شناسهٔ خبر: 50424391 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقشه‌برداری رباتیک از اقیانوس‌ها/ پروژه‌ای که اندازه ماموریتی در مریخ هزینه دارد

براساس گزارشات منتشرشده اطلاعات نقشه برداری که ما از سطح دریاها داریم کمتر از اطلاعات نقشه برداری موجود از مریخ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از cnn، قرن هاست که انسان‌ها کوه ها، جنگل‌ها و بیابان‌های زمین را کاوش کرده اند، اما اقیانوس‌ها با وجود پوشاندن بیش از ۷۰ درصد از سطح زمین، هنوز مثل یک راز باقی مانده است. در واقع، ما در مورد سطح مریخ بیشتر از کف اقیانوس می‌دانیم. تنها ۲۰ درصد از بستر دریاها نقشه برداری شده است.

دریافت تصاویر و نقشه‌های کامل‌تر به ما امکان می‌دهد کشتی‌ها را با خیال راحت‌تر حرکت دهیم، مدل‌های آب و هوایی دقیق‌تری ایجاد کنیم، کابل‌های مخابراتی را نصب کنیم، مزارع بادی دریایی بسازیم و از گونه‌های دریایی محافظت کنیم. همه این موارد بخشی از آنچه است که به عنوان «اقتصاد آبی» شناخته می‌شود، پیش‌بینی می‌شود ارزش این بخش تا سال ۲۰۳۰ به ۳ تریلیون دلار برسد.

وسایل نقلیه رباتیک زیر آب، مجهز به حسگر‌هایی هستند که به ما در جمع آوری داده‌ها با سرعت بیش‌تر و قیمت ارزان‌تر کمک می‌کنند، اما بسیاری از این وسایل نقلیه به باتری‌هایی با طول عمر محدود متکی هستند و برای شارژ مجدد نیاز به بازگشت به قایق یا ساحل دارند و نقشه برداری از نقاط دورتر دریا برای آن‌ها دشوار است.

ربات در اقیانوس

یک استارت آپ پنج ساله به نام Seatrec که توسط یک اقیانوس شناس به نام یی چائو تاسیس شده است در حال انجام تحقیقات در ارتباط با نقشه برداری اقیانوس‌ها است. چائو به سی ان ان گفت که او در حین کار در ناسا، فناوری ربات‌های اقیانوسی با مهار تفاوت دمای طبیعی را توسعه داد.

ماژول برق را می‌توان بر روی ربات‌های جمع آوری اطلاعات یا دستگاه شناور Seatrec نصب کرد. این موضوع باعث می‌شود ربات یک کیلومتر به پایین شیرجه بزند و بتواند مواد و شکل بستر دریا را بررسی کند و در نهایت نقشه‌ای از منطقه اطراف خود ایجاد کند. این ربات به سطح زمین باز می‌گردد تا یافته‌های خود را از طریق ماهواره ارسال کند.

همانطور که شناور بین قسمت‌های سردتر و گرم‌تر اقیانوس حرکت می‌کند، مواد داخل ماژول یا ذوب می‌شوند یا جامد می‌شوند و باعث ایجاد فشار می‌شوند که به نوبه خود انرژی حرارتی ایجاد می‌کنند و به مولد ربات نیرو می‌دهند. چائو می‌گوید "ربات‌ها توسط دریا شارژ می‌شوند، بنابراین می‌توانند عمر خود را تقریباً به طور نامحدود افزایش دهند".

ربات‌ نقشه بردار از بستر دریا

یک مدل پایه شناور معمولاً حدود 20 هزار دلار قیمت دارد. چائو گفت که وصل کردن سیستم انرژی 25 هزار دلار دیگر اضافه می‌کند، اما به گفته چائو، دسترسی به انرژی رایگان و تجدیدپذیر، توانایی ماندن طولانی‌تر در آب، جمع‌آوری داده‌ها در درازمدت به طور کلی تمام این فرایند ارزش اقتصادی این کار را تا پنج برابر ارزان‌تر می‌کند.

او گفت که این استارت‌آپ کمتر از ۱۰۰ دستگاه در سال تولید می‌کند که عمدتاً برای محققان دریایی است ماژول انرژی Seatrec همچنین می‌تواند بر روی دستگاه‌های نقشه‌برداری موجود نصب شود و برد آن‌ها را افزایش دهد.

به گفته جیمی مک مایکل فیلیپس، مدیر پروژه Nippon Foundation-GEBCO Seaabed ۲۰۳۰، فناوری‌های جدید که می‌توانند دسترسی دستگاه‌های جمع‌آوری داده را افزایش دهند، برای نقشه‌برداری از بخش‌های دورتر و اعماق دریا بسیار مهم هستند.

مک مایکل فیلیپس گفت "یکی از چالش‌های بزرگی که ما داریم، به سادگی فیزیک است. بر خلاف نقشه برداری از سطح زمین که می‌توانیم از دوربین یا ماهواره استفاده کنیم، در دریا، نور از آب نفوذ نمی‌کند؛ بنابراین ما به استفاده از سیستم‌های سونار محدود شده ایم".

پروژه بستر دریا ۲۰۳۰ که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، آگاهی در مورد اهمیت کف اقیانوس را افزایش داد و به محققان و شرکت‌ها هدف مشخصی برای کار در راستای آن داد. هدف این پروژه "نقشه برداری از کل بستر دریا تا پایان این دهه" است.

ربات‌ نقشه بردار

برخی از شرکت ها، مانند XOCEAN، اقیانوس را از سطح زمین بررسی می‌کنند. استارت آپ دیگری به نام Bedrock Ocean Exploration می‌گوید که می‌تواند با استفاده از یک زیردریایی الکتریکی خودمختار مجهز به سونار، دوربین و لیزر، بررسی مناطق موجود در بستر دریا را تا ۱۰ برابر سریعتر از روش‌های سنتی انجام دهد سپس داده‌ها را بر روی پلت فرم ابری خود Bedrock تجزیه و تحلیل می‌کند.

حتی با وجود تعداد فزاینده فناوری‌هایی که اکتشاف بستر دریا را تسریع می‌کنند، تکمیل نقشه همچنان یک چالش لجستیکی و مالی است. چائو تخمین می‌زند که برای بررسی کامل اقیانوس، ۳۰۰۰ شناور Seatrec در ۱۰ سال آینده فعالیت خواهند کرد.

این شرکت ۲ میلیون دلار بودجه جمع آوری کرده است سیستم خود را توسعه دهد، اما این بودجه به اندازه یک قطره در اقیانوس است طبق گفته مک مایکل فیلیپس "برای این پروژه حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار بودجه لازم است. تخمین زده می‌شود هزینه این پروژه تقریباً اندازه هزینه یک ماموریت در مریخ است. "

DiMare از Bedrock معتقد است که زمان آن رسیده است که سرمایه گذاری در سیاره خود را آغاز کنیم او گفت: «اگر می‌خواهیم زمین را به عنوان مکانی که انسان‌ها می‌توانند در آن زندگی کنند، حفظ کنیم، باید در مورد آنچه در اقیانوس می‌گذرد بسیار هوشمندتر باشیم.»

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما