شناسهٔ خبر: 50424483 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی در گفت و گو با رکنا مطرح کرد

خطرناک ترین عقرب ایران در کمین زلزله زدگان اندیکا / کانس های زلزله کرمانشاه را به اندیکا برسانید

رکنا: در شرایطی که بیش از سه هفته از وقوع زلزله اندیکا گذشته است، رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور با تاکید بر نیاز شدید زلزله زدگان به کانکس عنوان کرد: با توجه به سرما و خطرات شدیدی که در روستاهای اندیکا وجود دارد که یکی از آنها حضور خطرناکترین عقرب ایران در منطقه اندیکاست، مسئولان بنیاد مسکن باید هرچه سریع تر کانکس هایی را که از زلزله کرمانشاه دپو کرده اند، به زلزله زدگان اندیکا برسانند، چون هم اکنون روستاییان زلزله زده ای که منازل آنها به طور کامل تخریب شده است، در چادر به سر می برند.

صاحب‌خبر -

بخش زیادی از زلزله زدگان اندیکا حدود سه هفته است که در آوارگی به سر می برند. البته هلال احمر به آن دسته از زلزله زدگان اندیکا که منازل روستایی آن ها به طور کامل تخریب شده، چادر اهدا کرده است، اما با توجه به سرمای شدید حاکم بر منطقه، بنیاد مسکن باید هرچه زودتر به زلزله زدگان اندیکا کانکس بدهد. صرف نظر از سرما، احتمال حمله حیوانات وحشی به چادرهای زلزله زدگان اندیکا یا مارگزیدگی و عقرب گزیدگی آنها هم بسیار بالاست و این مساله لزوم اهدای کانکس به زلزله زدگان اندیکا را دو چندان می کند. آن هم در شرایطی که بسیاری از زلزله زدگان اندیکا بیش از سه هفته است که از کمبود امکانات بهداشتی از جمله سرویس بهداشتی و حمام رنج می برند.

زلزله زدگان اندیکا حداقل به 500 کانکس احتیاج دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیش از سه هفته از وقوع زلزله در استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان می گذرد و هنوز هم بخش زیادی از زلزله زدگان اندیکا در سرمای طاقت فرسای این منطقه در چادرهای اهدایی هلال احمر زندگی می کنند و بنیاد مسکن همچنان نه برنامه مشخصی برای بازسازی منازل مسکونی این زلزله زدگان دارد و نه حاضر می شود که به خانوارهایی که منازل مسکونی خود را به طور کامل از دست داده اند، کانکس بدهد.

این در حالی است که به گفته حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، حدود 620 واحد از منازل روستاییان زلزله زده اندیکا به طور کامل تخریب شده است. البته بخشی از زلزله زدگان اندیکا، عشایر کوچ‌رو هستند که در فصول سرد سال به مناطق گرمسیری کوچ می کنند، اما فعالان جهادی خوزستان تاکید دارند که بیشتر ساکنان روستاهای زلزله زده اندیکا به طور ثابت در منطقه حضور دارند و بنابراین زلزله زدگان اندیکا حداقل به 500 کانکس احتیاج دارند.

بنیاد مسکن به زلزله زدگان اندیکا کانکس نمی دهد

مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اخیرا به رکنا گفته است که با توجه به این که اولا بیشتر زلزله زدگان اندیکا عشایری هستند که در فصل سرما از این منطقه کوچ می کنند و ثانیا چون بنیاد مسکن برنامه دارد که منازل مسکونی جدید روستاییان ثابت منطقه در مدت کمتر از سه ماه ساخته شود، بنابراین این بنیاد برنامه ای برای اهدای کانکس به زلزله زدگان اندیکا ندارد.

اما در مقابل فعالان جهادی خوزستان تاکید دارند که با توجه به سرمای شدید منطقه و خطرات گوناگونی که زلزله زدگان اندیکا را تهدید می کند، بنیاد مسکن باید هر چه سریع تر، کانکس در اختیار زلزله زدگان اندیکا بگذارد.

ایمان محمدی نرگسی، رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور، کم آگاهی مسئولان بنیاد مسکن نسبت به وضعیت زلزله زدگان اندیکا را عامل آوارگی این روزهای بخش زیادی از آنان دانست و به خبرنگار رکنا گفت: وقتی مسئولان بنیاد مسکن می گویند که عمده زلزله زدگان اندیکا عشایری هستند که سه ماه دیگر به این منطقه بازمی‌گردند، مشخص می شود که این افراد هیچ اطلاعی از وضعیت زلزله زدگان ندارند، چون اطلاعات فعالان جهادی منطقه نشان می دهد که از یک ماه پیش، بیشتر عشایر اندیکا به این منطقه بازگشته اند و تا پایان فصل سرما در همین منطقه باقی خواهند ماند.

زلزله زدگان اندیکا 2

مار، عقرب و حیوانات وحشی؛ در کمین زلزله زدگان اندیکا

نرگسی با بیان این که هم اکنون آن بخش از زلزله زدگان اندیکا که منازل آنها به طور کامل تخریب شده است، در چادر زندگی می کنند، اظهار داشت: صرف نظر از سرمای شدید منطقه که به راحتی به داخل چادرها نفوذ می کند، زندگی در چادر چند آسیب جدی دیگر نیز برای زلزله زدگان اندیکا به همراه دارد.

دبیر شورای سیاستگذاری مجمع ملی جوانان ادامه داد: اولا احتمال حمله حیوانات وحشی به چادرهای زلزله زدگان وجود دارد و ثانیا مارها و عقرب های خطرناکی در اندیکا حضور دارند و اگر یک مار یا عقرب زلزله زدگان را نیش بزند، فاصله بین نزدیکترین درمانگاه با مناطق زلزله زده حدود سه ساعت است. این در حالی است که خطرناکترین عقرب کشور در منطقه اندیکا زندگی می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان بنیاد مسکن باید توضیح بدهند کانکس های زیادی که از زلزله کرمانشاه دپو شده است، اکنون کجا هستند، زیرا در حال حاضر زلزله زدگان اندیکا به شدت به این کانکس ها احتیاج دارند؛ چراکه با توجه به سرما و خطرات شدیدی که در روستاهای اندیکا وجود دارد، زلزله زدگان این منطقه به هیچ وجه نمی توانند که تا زمان نوسازی منازل خود در چادر زندگی کنند.

برخی مسئولان در اندیکا نمایش بازی می کنند

نرگسی با تاکید بر این که برخلاف ادعای مسئولان بنیاد مسکن، بیشتر عشایر اندیکا تا پایان فصل سرما در این منطقه حضور خواهند داشت، گفت: حدود 40 درصد از زلزله زدگان اندیکا عشایری هستند که در ابتدای مهر از چهارمحال و بختیاری به منطقه اندیکا در استان خوزستان می آید و در ماه های فروردین و اردیبهشت نیز به چهارمحال و بختیاری بازمی‌گردند. حدود 60 درصد از زلزله زدگان اندیکا هم روستاییانی هستند که به صورت ثابت در منطقه حضور دارند و بنابراین هم اکنون عمده روستاییان زلزله زده اندیکا برای گذراندن فصل سرما به کانکس احتیاج دارند.

رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور، اهدای چادر به جای کانکس به زلزله زدگان اندیکا را نوعی نمایش توصیف کرد و گفت: درد مردم زلزله زده اندیکا با نمایش بازی کردن حل نمی شود، بلکه مردم به یک زندگی ایمن احتیاج دارند، ولی متاسفانه برخی مسئولان در حال نمایش بازی کردن در اندیکا هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیران بنیاد مسکن به جای اهدای کانکس، وعده هایی می دهند که عملی کردن آنها به هیچ وجه امکان پذیر نیست، از جمله این که می گویند سه ماهه می توانند منازل تخریب شده اندیکا را نوسازی کنند، اما این وعده با هیچ علم کارشناسی جور درنمی‌آید.

زلزله زدگان اندیکا 3

هنوز نوسازی منازل زلزله زدگان اندیکا آغاز نشده است

نکته دیگری که نرگسی به آن اشاره کرد، این است که اگر قرار بود وعده نوسازی سه ماهه منازل تخریب شده روستاییان زلزله زده اندیکا عملی شود، باید روند نوسازی این منازل در روزهای اخیر آغاز می شد، اما در حالی که حدود سه هفته از وقوع زلزله اندیکا می گذرد، هنوز هیچ اقدامی برای شروع روند نوسازی و بازسازی منازل تخریب شده و آسیب دیده اندیکا انجام نشده است.

به گفته دبیر شورای سیاستگذاری مجمع ملی جوانان، مسئولان بنیاد مسکن می خواهند با پرداخت وام به زلزله زدگان اندیکا، از آنها بخواهند که خودشان منازل آسیب دیده و تخریب شده را بازسازی یا نوسازی کنند، این در حالی است که اگر قرار باشد که منازل تخریب شده ظرف سه ماه بازسازی شود، خود بنیاد مسکن باید روند کامل بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده و تخریب شده روستاییان را برعهده بگیرد.

زلزله زدگان اندیکا حمام و سرویس بهداشتی ندارند

نرگسی با بیان این که حجم کمک های مردمی به زلزله زدگان اندیکا کمتر از نیاز آنها بوده است، اظهار داشت: زلزله زدگان اندیکا هم اکنون دچار کمبود امکانات بهداشتی هستند و حتی سرویس بهداشتی یا حمام نیز برای این زلزله زدگان مستقر نشده است؛ به نحوی که هم اکنون بخش زیادی از زلزله زدگان اندیکا بخصوص آنهایی که منازلشان به طور کامل تخریب شده است، ناچارند که به صورت صحرایی از سرویس بهداشتی یا حمام استفاده کنند.

رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: بیشترین میزان بارش برف در استان خوزستان همواره در اندیکا رخ می دهد و در روزهای اخیر نیز بارش برف در این منطقه آغاز شده است و در ماه های آتی هم این بارش ها تشدید خواهد شد. این در حالی است که متاسفانه برخی مسئولان اطلاعات غلطی را از وضعیت زلزله زدگان اندیکا منتشر می کنند و می گویند که هیچ مشکلی برای زلزله زدگان اندیکا وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: اطلاعاتی که مسئولان از زلزله زدگان اندیکا ارائه می کنند، نشان می دهد که یا آنها در منطقه حضور پیدا نکرده اند و نسبت به مشکلات زلزله زدگان آگاهی کاملی ندارند یا این که عمدا به زلزله زدگان اندیکا خیانت می کنند و می خواهند آسیب های ناشی از زلزله برای روستاییان اندیکا که عمدتا سالمند هستند، دو چندان شود.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • آرمان باز هم زیر تیغ رفت / شمارش معکوس برای اجرای حکم

    آرمان باز هم زیر تیغ رفت / شمارش معکوس برای اجرای حکم

آیا این خبر مفید بود؟
5 2

نظر شما