شناسهٔ خبر: 50424442 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عملکرد جهادی، برگ برنده هلال‌احمر در مقابله با کرونا

تهران - ایرنا - شیوع کرونا فرصت مغتنمی برای بسیاری از نهادها و سازمان‌ها پدید آورد تا توان و ظرفیت خود را برای مهار این ویروس به کار ببندند و بدون شک می‌توان از جمعیت هلال‌احمر به عنوان نهادی یاد کرد که عملکرد بسیار موفقی در این چالش جهانی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

اوایل اسفند سال ۹۸ با شیوع کرونا در ایران، جمعیت هلال احمر در اقدامی جهادی مقابله با این ویروس و مهار آن را با برپایی نقاهتگاه برای بیماران‌ کرونایی، ارائه خدمات رایگان به این بیماران و پایش و کنترل مداوم مبادی مرزها در دستور کار قرار داد اما درخشان ترین عملکرد این جمعیت را باید در تهیه واکسن و واردات آن مشاهده کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ۲۸ فروردین سال جاری با اشاره به واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر از زمستان سال ۱۳۹۹ در تلاش است تا واکسن کرونا تهیه کند و چندین بار هم در این زمینه به صورت رسمی اعلام آمادگی کردیم اما در عین حال عنوان کردیم در مورد نوع واکسن و کشور آن حتما با سازمان غذا و دارو همکاری خواهیم کرد تا بهترین واکسن تایید شده توسط این سازمان به دست مردم کشور برسد.

محمدحسین قوسیان مقدم افزود:‌ در طول دو سه ماه گذشته نیز با چین، روسیه و هند در حال مراوده بودیم تا واردات واکسن را انجام دهیم و خوشبختانه به نتایجی نیز دست پیدا کردیم و در نهایت به مرحله‌ای رسیدیم که به مجوز نیاز داشتیم و این مجوز سرانجام ۱۴ فروردین ماه صادر شد.

به گفته وی، چندین ماه قبل از این تاریخ ما نامه درخواست خود را ارسال کردیم اما در نهایت ۱۴ فروردین ماه دستور صادر شد و همین نخست وفروردین توانستیم محموله‌ای از واکسن کرونا با رایزنی صلیب سرخ کشور چین وارد کنیم.

رایزنی برای واردات بیشتر واکسن 

گرچه ورود محموله از فروردین ماه کلید خورد، اما رییس جمعیت هلال احمر چندی بعد از آغاز رایزنی ها برای واردات واکسن کرونا خبر داد.

عملکرد جهادی، برگ برنده هلال‌احمر در مقابله با کرونا

کریم همتی ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در جلسه شورای مدیران این جمعیت با بیان اینکه ۱۴ فروردین ماه مجوز واردات واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت به هلال احمر داده شد، افزود: اقدامات اولیه برای واردات واکسن کرونا به کشور انجام شده و تلاش ها در این عرصه ادامه دارد. در کنار این اقدامات، ۴۰۰ هزار دز واکسن سینوفارم اهدا شده از سوی صلیب سرخ چین وارد کشور و به وزارت بهداشت تحویل داده شد که در قالب واکسیناسیون سراسری در کشور به گروه هدف خواهد رسید. رایزنی ها با کشورهای روسیه و چین ادامه دارد و با اتحادیه آسیا و اقیانوسیه نیز صحبت هایی انجام شده تا هر چه سریع‌تر مابقی واکسن های مورد نیاز تامین شود.

اما رایزنی ها جمعیت بی جواب نداد و سخنگوی جمعیت هلال احمر هفتم فروردین سال ۱۴۰۰ اعلام کرد توفیقاتی حاصل شده تا واردات واکسن را از مبداء چین به کشور داشته باشیم.

قوسیان مقدم با اشاره به وضعیت واردات واکسن کرونا از سوی هلال احمر گفت: در حال حاضر پیگیری برای واردات واکسن کرونا از سوی جمعیت هلال احمر به شدت در حال جریان است. واردات‌مان از مبداء چین خواهد بود، اما هنوز نمی‌توانیم اعلام کنیم که میزان واردات چقدر بوده و دقیقا چه زمانی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: مسلما جمعیت هلال احمر دنبال این است که واکسن را به میزان قابل توجهی وارد کند. اقدامات لازم انجام شده و توفیقاتی هم در این زمینه داشته‌ایم تا واردات واکسن را از مبداء چین به کشور داشته باشیم. میزان و زمان واردات آن را متعاقبا بعد از قطعی شدن اعلام می‌کنیم. خبرهایمان در این زمینه خبرهای خوبی است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر همچنین ۲۹ خرداد ماه اعلام کرد که روند واردات واکسن کرونا از سوی هلال‌احمر تا رفع نیاز کشور ادامه خواهد یافت.

وی گفت: تاکنون محموله‌هایی از واکسن کرونا توسط هلال احمر به کشور وارد شده و با احتساب رسیدن ادامه محموله ۲ میلیون دزی واکسن که یک بخش آن روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ماه به کشور رسید، هلال احمر توانسته است ۴.۵ میلیون دز واکسن کرونا وارد کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۱ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۵۷۸ نفر دُز اول، ۳۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۷۵ نفر دُز دوم و ۷۲ هزار و ۵۶۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۳ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۱۶ دُز رسیده اما بیشترین تعداد این واکسن ها توسط هلال احمر وارد کشور شده، اما رییس جمعیت هلال احمر معتقد است برای خروج از بحران کرونا به ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم. 

همتی هشتم شهریور ماه با بیان اینکه برای واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا به ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم، افزود: در حال بررسی واکسن ویژه گروه‌های خاص و اطفال هستیم و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.

وی همچنین با اشاره به درگیری کشور از اواخر سال ۹۸ با بحران کرونا گفت: در این مدت، جمعیت هلال‌احمر براساس رسالت ذاتی خود، در مرکز میدان مقابله با این بحران و در کنار وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های دخیل در مدیریت این بیماری بوده و برای سلامت مردم تلاش کرده است.

همتی ادامه داد: براساس توافق‌های انجام شده، تلاش می‌شود از هفته آینده، پارت‌های پنج میلیونی واکسن به کشور وارد شود و روند واردات واکسن شتاب بیشتری بگیرد. هلال‌احمر با حمایت رئیس جمهوری و هماهنگی وزارت بهداشت تلاش می کند در شهریور ماه ۲۰ میلیون دز و در ماه‌های مهر و آبان، هر ماه ۳۰ میلیون دز واکسن به کشور وارد ‌کند.

وی افزود: با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، اگر بخواهیم دو تا سه دز واکسن برای مردم تامین کنیم، به واردات ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم و بنابر تاکید ویژه رئیس جمهوری درخصوص تسریع در واردات واکسن، هلال‌احمر می‌تواند براساس جایگاه خود در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر، روند آغاز شده برای واردات واکسن را تا واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا ادامه دهد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از پیگیری معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه این جمعیت برای تامین واکسن از سایر منابع تولید کننده همچون اروپا نیز خبر داد و گفت: بنابر تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، هیچ ممنوعیتی برای واردات واکسن از منابع معتبر وجود ندارد و در صورت نهایی شدن قراردادهای خرید و دریافت واکسن، این اقدام با حمایت دولت و مجوز وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

همتی افزود: هلال‌احمر همچنین در حال بررسی نحوه تهیه واکسن مناسب ویژه بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال است و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه واردات محموله‌های پنج میلیون دزی واکسن به کشور ادامه دار خواهد بود، بیان کرد: همانطور که پیش‌تر هم اعلام کرده بودیم و همچنین طبق تاکیدات رئیس جمهوری در گفت‌وگوی زنده با مردم مبنی بر تامین ۴۰ میلیون دز واکسن در شهریور ماه، این روند را با شتاب بیشتری ادامه خواهیم داد.  

وی ادامه داد: مدیران جمعیت هلال احمر کشور حتی با شروع به کار دولت جدید همچنان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا و با محوری بودن موضوع واکسن و واکسیناسیون در دولت سیزدهم همه تلاش خود را درعرصه خدمت رسانی به هموطنان عزیز کشور به اجرا گذاشتند وتا نابودی کامل ویروس کرونا پای کار ایستاده اند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از پیگیری معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه این جمعیت برای تامین واکسن از سایر منابع تولید کننده همچون اروپا نیز خبر داد و گفت: بنابر تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، هیچ ممنوعیتی برای واردات واکسن از منابع معتبر وجود ندارد و در صورت نهایی شدن قراردادهای خرید و دریافت واکسن، این اقدام با حمایت دولت و مجوز وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

همتی افزود: هلال‌احمر همچنین در حال بررسی نحوه تهیه واکسن مناسب ویژه بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال است و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.

عبور هلال احمر از واردات ۱۰۰ میلیون دز واکسن 

گرچه جمعیت هلال احمر از زمستان سال ۱۳۹۹ وارد فاز واردات واکسن شد اما با همان روحیه جهادی توانست از مرز واردات ۱۰۰ میلیون دز واکسن عبور کند.

جمعیت هلال احمر روز سه شنبه چهارم آبان ماه سی ویکمین محموله واکسن را وارد کشور کرد و در فرودگاه امام خمینی(ره) تحویل وزارت بهداشت داد.

اما نکته پر اهمیت رکوردی بود که این جمعیت برجای گذاشت و رییس جمعیت هلال احمر با خرسندی از ۱۰۰ میلیونی شدن واردات واکسن کرونای این جمعیت خبر داد.    

کریم همتی در حاشیه ورود این محموله واکسن گفت: خوشبختانه با خوش قولی مسئولان صلیب سرخ چین و همکاری خوب بین دستگاهی در ایران با نظارت معاون اول رئیس جمهوری، ۶ میلیون دُز واکسن سینوفارم دیگر هم وارد کشور شد و مجموع واردات واکسن هلال احمر را به بیش از ۱۰۰ میلیون دُز رساند.

کریم همتی افزود: به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۱۰۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.

وی با بیان اینکه روند واردات واکسن در بهترین حالت پیش می‌رود، گفت: هلال‌احمر آماده است به هر میزانی که وزارت بهداشت اعلام کند و نیاز کشور تشخیص داده شود واکسن وارد کند.

قدردانی مجلس از هلال‌احمر برای تامین واکسن

عملکرد جمعیت هلال احمر در واردات واکسن طی حدود یکسال گذشته با تحسین نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد و یکصد نفر از این نمایندگان روز سه شنبه چهار آبان ماه در نامه ای رییس جمهوری ضمن تشکر از عزم و همت دولت در واردات واکسن کرونا، از مدیریت جهادی هلال‌احمر در تامین واکسن قدردانی کردند.

در بخشی از متن نامه یکصد نماینده مجلس به حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی آمده است:‌ احتراما ضمن آرزوی توفیق و بهروزی روزافزون حضرتعالی و دولت محترم در مسیر اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خدمت به مردم عزتمند کشورمان به استحضار می رساند روند مثبت واردات واکسن کووید۱۹ از ابتدای سال جاری و با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم شتاب فزاینده ای پیدا کرده که اثرات مثبت آن در کاهش قابل توجه آمار بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی نمود یافته است و انتظار می رود با تداوم روند فعلی اقدامات جهادی دولت جدید، انشالله به زودی شاهد کنترل کامل اپیدمی خواهیم بود.

در ادامه این نامه ضمن اشاره به تلاش های جمعیت هلال احمر در واردات واکسن، به ارائه آمار هم پرداخته و تصریح شده است: اینجانبان ضمن ابراز مراتبی تقدیر و تشکر از تمام خادمینی که طی مدت دو ساله اخیر در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا مشارکت داشته اند، به استحضار می رساند، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد مردمی و عصاره ای از ارزش های والای جامعه دینی و معنوی میهمان ایران از ابتدای شیوع اپیدمی حضوری فعال در عرصه های مختلف اعم از آموزش های همگانی تهیه و توزیع داروهای خاص در شرایط تروریسم اقتصادی، دریافت کمک های بین المللی، برگزاری پویش های بزرگ ملی و ... داشته است. اخیرا و با روی کار آمدن دولت جهادی سیزدهم و با عنایت به حمایت های بی دریغ حضرتعالی و تسهیل روند واردات واکسن از سوی مجموعه دولت جمعیت هلال احمر، موفق به واردات بیش از ۵۳ میلیون دز واکسن از مبادی مورد تایید نهادهای ذیربط شده است و تا آبان ماه سال جاری ۴۰ میلیون دز دیگر نیز وارد خواهد کرد و مقرر است تمامی محموله های واکسن وارداتی کما فی سابق در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.

نمایندگان در این نامه افزودند: بدون شک تحقق اهداف فوق در شرایطی که مردم و مهین عزیزمان تحت شدیدترین تحریم های شیطانی آمریکا، صهیونیست ها و سایر عواملشان قرار دارد، جز در سایه عنایت پروردگار متعال، رهبری داهیانه مقام عظمای ولایت و دستورات قاطعانه حضرتعالی از ابتدای دولت سیزدهم ممکن نبود. در این بین مدیریت جهادی رئیس جمعیت هلال احمر کشور و همکاران ایشان در این نهاد مردمی که در خاموشی و به دور از هرگونه حاشیه در تامین ده ها میلیون دوز واکسن کرونا وظیفه و تکلیف خود را به نحو شایسته به انجام رسانیده اند، قابل تقدیر است. 

نمایندگان در این نامه با تاکید بر ویژگی های اخلاقی مجموعه هلال احمر و روحیه جهادی آنان، تشریح کردند: روحیه جهادی مجموعه مدیران و کارکنان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی این مدت درکنار هم افزایی و مشارکت سایر دستگاه ها و سازمان‌های مرتبط به ویژه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، اقدامی ماندگار و قابل تحسین در کنترل ویروس عالم گیر کرونا بوده است. لذا با عنایت به مراتب فوق، ضمن تقدیر و تشکر وافر از اهتمام و پیگیری های شبانه روزی حضرتعالی، خواهشمند است اقدامات جهادی جمعیت هلال احمر در مسیر مبارزه با ویروس عالم گیر کرونا، که بازتاب مناسبی نیز در سطح داخلی و بین المللی داشته، مورد عنایت ویژه جنابعالی قرار گیرد. 

در ادامه این نامه آمده است: بدون شک، توجه و عنایت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به اقدامات این جمعیت، در تقویت و ایجاد روحیه مضاعف جهادی و خداپسندانه در خدمت بی دریغ مجموعه کارکنان جمعیت هلال احمر به میهن اسلامی مان نقشی بی بدیل خواهد داشت که موجب سپاس و امتنان است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه یکم شهریور ماه به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه برنامه خود پرداخت و گفت، واکسیناسیون کرونا تا پایان بهمن سال جاری پایان می یابد.

وی ۱۳ شهریور ماه نیز گفت به لطف خدا حرکتی انقلابی در دولت انجام شده و واکسن به مقدار کافی در حال واردات به کشور است و این مقدار واکسن در طول تاریخ بیماری کرونا، بی نظیر بوده و تا آخر شهریور و مهر ماه نیز روند واردات واکسن به کشور ادامه دارد.

هر چند به گفته وزیر بهداشت، حرکت انقلابی برای مهار کرونا و تامین واکسن در دولت سیزدهم آغاز شد اما مدیریت جهادی برخی نهادها از جمعیت هلال احمر در این مسیر قابل قدردانی است و حال که هشدارها نسبت به خیز ششم کرونا دامنه بیشتری گرفته باید بر این همت جمعی افزود تا عبوری موفق از خیز پیش و خیزهای احتمالی و آتی ویروس مرگبار را داشته باشیم.

از: احسان صادقی

نظر شما