شناسهٔ خبر: 50425092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

وعده پوشالی بایدن و ساده لوحی تایوان در اعتماد به آمریکا

رئیس‌جمهور تایوان گفت باور دارد که نیرو‌های آمریکایی به دفاع از تایوان در برابر چین کمک خواهند کرد و تعهد واشنگتن شامل اعزام نظامیان آمریکایی برای آموزش ارتش تایوان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، «تسای اینگ‌وِن» رئیس‌جمهور تایوان بامداد پنجشنبه گفت باور دارد که در صورت وقوع حمله نظامی چین، آمریکا از کشورش دفاع خواهد کرد.

تسای در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌اِن‌اِن» توضیح داد: «من ایمان دارم که نیرو‌های آمریکایی به دفاع از تایوان کمک خواهند کرد و تعهد واشنگتن شامل اعزام نظامیان آمریکایی برای آموزش ارتش تایوان است».

بر این اساس، وی با بیان اینکه تایوان با آمریکا همکاری‌های وسیعی با هدف افزایش توان دفاعی خود دارد، ابراز امیدواری کرد که چین و تایوان بتوانند با وجود جو بداخلاقی کنونی، «همزیستی مسالمت آمیز» داشته باشند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه به نقل از این مصاحبه، رئیس‌جمهور تایوان گفت که علی‌رغم تهدید‌ها و تجاوزات مداوم پکن، او مایل است با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین به منظور «کاهش سوء تفاهم» و رسیدگی به اختلافات در سیستم‌های سیاسی آن‌ها دیدار کند.

تسای در این‌باره تصریح کرد: «ما می‌توانیم بنشینیم و در مورد اختلافات خود صحبت کنیم و سعی کنیم ترتیبی دهیم تا بتوانیم به طور مسالمت‌آمیزی همزیستی داشته باشیم».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه با بیان اینکه واشنگتن تعهدی محکم دفاع از به تایوان دارد، گفت این کشور عمیقاً نگران اقدامات قهری چین است و این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بار‌ها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشور‌های عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این نیز وزارت خارجه تایوان گفته بود علی‌رغم گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با همتای چینی درباره توافق تایوان، واشنگتن به آن‌ها اطمینان داده است که رویکرد آن‌ها در قبال این کشور تغییر نکرده است./فارس

نظر شما