شناسهٔ خبر: 50425040 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک روانشناس مطرح کرد:

عروس و داماد برای برگزار نکردن مراسم عروسی به توافق برسند/ حرف‌های خاله زنکی ازدواج کم شده است

فاطمه عزیزی هرمز

یک مشاور و روانشناس گفت: در دوره کرونا هم عروس و هم داماد برای حذف مراسم عروسی باید با این موضوع کنار بیایند و به توافق برسند، چراکه در غیر این صورت تا سالیان طولانی به‌خصوص برای خانم حسرت آن باقی می‌ماند.

صاحب‌خبر -

هاجر ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رسوماتی که در برگزاری مراسم ازدواج در کشور ما وجود دارد، بیان کرد: تا حدودی این رسوم در همدان پررنگ‌تر است، مراسمی با هزینه بالا و شاید ورود تجملات در برگزاری آن، کرونا فرصتی ایجاد کرد تا ساده‌تر برگزار شود و بیشتر این مراسم حذف شد، هزینه‌های اضافی وارد زندگی خود زوجین شده و برخی از مخارج اضافه ازاین‌رو حذف شد.

این مشاور خانواده اضافه کرد: زوجی که برگزاری یک مراسم بزرگ برای آنان در اولویت است می‌توانند در سالگرد ازدواج‌، مراسم موردنظر خود را برگزار کنند، اما در ابتدای ورود به زندگی خود یک مراسم ساده که حتماً خانم لباس عروس بپوشد تا ازلحاظ روانی برای ورود به زندگی جدید آماده شود و احساس کند که از زندگی مجردی خود فاصله گرفته لازم است.

این مشاور خانواده با اشاره به اثرات منفی کرونا بر ازدواج بیان کرد: برخی با برگزار نشدن مراسم بزرگ کنار نیامدند و این حس حسرت و یا حتی عقده تا سال‌ها در زندگی نمود پیدا می‌کند. متأسفانه کرونا بعضی از مشاغل را از بین برد و بی‌ثباتی اقتصادی ایجادشده نیز موجب کاهش ازدواج شد.

وی ادامه داد: اما از طرفی برخی از زوجین و خانواده‌ها به خاطر داشتن مراسم عروسی، تشکیل زندگی را به بعد از کرونا موکول کردند که آسیب دیگری شامل این خانواده‌ها می‌شود ازجمله بی‌ثباتی در تشکیل زندگی که این بلاتکلیفی بسیار آسیب‌زا است.

ایزدی با اشاره به اثرات مثبت کرونا بیان کرد: صحبت‌های چالش زا یا به‌اصطلاح عامیانه خاله‌زنکی در دوران کرونا به دلیل کمرنگ شدن حضور برخی از افراد کمتر شد، کرونا از طرفی باعث شد ازدواج‌هایی که روی‌هم مانده بود و به دلایلی هنوز زندگی مشترک آن زوجین تشکیل نشده انجام شود، چراکه کرونا پیر و جوان نمی‌شناخت و بسیاری با دیدن این شرایط با خود گفتند فرصت زندگی آن‌قدر کوتاه است که ارزش ندارد به خاطر برخی رسوم و مراسم، کنار هم بودن را تجربه نکنیم و ازاین‌رو دسته‌ای با در نظر گرفتن چنین موضوعی زودتر سامان گرفتند.

این روانشناس یادآور شد: مهم‌ترین اثر مثبتی که کرونا در مسئله ازدواج ایجاد کرد فرهنگ‌سازی درست در زمینه حذف تجملات و برخی رسوم و مراسم اضافه است، در غیر این صورت اگر اثر مثبتی هم باشد در کوتاه‌مدت است و در بلندمدت این اثر تبدیل به یک آسیب می‌شود.

ایزدی گفت: اثر مثبت دیگر کرونا باعث شد تا احتمال فرزند آوری بیشتر شود البته برای کسانی که آگاهانه و هدفمند ازدواج کردند.

وی همچنین گفت: اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل در امر ازدواج است که این مقوله پیش از شیوع و اثرگذاری کرونا بر این موضوع نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل موردبحث است. مسئله دوم که اواخر بیشتر اهمیت پیداکرده است، وجود تنوع زیاد در فضای مجازی و حقیقی جامعه است که میل مردان و حتی زنان را به ازدواج کمتر کرده است و تا حدودی نیازهای عاطفی و جنسی افراد را تأمین کرده است، این مسئله متأسفانه در مشاوره‌هایی که ارائه می‌دهیم به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: جوانی که می‌بیند نیازهای خود از طریقی غیر ازدواج تأمین می‌شود زیر بار تعهدی که هزینه دارد نمی‌رود. از سویی سن ازدواج در سال‌های اخیر بالاتر رفته، که با بالا رفتن سن ازدواج توقعات نیز بالا می‌رود و این امری طبیعی است که به شرایط پایین‌تر نسبت به همسر خود دیرتر رضایت دهند و توقعاتی بالاتر از گذشته داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما