شناسهٔ خبر: 50425058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

بسته اقتصادی هفته ایسکانیوز؛

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت/ جاماندگان سهام عدالت بخوانند

گروه اقتصادی ایسکانیوز سعی دارد با انتشار بسته خبری، شما را در جریان اخبار مهم اقتصادی که در طول یک هفته گذشته رخ داده قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. گاها این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. ما سعی داریم بسته خبری ویژه ای را جمع آوری نماییم و مخاطبان را در جریان اتفاقات مهم اقتصادی در طول هفته ای که گذشت قرار دهیم.

جاماندگان سهام عدالت بخوانند

محمدرضا پورابراهیمی، در مورد مطلبی که از وی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه سهام عدالت به ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان تا ۲۲ بهمن اختصاص می‌یابد، گفت: سال گذشته طرحی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر اختصاص سهام عدالت به جاماندگان مطرح و تصویب شد که طرح وارد صحن مجلس هم شد، اما دولت قبلی به بهانه اینکه این طرح بار مالی دارد و آن را قبول نکرد، در نتیجه بررسی آن در صحن مجلس متوقف شد

وی افزود: اخیراً با رییس‌جمهور مکاتبه شد که آقای رییسی هم این نامه را به وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه ارجاع داد و موافقت کلی خود را با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرد که امیدواریم به زودی نظر وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شود.

پورابراهیمی عنوان کرد: ‌البته کسانی که در ۶ دهک پایین درآمدی هستند تا ۲۰ میلیون نفر هم می‌رسند، اما در فاز اول افراد تحت پوشش، بازنشستگان و کارگران و ایثارگران ۱۰ میلیون نفر هستند که امیدواریم هر چه زودتر سهام عدالت به آنها اختصاص یابد.

زمستان قطعی گاز نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مصرف سوخت خودروها در کشور حدود ۲ و نیم برابر استاندارد جهانی است، از عدم قطعی گاز خانگی در زمستان خبر داد.

جلیل سالاری، درباره احتمال قطع شدن گاز در زمستان سال جاری، گفت: از آنجا که تامین سوخت زمستانی دغدغه همیشگی مسئولان بوده، برای تامین این سوخت در زمستان نیز تاکنون جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط شامل وزارتخانه‌های نیرو، نفت و شرکت‌های تابعه و وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و لجستیک برگزار شده است. در این راستا تراز عملیاتی براساس مصارف خانگی و صنایع خوراک و پتروشیمی‌ها تنظیم و میزان مصرف، مدیریت و پایش شده و به موازات آن موجودی سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها افزایش یافت تا درصورت کاهش فشار گاز بتوان از سوخت جایگزین استفاده کرد.

علت اختلالات اخیر اینترنت در کشور مشخص شد

ابوالفضل روحانی - معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، در پاسخ به چرایی اختلالات اخیر در کشور گفت: تنظیم‌گری وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر به نحوی بوده که مزیت رقابتی توسعه ارتباطات ثابت در کشور از بین رفته و عمده توسعه کشور بر مبنای ارتباطات سیار بوده است. در چنین شرایطی خواه ناخواه افزایش تقاضا برای دسترسی به محتوا یا خدمات داخلی و خارجی موجب اختلال و کاهش کیفیت دسترسی خواهد شد. مخصوصا اینکه در دو سال گذشته با فراگیری بیماری کرونا، میزان استفاده از خدمات پرترافیک مثل VODها و آموزش آنلاین به شدت افزایش یافته است. این مسئله کمبودها و توسعه نیافتگی‌ها در زیرساخت ارتباطی کشور را بطور ملموس و بصورت عمومی هویدا کرده است.

گسترش روابط تجاری ایران و ترکمنستان

رستم قاسمی در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان حضور داشت.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در این نشست مقرر شد تجارت و مبادلات تجاری دو کشور توسعه پیدا کند؛ چرا که ترکمنستان در مسیر تجارت جهانی است و قرار شد از چین و هند به کشورهای بزرگی مانند ترکمنستان و از ترکمنستان به کشورهای شمالی و روسیه متصل شویم که این مسئله مزیت بسیار بالایی برای دو کشور دارد.

وی افزود: افزایش سطح تجارت بین دو کشور نیز مورد توافق قرار گرفت. به عنوان مثال پیش از این نمایشگاه بزرگی در ترکمنستان برگزار می شد که در آن نمایشگاه به سرعت محصولات بسیاری فروخته می شد و بعضا حجم مبادلات پس از این رویداد به بیش از یک میلیارد دلار می رسید؛ بنابراین مقرر شد که این نمایشگاه دوباره از سر گرفته شود.

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت

از حوالی ساعت ۱۱ روز سه شنبه جایگاه های سوخت کشور دچار اختلال شدند در این باره همایون صالحی؛ رییس انجمن کانون جایگاهداران سوخت بهخبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز گفت: دیتاسنتر سامانه دچار اختلال شد و از کار افتاد که به دنبال آن عرضه بنزین متوقف شد. در حال حاضر معلوم نیست این مشکل چه زمانی برطرف خواهد شد ولی تا این لحظه روال بر استفاده از بنزین ۳ هزار تومانی بدون استفاده از کارت سوخت است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده، گفت: با تمهیداتی که از قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است.

رستمی مدیرعامل شستا شد

علی رستمی به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) منصوب شد.رستمی دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت بازرگانی گرایش مالی و دانش‌آموخته دانشگاه شهیدبهشتی است و مدیریت در شرکت‌های املاح معدنی ایران و خاک چینی را در کارنامه دارد.

پایان پیام

برچسب‌ها:

نظر شما