شناسهٔ خبر: 50432068 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

شاهد بالندگی ادبیات دینی مناسب کودک و نوجوان هستیم

آیین پایانی نخستین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان دیروز (چهارشنبه پنجم آبان) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، این مراسم با حضور سید علی اصغر میرباقری فرد، رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، مریم جلالی رئیس کارگروه ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دبیر علمی جشنواره، باقر میرعبدالهی مدیر کل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی، سید علی کاشفی خوانساری نویسنده، منتقد و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و  جمعی از نویسندگان، ناشران و دوستداران ادبیات کودک و نوجوان به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر علی اصغر میرباقری فرد به معرفی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پرداخت و خاطر نشان کرد: به کوشش انجمن ترویج، گرایشی با نام ادبیات کودک و نوجوان در سال 1390 به تصویب رسید و در دانشگاه‌های کشور شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: این فعالیت‌ها ۵ سال پیش هم مورد بازنگری قرار گرفت.

میرباقری همچنین گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هر چه سرمایه‌گذاری بهتری صورت گیرد بازدهی آن بی‌حد و اندازه خواهد بود. تا جایی که اخیرا با خبر هستم که نهادهای حمایتی و تصویرسازی به این حوزه توجه خاصی نشان داده‌اند.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی همچنین از اهمیت آثار ارزشمند حوزه کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: خوشبختانه امروز شاهد بالندگی ادبیات دینی مناسب کودک و نوجوان هستیم و این ادبیات در بررسی‌های دانشگاهی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر میرباقری فرد همچنین گفت: یکی از رسالت‌های این رویداد هم‌افزایی میان نهادهایی است که در این حوزه فعال بوده‌اند یا به تازگی توجه نشان داده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم یک برنامه راهبردی در این زمینه تدارک ببینیم. از این رو بایسته است این جشنواره به طور مستمر جزو برنامه‌های انجمن قرار گیرد تا محملی باشد برای شناسایی استعدادها.

وی افزود: لازمه این کار بهره‌مندی از سرمایه‌های بزرگ دینی مثل قرآن، روایات و احادیث و سنت و سیره معصومین است.

میرباقری در پایان از حمایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه برگزاری این رویداد ادبی قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این برنامه، باقر میرعبدالهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ادبیات کودک و نوجوان را به عنوان رده‌ای پر مخاطب و پر امانت یاد کرد و  افزود: کار تاریخ و معارف مبتنی بر واقعیت بیرونی است و کار قصه نویس مبتنی بر ساختن و پرداختن و مستلزم نوعی تصرف بر متن خارجی است بنابراین این شرایط، وضعیتی کمابیش متناقض‌نمایی را ایجاد می کند. بنابراین کار داستان نویس به خصوص برای گروه مهم و حساس کودک و نوجوان بسیار دشوار و حساس است. به همین دلیل رسالت نویسنده دینی و معارفی دو چندان خواهد بود.  

مریم جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی جشنواره دیگر سخنران این اختتامیه نیز گفت: برگزاری جشنواره ادبیات دینی کودک و نوجوان از بایسته های عصر حاضر است.

جلالی افزود: این جشنواره به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بنیان نهاده شده و با هدف بزرگداشت نویسندگانی به جریان افتاده که مسائل دینی و چگونگی ارائه آن به مخاطب برای‌شان مهم بوده است.

دبیر نخستین جشنواره ادبیات دینی کودک و نوجوان تاکید کرد: دستاورد این جشنواره در ابتدا بازشناسی این آثار ارزشمند و خالقان این آثار است.

 این مدرس دانشگاه و شاعر همچنین یادآور شد: ادبیات دینی کودک و نوجوان ایران توجه بخش مهمی از ادبیات آکادمیک و دانشگاهی را نیز به خود جلب کرده است. به علاوه دروازه ورود به زیبایی سازی متن دینی رعایت ادبیت  متن است.

جلالی در ادامه گفت: ادبیت این متون در حال حاضر با زبان فارسی رخ‌ نمایان کرده و نمایش داده می شود. نمایشی زیبا که غالبا کم نظیراست.

او افزود این جشنواره فرصتی است تا بتوانیم کاستی‌های موجود در حوزه ادبیات دینی  کودک و نوجوان را پس از انتخاب آثار به صورت علمی بازیابی و اعلام کنیم.

جلالی گفت: باید همت کنیم و زمینه را برای بازسازی و شکوفایی استعدادهایی که در این عرصه وجود دارد، مهیا کنیم.

جلالی در پایان از رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و داوران این جشنواره که نزدیک به شش ماه داوطلبانه فعالیت متوالی داشته‌اند و مشاوره‌های سید علی کاشفی خوانساری تشکر کرد.

سید علی کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان نیز در بخش دیگری از این مراسم، محورهای مورد توجه حوزه ادبیات کودک و نوجوان را نام برد و گفت: قطعا مناسب‌ترین جا برای پژوهش ها و مطالعات بنیادی و کاربردی در این حوزه، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است.

او افزود: اعتبار، سابقه و ویژگی‌های این انجمن شرایط را فراهم کرده تا از گرایش‌های مختلف و تخصص‌های مختلف اهالی ادبیات کودک و نوجوان گرد هم آیند و شاهد اتفاقات عملی، موثر و غیر شعاری در این حوزه باشیم.

کاشفی خوانساری اضافه کرد: ما در حین انبوه تولیدات، حمای‌ها و برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و غیره با ضعف‌های جدی روبرو هستیم و رفع این نواقص و کاستی ها تنها با فعالیت‌های اداری و سیاست‌های هدایتی و نظارتی و حتی حمایتی ممکن نیست.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه گفت: چنین جشنواره‌هایی می تواند نقش ارزنده و پیش‌برنده‌ای داشته باشد. بنابراین اهمیت کتاب های دینی کودک و نوجوان از سویی و آسیب هایی که ما در این حوزه با آن روبرو هستیم از سویی دیگر مسئله مهمی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

گفتنی است علاوه بر سخنرانی های یادشده، چهار پیام از دیگر کشورها به صورت ویدیویی و مکتوب به این جشنواره رسید که ویدئو پرفسور رضا کامل عبدالله الموسوی با موضوع برجسته سازی مفهوم صلح‌طلبی و تعامل انسانی در ادبیات کودک و همچنین ویدئو سخنرانی دکتر طاهره داخل طاهره، استاد دانشگاه و متخصص حوزه مطالعات کودکان دانشگاه المسنتصریه با موضوع: اهمیت ادبیات کودک و نوجوان  و توجه به جوانب بین المللی فعالیت های این حوزه برای حضار در نشست پخش شد.

هیئت داوران مرحله نهایی اولین جشنواره ی کتاب سال دینی کودک و نوجوان: سید علی کاشفی خوانساری، دکتر مریم جلالی، طیبه دلقندی، مرجان ریحانیان، سیده مریم کریمی شهیدی، نیلوفر مالک و حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی کتاب های برگزیده و شایان تقدیر را به این شرح زیر اعلام کردند:

- «راز آن بوی شگفت»، داستانی بر اساس زندگی امام رضا (ع)، بازنویسی خلاق، اثر فریبا کلهر، نشر به نشر.

- «قطره‌های ریز ریزو»، داستان تخیلی دینی نوشته کلر ژوبرت، نشر داستان جمعه.

- «غایب» اقتباس مفهومی نوشته حسن بیانلو، نشر سوره مهر.

- «پول، خدا، بچه‌ها: آموزش سبک زندگی اسلامی»، ناداستان آموزشی نوشته غلامرضا حیدری ابهری، نشر جمال.

- «کبوترها و آهوها»، شاعر: سید احمد میرزاده، نشر به نشر.

هم چنین این کتاب‌ها شایسته تقدیر شناخته شدند:

- «ستاره من (چهل قصه از زندگی امام رضا علیه السلام)» ، بازنویسی خلاق اثر ناصر نادری، نشر به نشر.

- «وقتی خدا تو را آفرید»، ناداستان ترجمه زهرا شریف، نشر نگارگران.

نظر شما