شناسهٔ خبر: 50429673 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بر اساس آخرین آمار اعلام شد؛

رشد چشمگیر سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ رشد ۲.۳ برابری داشته و از رقم ۱۵۴ هزار میلیارد ریال به ۳۵۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بانک‌ها موظفند همواره بخشی از سپرده اشخاص نزد خود را در بانک مرکزی سپرده کنند. به این سپرده بانک‌ها سپرده قانونی گفته می‌شود که یکی از ابزارهای غیرمستقیم سیاست پولی بانکی محسوب می‌شود و می‌توان برای کنترل میزان نقدینگی از آن استفاده کرد به این صورت که در دوره‌های رکود باید کاهش و در دوره رونق افزایش یابد.

معمولا بانک مرکزی به این سپرده‌های بانک‌ها سود نمی‌دهد و در واقع سپرده قانونی، نوعی مالیات بر فعالیت بانک محسوب می‌شود. علاوه بر این سپرده توسط بانک مرکزی با هدف تامین امنیت سپرده‌های مردم، کنترل نقدینگی و تورم و همچنین پشتوانه‌ای برای بانک‌ها در زمان مواجهه با ورشکستگی یا احتیاج به نقدینگی بلوکه استفاده می شود.

براساس آخرین داده‌های بانک مرکزی میزان سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی از سال ۱۳۹۶ روند رو به رشدی داشته است. این رقم در سال ۱۳۹۶ برابر ۱۵۴ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۳.۱ درصد رشد داشت.

سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب برابر ۱۹۴ هزار میلیارد تومان و ۲۶۰ هزار میلیارد تومان شد. بررسی نمودارها نشان می‌دهد که این شاخص در سال ۹۷ بیش از ۲۶ درصد و درسال ۹۸ نیز ۳۳.۷ درصد افزایش داشته است.

بانک‌ها سال گذشته ۳۵۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های نزد خود را به بانک مرکزی واگذار کردند. این رقم ۳۶.۳ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشت.

سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ متوقف نشد و در سه ماهه نخست امسال بیش از سال گذشته بود. میزان سپرده بانک‌ها در پایان فصل اول امسال برابر ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود.

رشد ۲.۳ برابری سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی

 
  •  
  •  
  •  
  •  

 

برچسب‌ها:

نظر شما