شناسهٔ خبر: 50424509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیگیری مدیریت جدید برای تأمین آب مورد نیاز هفت تپه

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که این روزها دوران مدیریت جدید را تجربه می‌کنند، خواستار تأمین آب مورد نیاز برای کشت نیشکر هستند.

صاحب‌خبر -

 خشکسالی و تخصیص ناکافی آب به شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، روند کندی داشت و نگهداری محصول نیشکر هفت تپه را با چالش مواجه کرده به گونه‌ای که طبق اعلام مدیران شرکت محصول نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشت شده از بین رفته است. مشکل بلاتکلیفی مدیریتی شرکت درنهایت در نشست ۱۸ مهرماه سال‌جاری به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری برطرف شد و مدیریت این مجموعه عظیم به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.
بنا به گفته کارگران کشاورزی در سال‌های گذشته سهمیه آب شرکت در این زمان از سال کاهش می‌یافت ولی امسال شرایط متفاوت است و با گذشت یک ماه از فصل پاییز هنوز بارندگی آغاز نشده ضمن اینکه به‌دلیل اعتصاب و مشکلات موجود در شرکت، کشت با تأخیر انجام شده است. معاون صنعت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که کمتر از ۲۰ روز از انتصابش به این سمت گذشته، گفت: سهمیه آب شرکت هفت تپه ۳۲ مترمکعب بر ثانیه برای زیرکشت رفتن ۱۲ هزار هکتار زمین بوده ولی به‌دلیل مسائل خشکسالی و کمبود آب، رهاسازی و سهمیه آب کاهش یافته است.
خشک شدن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های هفت تپه به‌دلیل نبود آب از دیگر موارد مورد اشاره فرزام لطیفی بود که اگر آب تأمین می‌شد سطح سبز شرکت اکنون می‌بایست هفت هزار و ۵۰۰ هکتار، نیشکر تولیدی ۴۵۰ هزار تن و شکر استحصالی ۴۵ هزار تن بود.
او نیاز شرکت هفت تپه را برای تحقق برنامه سه ساله ۲۵ مترمکعب در ثانیه آب اعلام کرد و افزود: اکنون چیزی که برای هفت تپه تخصیص یافته ۱۱ مترمکعب است که همین میزان هم به پنج مترمکعب کاهش یافته است.
پیگیری برای تأمین آب مورد نیاز هفت تپه
معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز درخصوص مشکل آب این شرکت توضیح داد: متأسفانه از زمان تحویل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، سهمیه آب از سوی سازمان آب و برق کاهش یافته است که نیاز است برای پیشبرد اهداف شرکت آب مورد نیاز تأمین شود.
بنابه گفته حکیم ناصری شبکه آبیاری کشت و صنعت هفت تپه به گونه‌ای است که حداقل باید ۱۲ مترمکعب آب برای شرکت تأمین شود تا بتواند آب کارخانه و مزارع را تأمین کند حال آنکه این میزان در حال حاضر پنج مترمکعب است.
ناصری همچنین درخصوص اراضی غیرنیشکری هفت تپه بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های ناشی از خشکسالی مبنی بر کشت نشدن کلزا سعی داریم در اراضی غیرنیشکری هفت تپه، گندم بکاریم.
وی همچنین از پیگیری مدیرعامل شرکت هفت تپه از مقامات برای تخصیص آب بیشتر به کارخانه خبر داد و به این موضوع هم اشاره کرد که سازمان آب و برق خوزستان قول‌هایی در این زمینه داده است ولی هنوز عملی نشده‌اند.  معاون کشاورزی شرکت هفت تپه برنامه اجرا نشده کشت امسال را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: کشت نیشکر تا آخر شهریورماه انجام می‌شود و اکنون زمان آن گذشته است ولی برای ایجاد روحیه بین همکاران و با توجه به اینکه در تمام کشت و صنعت‌ها باید کشت صورت گیرد برنامه کشت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار در دستور کار است.
وی با اشاره به طغیان علف هرز در مزارع و کانال‌ها افزود: سه تا چهار هزار هکتار به‌صورت کامل به‌دلیل خشکسالی از بین رفته است که باید آماده‌سازی و احیا شوند.
اکنون به گواه همه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کشتی این شرکت بعد از طوفان‌های مختلف به آرامش رسیده و شرایط مهیا است تا این برند تولید شکر از نیشکر کشور دوباره جان بگیرد و به روزهای طلایی خود برسد که لازمه آن تلاش مضاعف کارگران و رفع مشکلات کارخانه از جمله تأمین آب برای کشت است.

نظر شما