شناسهٔ خبر: 50425083 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاثیر جو فضا بر اندام فضانوردان

یک تیم تحقیقاتی نشان داد که در طول ماموریت‌های فضایی، ممکن است تغییراتی در اندام فضانوردان ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از العالم، به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از فضانوردان در دو تا پنج روز اول سفر فضایی کمردرد را تجربه می‌کنند. اسکن‌های MRI نشان داده‌اند که فضانوردانی مانند ویلیام شاتنر، پس از پرواز با جف بزوس، ممکن است در هنگام بازگشت انحنای کمتری در ستون فقرات خود داشته باشند. انحنای ستون فقرات، انحنای S شکلی است که به ستون فقرات کمک می‌کند در برابر جاذبه مقاومت کند، انعطاف پذیر باقی بماند و وزن و ضربه را جذب کند.

دکتر رادوستین بنچف، پزشک مقیم بیمارستان جانز هاپکینز، گفت: انسان‌ها می‌توانند تا سه اینچ (حدود ۷ سانتی متر) در فضا رشد کنند، زیرا ستون فقرات با میکروگرانش سازگار می‌شود. اگر گرانش کم اجازه دهد تا این انحنا صاف شود، نه تنها ممکن است باعث ایجاد درد حاد برای فضانوردان شود، بلکه بر پایداری ستون فقرات پس از بازگشت به زمین نیز تأثیر می‌گذارد.

فضانوردان

محققان می‌گویند که ۸۰ درصد از مسافران فضایی پس از بازگشت به زمین در مقطعی دچار کمردرد شدند. بیشتر اوقات این درد خود به خود از بین می‌رود، اما فضانوردان بیشتر به سیاتیک (کمردردی که می‌تواند به ساق پا سرایت کند) مبتلا می‌شوند. یک تیم تحقیقاتی که تجزیه و تحلیل آن‌ها در مجله Anaesthesiology منتشر شد، گفتند که استرس و شوک لرزشی ناشی از راکت سواری و تغییر در رژیم غذایی فضانوردان در فضا نیز می‌تواند باعث درد شود.

این تیم نشان داد که ورزش در باشگاه می‌تواند از چنین درد‌هایی جلوگیری کند، و این در حالی است که ایستگاه فضایی بین‌المللی اکنون به ماشین‌های ورزشی و ابزار تمرین مقاومتی مجهز شده است. همچنین تیم تحقیقاتی آمریکا از دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور معتقد است که "لباس‌های مقاومتی" که از عضلات محافظت می‌کند، ممکن است یکی از بهترین راه حل‌ها برای از بین بردن مشکل کمردرد ناشی از سفر فضایی باشد.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما