-embed-code_437777" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/829351/437777?width=400&height=300"></script></div>
 
سجاد موسوی - کارشناس حوزه سیاست‌گذاری سلامت و دارو نیز که به صورت اینترنتی در گفتگو حاضر شده بود، درباره چرایی سود کم مردم از ارز ترجیحی اختصاص یافته به دارو گفت: متاسفانه در یک اقدام غلط ارز ترجیحی به جای اعطا به صنعت بیمه به واردات دارو اختصاص یافت.

وی افزود: نقطه ضعف دیگر، ناتوانی رصد زنجیره واردات، پخش و داروخانه است که باید در سامانه تی تک انجام می‌شد، ولی به طور کامل صورت نگرفت. مشکل دیگر هم قاچاق معکوس است که به دلیل اختلاف قیمت بالای دارو در داخل و خارج کشور اتفاق می‌افتد.
 
<div id="video-display-embed-code_437776" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/829351/437776?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما