شناسهٔ خبر: 50424839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت وجود نگاه تمدن‌ساز در طراحی کالبدهای شهری

استاندار اصفهان با اشاره به ضرورت توجه به نگاه تمدن‌ساز در کالبد شهری، گفت: این‌نگاه در طراحی و مصالح نباید مغفول واقع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان شامگاه چهارشنبه در دیدار با رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: گاهی برخی ناهمگونی‌ها در طراحی‌ها با بافت و فرهنگ یک منطقه وجود دارد و خلاء‌هایی در این زمینه هست که باید این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: گاهی نگاه مهندسی ذیل اقتصاد فدا می‌شود ولذا ضروری است نظام مهندسی با پرهیز از حرکت صوری در تهیه قوانین و مقررات در این خصوص توجه ویژه داشته باشد و اگر قوانین و مقرراتی وجود دارد در عمل به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

مرتضوی اظهار کرد: گاهی در محافل علمی و در بین مردم جایگاه نظام مهندسی، وظایف و ظرفیت‌های این سازمان به خوبی شناخته شده نیست و لذا مردم و مسئولان نمی‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در زمینه جمع آوری و بازچرخانی آب در مجتمع‌های بزرگ و امکان استفاده بهینه از آن اقدامات مناسبی صورت نگرفته است و سازمان نظام مهندسی می‌تواند با طراحی‌ها و آموزش‌ها در اماکن فرصتی برای جمع آوری آب‌های زیرزمینی فراهم کند.

استاندار اصفهان به ضرورت مصرف صحیح سوخت و ذخیره انرژی اشاره کرد و افزود: نقش سازمان مهندسی در این عرصه بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به وجود برخی از بافت‌های فرسوده در اصفهان، تصریح کرد: نیاز است سازمان نظام مهندسی در خصوص مقاوم سازی توجه بیشتری داشته و ترویج مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور نیز در این دیدار، مدیریت نتیجه‌گرا را لازمه حرکت موفق دانست و گفت: این شیوه مدیریتی ۱۴۰۰ سال توسط پیامبر (ص) با این بیان که ملاک عمل نتیجه آن است، مطرح شده است.

احمد خرم با اشاره به پیشینه اصفهان در معماری و ساخت و ساز افزود: اصفهان در شهر و زیربنا معرکه است و ۲ کمربند حاشیه‌ای موجب نجات حمل و نقل آن و کاهش مسیر شمال - جنوب کشور شده است.

وی با اشاره به ظرفیت ۵۸۰ هزار نفری اعضای سازمان نظام مهندسی در کشور و ۳۵ هزار نفری در استان اصفهان در بهره‌گیری از این ظرفیت در عرصه‌های مختلف و حل مشکلات زیست محیطی، فرونشست و آلودگی هوا تاکید کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: بهره‌گیری از این ظرفیت در ستاد مدیریت بحران، این سازمان را به یار رسمی استاندار و معاون عمرانی و مدیریت بحران تبدیل خواهد کرد.

وی همچنین خواستار تامین زمین با کاربری گردشگری برای تاسیس خانه مهندس برای خدمت رسانی به جامعه مهندسان استان اصفهان شد.

خرم با اشاره به فعالیت ۲۲ دفتر نظام مهندسی در استان اصفهان، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰ دفتر در اماکن‌اجاره‌ای است که لازم است در تامین زمین و منابع آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: برغم نظارت عالی توسط وزارت مسکن و شهرسازی، ناظر مشخصی برای طرح‌های مصوب و هادی روستایی نیست و پیشنهاد ما آن است که این نظارت به سازمان نظام مهندسی واگذار شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور همچنین با اشاره به کارگزاری بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی مسکن در مناطق روستایی، بر اعلام‌آمادگی سازمان نظام مهندسی برای مکان یابی و تصدی کارگزاری در برخی شهرک‌های مسکونی اطراف اصفهان تاکید کرد.

انتهای پیام

نظر شما