شناسهٔ خبر: 50424745 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

به گزارش رکنا ،

کودکان ایران با فقر اسباب‌بازی روبرو هستند / اسباب بازی نیاز رشد مهارت و خلاقیت + فیلم

رکنا:اسباب‌بازی‌ها و بازی‌ها می‌توانند بخش مهمی از رشد کودکان باشند. بازی در یادگیری و رشد کودکان نقش اساسی دارد.بسیاری از ما به خودمان قول می‌دهیم که خانه‌هایمان توسط مجموعه اسباب‌بازی‌ها تسخیر نشود و به فضاهای سخت پر از پلاستیک های رنگارنگ تبدیل نشود اما گفتن این کار اغلب آسان تر از انجام آن است. در این میان کودکانی هستند که اسباب بازی ندارند. نداشتن اسباب بازی از فقر مالی و فرهنگی نشات می گیرد.اسباب بازی و بازی برای رشد کودک موثر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروزه کودکان یک یا دو اسباب بازی ندارند، آنها نامحدود اسباب بازی دارند که این خود هم خوب است و هم بد.گاهی اوقات والدین نیز مسئول این مشکل اسباب بازی های «بیش از حد» هستند.

جالب است بدانید که بعضی از روانشناسان کودک معتقد هستند که دادن اسباب بازی های زیاد به کودک کمک چندانی به او نمی کند و باعث می شود که او هر روز  بیشتر تقاضای اسباب بازی  کند حتی بر این باور هستند که  بر اساس برخی از روش های فکری ، به هیچ وجه نباید به بچه ها اسباب بازی داد زیرا اعتقاد دارند که اسباب بازی های کمتر به رشد فکری کودک بیشتر کمک می کنند.

این نظر این دسته از کارشناسان تربیت کودکان است این درحالی است که  برخی از والدین احساس می کنند که اگر برای فرزندشان جدیدترین اسباب بازی ها را نخرند، ضرر خواهد کرد. آنها با هدف، هر اسباب بازی که در بازار موجود است خریداری می کنند و فکر می کنند که این اسباب بازی ها باعث خوشحالی بچه هایشان می شود.

برخی از والدین نیز بخاطر اینکه مشغله کاری فرصت بودن در کنار فرزندان را از آنها می گیرد تصور می کنند که جای  خالی خود را می توانند با اسباب بازی های زیاد پر کنند و به نوعی خرید اسباب بازی برای کودکان به شکل دلجویی از بچه هایشان است.خیلی سرشان شلوغ است و از اسباب‌بازی‌ها برای دلجویی از بچه‌ها استفاده می‌کنند .

والدین دیگر تسلیم خواسته های بچه ها برای اسباب بازی های بیشتر می شوند و یکی از بدترین کارها این است که والدین  با خرید اسباب بازی به فرزندانشان رشوه می دهند تا کاری آنها می خواهند انجام دهند. بعضی از والدین نیز با اسباب بازی های کودکانشان به دیگران پز می دهند.

البته با اینکه از خوب نبودن زیاد خرید اسباب بازی برای کودکان می گوییم از سوی دیگر باید بدانیم که اسباب بازی نیاز کودک است و به حتم در رشد خلاقیت های او اثر گذار است و اگر هماهنگ با سن و سالش با اسباب بازی خریداری کند او را پویاتر می کند.

نقش اسباب بازی فکری در رشد شخصیت کودکان

اسباب بازی فکری،رشد هوشی کودکان  را تسریع می کند. کودکانی که فاقد هر گونه اسباب بازی فکری هستند و یا امکانات اندکی برای بازی دارند، از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب تر هستند. اگر بپذیریم که بازی فکری برای رشد هوشی اهمیت دارد در این صورت آشنا کردن کودکان با بازی فکری یکی از عواملی است که رشد شناختی را تسهیل می کند. بازی با اسباب بازی فکری در رشد اجتماعی کودکان تاثیر  دارد و  مفهوم همکاری، پیروزی بر گروه رقیب، شکست و برتری طلبی اغلب در بازی های جمعی و گروهی به رشد لازم می رسد.

کودک می تواند از طریق بازی با اسباب بازی های فکری، انرژی تحت فشار خود را بیرون بریزد. بصورت کلی اسباب بازی ها، سازه هایی مهارتی هم هستند.

کودکانی که فقر اسباب بازی دارند

"کودکان ایران با فقر اسباب‌بازی روبرو هستند" این جمله ای است که فعالان حوزه کودک در مورد کودکان ایران و وضعیت دسترسی کودکان ایرانی به اسباب بازی می گویند.

کودکانی که در هر کجای دنیا با فقر اسباب بازی مواجه هستند یعنی فقر مسیر رشد و آموزش مهارت ها را دارند و این فقر ها می توانند بر شکل گیری روند فکری آنها ، سبک زندگی کودکان ، مواجهه آنها با مباحث و احساسات و اتفاقات اثر گذار باشند. اسباب بازی ها فقط وسیله ای برای سرگرم کردن کودکان در سنین کودکی نیست بلکه پایه ای برای ساختن جامعه ای خلاق، پویا است که ساختار شخصیتی و مهارتی مناسبی دارند و می توانند در رشد و پیشرفت کشور موثر باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • آرمان باز هم زیر تیغ رفت / شمارش معکوس برای اجرای حکم

    آرمان باز هم زیر تیغ رفت / شمارش معکوس برای اجرای حکم

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

برچسب‌ها:

نظر شما