شناسهٔ خبر: 50424592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اژه‌ای: در خوزستان مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد/لزومی ندارد در همه موارد افراد را مسدود الحساب و ممنوع الخروج کنیم

رییس قوه قضاییه با بیان این که در خوزستان نباید بیکاری و مشکلات اقتصادی برای مردم وجود داشته باشد، گفت: مردم خوزستان سزاوار ارائه بهترین خدمات هستند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز (ششم آبان ماه) در بدو ورود به اهواز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اهداف سفر خود به خوزستان، اظهار کرد: خوزستان، استانی است که از جهات مختلف مثال زدنی است. خوزستان در طول قرن ها مدافع اهل بیت، دین و ارزش های دینی بوده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده و در مقاطع مختلف نیز به دفاع از دین و ارزش ها در مقابل مهاجمان بیرونی و توطعه ها ایستادگی کرده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: خوزستان در زمان دفاع مقدس هزاران شهید، جانباز و ایثارگر را تقدیم انقلاب کرده است. مدال و شهادتی که حضرت امام به مردم عزیز خوزستان داد، یک شهادت بی مانند است؛ حضرت امام فرمود که مردم خوزستان دین خود را به اسلام ادا کردند که این یک شهادت بسیار بزرگ و افتخار است.

وی ادامه داد: خوزستان با سابقه تاریخی درخشان در زمینه های مختلف و دارای دانشمندان، علما، شاعران و امکانات مادی مختلف از جمله رودهای پرآب و زمین های گسترده و حاصلخیز است. همچنین خوزستان به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش عالی کشور و این که دارای ده‌ها دانشگاه و حوزه های علمیه است، دومین قطب اقتصاد کشور به شمار می رود.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: در خوزستان نباید بیکاری و مشکلات اقتصادی برای مردم وجود داشته باشد. مردم خوزستان سزاوار هستند تا بهترین خدمات برای آن ها ارائه شود اما متاسفانه برخی از مشکلات در استان وجود دارد که همه باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

وی ادامه داد: امروز همه مسولان از رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی، سایر دستگاه های اجرایی و قوه قضاییه مصمم هستند که همه توان خود را برای رفع مشکلات کشور و به خصوص استان خوزستان به کار بگیرند.

رئیس قوه قضاییه گفت: به عنوان یک خادم مردم در قوه قضاییه مصمم شدم تا با سفر به خوزستان و نظاره کردن از نزدیک و همچنین با دریافت گزارش هایی که از قبل تهیه شده است، در حد ممکن و مقدور مشکلات قضایی و مشکلاتی که توسط دستگاه قضا می توان آن ها را حل کرد، مرتفع کنیم./ ایسنا

شرمنده می‌شوم وقتی خوزستان چنین مشکلاتی دارد/ وظیفه قضات خطیر است

رئیس قوه قضائیه گفت: وقتی مردم خوزستان با این همه مواهب الهی در استانشان، هنوز مشکلاتی دارند، احساس شرمندگی می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای صبح امروز در دیدار با قضات و کارکنان اداری استان خوزستان در سالن امام خامنه ای (ره) مجموعه فجر اظهار کرد: خوزستان ۱۶ هزار شهید و بیش از ۳۰ هزار جانباز تقدیم انقلاب کرده است و مردم این استان نه تنها در زمان دفاع مقدس که حتی تا به امروز هم شهدایی برای دفاع از وطن و حرم تقدیم کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز که از گلزار شهدا و پایگاه گلف بازدید داشتم احساس مسئولیت سنگین و احساس شرمندگی به بنده دست داد که نمی‌توانیم برای مردم رفع گرفتاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز همه مسئولان و در رأس آن مقام معظم رهبری مصمم برای رفع مشکلات هستند، تصریح کرد: وقتی خوزستان را با ظرفیت‌های بالا و مشکلات موجود مشاهده می‌کنیم شرمنده می‌شویم که چرا برخی از این مشکلات باید استمرار داشته باشد اما باید گفت علاوه بر تلاش ما، دشمنان نیز از طرفی دیگر در تلاش هستند و بر کشور فشار می‌آوردند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: عدالت ورزی و اخلاق باید سرلوحه کار کارکنان قوه قضائیه قرار بگیرد چرا که امروز بسیاری از مردم مشکلاتی دارند اما سخت‌تر از آن برای مردم مشاهده بی عدالتی و بی اخلاقی است که باید هم در زبان و هم در عمل رعایت شود.

اژه ای عنوان کرد: استانی با این سابقه که مامن انتشار مکتب ائمه خدا بود و در مقاطع مختلف بهترین دفاع‌ها را در مقابل هجمه‌های دشمن داشته و در برخی شهرها و روستاهای استان در زمان جنگ بسیار خسارت دیدند و تمام هستی مردم از بین رفته نباید با این مشکلات روبرو باشد.

وی افزود: در استان خوزستان به جای بالاترین استفاده از مواهب الهی که باید در گشایش و رفاه مردم باشد برای آنها مزاحمت و گرفتاری ایجاد کرده است که برای حل مشکلات باید تلاش کرد.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: کارکنان و قضات توجه داشته باشند ما لبه تیز پرتگاهی هستیم که اگر به آن دقت نکنیم به دره خواهیم رفت؛ قضات باید به خطیر بودن امر قضا توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جریان کامل مشکلات معیشتی مردم هستم، عنوان کرد: همکاران تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم به کار می‌گیرند و سه قوه با کمک یکدیگر اقدام برای رفع مشکلات می‌کنند.

محسنی اژه ای با اشاره به وظیفه مهم شورای حل اختلاف تصریح کرد: در جلسات با قوه‌ها مشکلات دادگستری مطرح می‌شود و هر هفته با یکدیگر جلسه داریم و همیشه مشکلات دادگستری مطرح می‌شود اما مردم از ما انتظار دارند و با تمام مشکلات موجود باید به ندای ولی امر لبیک بگوییم و صبر و استقامت در برابر مشکلات داشته باشیم و مشکلات باعث نشود صبر ما را لبریز شود که امروز به دشمنان صفت‌ها به دنبال این موضوع هستند و کارکنان نباید در زبان و عمل کاری کنند که در جایگاه قوه نباشد.

وی یادآور شد: از جمله دستگاه‌هایی که در تمام طول مدت این کرونا بیشترین حضور را داشتند و در خدمات دهی ناگزیر بودند قوه قضائیه بود به همین علت بسیاری از همکاران ما فوت شدن اما با این وجود کارکنان باید انضباط کاری را رعایت کنند چون مردم انتظار دارند و باید خدمات به مردم را عبادت بدانیم و برخورد با اخلاق حسنه را بیش از امر مستحب بدانیم کار دشواری است اما تکریم ارباب رجوع به همراه انضباط باید انجام شود./ مهر

خوزستان را باید به عنوان یک مسئله مهم ملی دید

رئیس قوه قضائیه گفت: ما باید استان خوزستان را بصورت ویژه و به عنوان مسئله مهم ملی ببینیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

عبدالحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات خوزستان اظهار کرد: خدا را شاکرم که در بدو ورود به استان گوشه‌ای از استان از آنچه در زمان جنگ رخ داده را دیدم و برخی از خاطرات زنده شدند.

وی افزود: به تعبیری 16 هزار و به عبارتی ۲۰ و چند هزار شهید از این استان و بیش از 30 هزار جانباز نه تنها در زمان دفاع مقدس  بلکه از ابتدای انقلاب تاکنون، چه در زمان دفاع مقدس و چه به دست جنایتکاران تروریست، در راه اسلام شهید شدند.

رئیس قوه قضاییه گفت: هر انسانی این فداکاری‌ها را ببیند از یک طرف احساس مسؤولیت بسیار سنگینی روی دوش خود می‌کند و از طرف دیگر احساس شرمندگی در مقابل مردم دارد.

اژه‌ای خطاب به قضات و مسؤولان استان، بیان کرد: امروز همه مسوولان مصمم هستند تا با نهایت دلسوزی و تلاش، مسائل را مدیریت کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای خوزستان و مشکلاتی که وجود دارد، عنوان کرد: این سوال برای ما پیش می‌آید که چرا استانی با این ظرفیت‌ها باید مشکلات در آن استمرار داشته باشند.

نگاه ملی به استان خوزستان

اژه‌ای گفت: ما باید استان خوزستان را بصورت ویژه و به عنوان مساله مهم ملی ببینیم و مورد تجریه و تحلیل قرار دهیم. استان خوزستان دارای سابقه بلند تاریخی است و در طول تاریخ یعنی بیش از یکهزار و 200 سال پیش محل امن انتشار مکتب ائمه بود.

وی افزود: خوزستان جایی بود که در مقاطع مختلف بهترین دفاع‌ها را در مقابل هجمه‌های بیرونی چه از لحاظ سیاسی، فکری، عقیدتی، نظامی و... را داشته است.

اژه‌ای با اشاره به خسارتهایی که برخی روستاهای استان در زمان دفاع مقدس دیده‌اند، عنوان کرد: علاوه بر اینکه در این شرایط زندگی خود را از دست داده و عزیزانشان شهید و یا جانباز نیز شدند.

 وی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های مادی و خدادادی استان و مشکلاتی که مسائل زیست محیطی ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: ما به جای استفاده از این نعمت‌ها داریم رنج می‌بریم و این مواهب الهی که باید در جهت رفاه و گشایش زندگی مردم باشند تبدیل به گرفتاری شده‌اند.

اژه‌ای گفت: تقریباً تمام مدیران یا اکثر مدیران عالی قوه قضاییه در استان حاضر شدند و هر کدام به سمت جایی راهی شدند تا علاوه  بر دریافت گزارشاتی از استان مسائل را از نزدیک با چشم خود ببیند و با گوش خود بشنوند.

وی با بیان اینکه دیدن و شنیدن بسیار متفاوت‌تر از گزارشات روی کاغذ است، افزود: مسائل استان خوزستان را جمع بندی خواهیم کرد و برای آنچه که مربوط به قوه قضاییه است راه حلی مشخص و پیدا خواهد شد.

اژه‌ای با بیان اینکه بنده در جریان مسائل مردم هستم، عنوان کرد: شاید در طول شبانه روز 500 پیامک دریافت می‌کنم که حدود 300تای آنها را می‌خوانم.

رئیس قوه قضائیه گفت: با تمام مشکلات و گرفتاری‌هایی که وجود دارد به ندای امام و رهبرمان گوش دهیم که این به معنی صبر و استقامت در برابر مشکلات است. مشکلات نباید سبب شوند ما به سمت مسیری غیر از آنچه مسیر خداوند، شهدا و جانبازان و ایثارگران است، حرکت کنیم.

اژه‌ای افزود: امروز به شدت شیطان و شیطان صفتان دنبال این هستند که صبر ما و شما را لبریز کنند و در زبان و عمل کاری کنند که  در شان جایگاه قوه  قضاییه برخورد نکنیم.

وی با تاکید بر انضباط در امور، عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از امور دچار اختلال شدند و تنها دستگاه‌هایی که به ناچار بیشترین حضور را در محل کار داشتند و ناگزیر به خدمت رسانی برای مردم بودند، دستگاه‌های قوه قضاییه بود.

برخی کارکنان خوزستان با تاخیر در محل کار حاضر می‌شوند

اژه‌ای خطاب به استاندار خوزستان، افزود: در برخی دستگاه‌ها هم کارمندان ساعت از  9 صبح گذشته اما سرکار خود حاضر نشدند که انتظار می‌رود این موارد رعایت شود چرا که این نکات به فعالیت آن‌ها برکت می‌دهد.

وی گفت: ما خودمان را مدیون به مردم می‌دانیم و خدمت به مردم را عبادت و معروف بزرگ بدانیم برخورد خوب با مردم را یک امر واجب بدانیم./ فارس

محسنی اژه ای: لزومی ندارد در همه موارد افراد را مسدود الحساب و ممنوع الخروج کنیم

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه این که لزومی ندارد در همه موارد افراد را مسدود الحساب و ممنوع الخروج کنیم، گفت: به جدیت دنبال این مساله هستیم زیرا بسیاری از ممنوعیت الخروج ها به امور مالیایتی، امور بانک ها و قوه قضاییه مربوط است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز (ششم آبان ماه) در دیدار با صنعتگران خوزستان در اهواز، اظهار کرد: بهترین کار و ارزشمندترین کار در شرایط فعلی کشور تولید و ایجاد اشتغال است. امروز یکی از نیازهای اصلی ما در کشور تولید و ایجاد اشتغال است. اگر نتوانیم تولید و اشتغال را در کشور توسعه دهیم و صنایع خود را به روز کنیم، ممکن است در مسایل دیگر هم موفق نباشیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: امروز بخشی از مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور به تولید مرتبط است و اگر تولید و اشتعال نباشد ناهنجاری های اجتماعی به وجود خواهد آمد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آمار پرونده های کیفری استان خوزستان، ادامه داد: اولین جرم در خوزستان سرقت و دومین بخش از پرونده های کیفری در استان مربوط مواد مخدر است. همچنین اقدامات علیه اشخاص، سومین رتبه را در میان پرونده های کیفری خوزستان داشت.

وی افزود: این که چقدر باید هزینه شود تا جلوی این سرقت ها و مواد مخدر گرفته شود، مساله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. این که می گویم امروز بهترین کار تولید و اشتغال است، به دلیل آثار مثبت این کار است. در صورت عدم توجه به تولید، با زیان های بسیاری مواجه خواهیم‌ شد و باید به این مساله و مشکلات آن توجه کنیم.

محسنی اژه‌ای گفت: مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر بروی مساله اقتصاد و تولید، جهش تولید و حمایت از تولید و رفع موانع دست گذاشته اند زیرا موضوع تولید مساله مهم و ضروری کشور است و باید به آن توجه کرد و در این زمینه همه ما باید به یک فهم مشترک از این مساله داشته باشیم.

وی خطاب به تولید کنندگان و صنعتگران نیز عنوان کرد: هر کاری مشکلاتی دارد اما نباید با مشکلات عقب نشینی کنیم و نباید صبرمان تمام شود.

رییس قوه قضایی بیان کرد: در برابر مشکلات باید دست به دست هم دهیم و با هم چاره اندیشی و مشکلات رفع کنیم. همه با هم استقامات داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و پشت سر بگذاریم.

وی در خصوص مشکلات تولید کنندگان و صنعتگران نیز عنوان کرد: مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی با بانک ها در اخذ تسهیلات بانکی و چگونگی قرارداد، مفاد قراردادها و عمل به قراردادها یکی از مشکلات کلی کشور است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند.

محسنی اژه ای با بیان این که اقتصاد کشور بانک محور است، گفت: اگر مشکلات بانکی حل نشود مشکلات کشور حل نخواهد شد زیرا اقتصاد کشور بانک محور است.

وی با بیان این که نحوه اقتصاد با بانک در کشور باید بازنگری شود، افزود: باید به این مساله توجه و فکر شود که بانکداری در داخل کشور ما چه تفاوتی با بانکداری جهانی دارد و این مساله باید مورد بررسی قرار بگیرد. باید بررسی کنیم که اقتصاد کشور در این شرایط و با این قواعد و روش های بانکی باید چگونه عمل کند تا مشکلات تولید کاسته شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به بحث مسایل مالیاتی نیز گفت: فرارهای مالیاتی بزرگ در کشور داریم و این حرفی است که زده می شود و اینکه چقدر صحیح یا غلط است و چه افرادی فرار مالیاتی دارند، مساله ای است که باید بررسی شود.

وی ادامه داد: همچنین عده ای در کشور هستند که مالیات خود را تا ریال آخر می دهند و تکلیف آن ها مشخص است.

محسنی اژه ای در خصوص نحوه محاسبه مالیات، افزود: دولت، قوه قضایی و مجلس به دنبال آن هستند تا قوانین و مقرارت مالیاتی را بررسی کنند و درست یا غلط بودن این قوانین را بسنجند و به این مساله ریشه ای نگاه کنند.

وی ادامه داد: باید برسی کنیم که آیا با هزینه سنگین، کشور را اداره می کنیم یا خیر و این مساله ای است که در دستور کار دولت، مجلس و قوه قضاییه قرار گرفته است. باید به این مساله دقت و توجه شود که کجا محدودیت هایی را برای افراد اعمال می کنیم. لزومی ندارد که در همه موارد افراد را مسدود الحساب و ممنوع الخروج کنیم. به جدیت دنبال این مساله هستیم زیرا بسیاری از ممنوعیت الخروج ها به امور مالیایتی، امور بانک ها و قوه قضاییه مربوط است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این که عدم نقدینگی یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی در کشور است، گفت: اگر امروز تولید مهم است باید زمینه تولید را در بخش های مختلف از جمله مواد اولیه و نقدینگی را فراهم کنیم. همچنین باید صادرات را تسهیل و مقدمات تولید را در کشور فراهم کنیم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما