شناسهٔ خبر: 50424361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش هفته؛

«دیپورت» نگاهی متفاوت درباره مدافعان حرم با الهام از زندگی شهید مصطفی صدرزاده

فیلم «دیپورت» برای اولین بار در یازدهمین جشنواره فیلم عمال نمایش داده شد و توانست فانوس بخش داستانی نیمه بلند و بلند را از آن خود کند. این فیلم که با مشارکت مرکز تخصصی فرهنگی هنری معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین ساخته شده علاوه بر جایزه‌ای که توانست دریافت کند مورد استقبال منتقدان نیز قرار گرفت و 27 شهریور در حوزه هنری رونمایی شد که به گفته کارگردان این اثر به زودی در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا، فیلم سینمایی «دیپورت» که با بودجه‌ای اندک ساخته شده روایتگر ماجرایی با موضوع تلاش یک افغانستانی مقیم ایران برای رفتن به سوریه و مقابله با داعش است که در کنار بررسی ماجرای دلیل علاقه این شخص به جهاد در برابر داعش با ورود کاراکتر شهید مصطفی صدرزاده به قصه «دیپورت» ماجراهای دیگری با این موضوع دنبال می‌شود.

«دیپورت» با وجود اینکه بخشی از روایتش به معرفی کاراکتر شهید مصطفی صدرزاده می‌پردازد تأکید دارد که نگاهی آزاد به زندگی این شهید داشته است. به طور کل این فیلم را می‌توان اثری در جهت حفظ اتحاد و همبستگی و همدلی مردم ایران و افغانستان دانست، فیلمی در برابر نفاق که در با توجه به شرایط حاضر می‌توان گفت در زمانی خاص قرار است به نمایش دربیاید.

این فیلم علاوه بر مضمون خاصی که دنبال می‌کند، می‌تواند برای مخاطبان عام نیز اثری جذاب و دیدنی باشد و با وجود اینکه در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود می‌تواند با تبلیغی مناسب به فروشی نسبتاً خوب دست پیدا کند.

در گفت‌وگویی با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «دیپورت» شرایط تولید، موضوع و مضمونی که فیلم دنبال می‌کند و مسائلی از این دست را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

امیرسجاد حسینی: «دیپورت» به همبستگی و اتحاد مردم ایران و افغانستان می‌پردازد

امیرسجاد حسینی، کارگردان فیلم «دیپورت»، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: زمانی که فیلم «دیپورت» را می‌ساختیم هنوز ساخت فیلم‌هایی با موضوع افغانستان مُد نشده بود و خیلی دوست داشتم درباره یک مهاجر افغان فیلم بسازم اما قصه‌ام را پیدا نمی‌کردم و نمی‌توانستم مسئله‌ام را در یک قصه دنبال کنم تا اینکه به رزمندگان مدافع حرم رسیدم.

حسینی خاطرنشان کرد: پس از اینکه به این موضوع رسیدم دوباره به این فکر کردم که نسبت من به عنوان یک ایرانی با ماجرای یک مهاجر افغانستانی چیست؟ تا اینکه به داستان شهید مصطفی صدرزاده رسیدم، داستان او برای من جذاب بود. فردی که زبان افغانستانی یاد می‌گیرد و حتی مدارکی جعل می‌کند تا وارد لشکر فاطمیون بشود؛ برایم شخصیتی بسیار جذاب بود.

او افزود: من از شهید صدرزاده به طور کلی الهام گرفتم، قرار بود مستندی درباره ایشان بسازم که در صحبت‌هایی که داشتیم به این نتیجه نرسیدم که مستند را چگونه باید بسازیم و من می‌خواستم نگاهی جزئی‌تر داشته باشم.

این کارگردان در ادامه گفت: با اینکه تصور می‌کنیم روشنفکر شده‌ایم، تعصب نژادی نداریم اما هنوز این معضل و این نگاه در ما نفس می‌کشد. در فیلم من قصه یک ایرانی مذهبی و اصطلاحاً یک بچه مسلمان قلدر را داریم که از نگاه بی تعصب و برادرانه ما با افغانستانی‌ها دفاع می‌کند. سعی من این بود که قصه‌ای درباره یک مهاجر افغانستانی روایت کنم. برادران محمودی هم درباره این موضوع فیلم ساخته‌اند اما فیلم آن‌ها را که دیدم به نظرم خلاف مضمونی که مدنظر دارند عمل می‌کند و به همین دلیل من ساخت این فیلم را با جدیت بیشتری دنبال کردم تا روایت خودم را درباره این موضوع مهم داشته باشم.

حسینی در ادامه اظهاراتش درباره اکران فیلم «دیپورت» گفت: درباره اکران این فیلم باید مرکز آفرینش‌های هنری بسیج نظر بدهد اما به احتمال زیاد اکران هنر و تجربه خواهیم داشت و برای پخش تلویزیونی برنامه‌ریزی و رایزنی‌ها را صورت داده‌ایم. امیدوارم شرایطی هم فراهم شود تا فیلم در کشور افغانستان اکران شود که البته با شرایط امروز نمی‌دانم چنین امکانی وجود دارد یا خیر اما اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً اتفاق مبارکی است چراکه این فیلم به اتحاد و همبستگی دو ملت توجه دارد.

او افزود: مسئله من در درجه اول درباره این فیلم این بود که بتوانیم یک قصه را به خوبی روایت کنم و موضوع آن در درجه بعد قرار می‌گرفت. از آنجا که قصه فیلم در ایران روایت می‌شود، فیلمبرداری این فیلم به طور کامل در ایران بوده و لوکیشن‌های ما اکثراً در تخت رستم و شهریار بودند.

کارگردان «دیپورت» در پایان گفت: من علاوه بر فیلمساز، منتقد هم هستم و ممکن است اگر بخواهم درباره فیلم نظر بدهم نگاه منتقدانه‌ام غالب شود اما من «دیپورت» را اثری استاندارد می‌بینم که شاید بتوان حتی آن را دوست داشت.

مهدی فریضه: نقش شهید مصطفی صدرزاده برایم بسیار جذاب بود/ «دیپورت» روایتی غیرکلیشه‌ای دارد

مهدی فریضه، بازیگر نقش شهید مصطفی صدرزاده در فیلم «دیپورت»، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: ایفای نقش شهید مصطفی صدرزاده در فیلم «دیپورت» برایم بسیار جذاب بود و در زمان فیلمبرداری این فیلم، روزهای بسیار خوبی داشتم که در خاطرم می‌ماند.

فریضه خاطرنشان کرد: من در زمان ویرایش فیلمنامه به تیم اضافه شدم و پیش از شروع کار با کارگردان فیلم جلسات متعددی داشتیم تا با نقشی که قرار بود بازی کنم آشنا شوم. امیرسجاد حسینی کارگردان بسیار با استعدادی است که از نظر من آینده روشنی در انتظار اوست.

او افزود: من پیش از اینکه در این فیلم بازی کنم شناختی از شهید صدرزاده نداشتم و هرچقدر که شناخت پیدا کردم از طریق کارگردان بود. برای شناخت این شهید بزرگوار با امیرسجاد حسینی جلسات بسیاری داشتیم و او واقعاً برای این‌که من به نقش نزدیک شوم بسیار وقت گذاشت. من را در بسیاری بخش‌ها که برخی مسائل برایم گنگ بود به درستی راهنمایی می‌کرد. در ایفای نقش برای بازیگران بسیار پیش می‌آید که به فهم مشترکی با کارگردان درباره نقش نمی‌رسند اما امیرسجاد حسینی با تیزهوشی توضیحاتی می‌داد و به من فرصت می‌داد با نقش صحبت کنم تا امکان ارتباط برقرار کردن با نقش برایم بهتر فراهم شود. امیدوارم باز هم فرصتی فراهم شود تا بتوانم با او دوباره کار کنم.

این بازیگر در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به نظر من نیاز بود قصه شهید صدرزاده را به شکلی که در «دیپورت» روایت شده، روایت کنیم. قصه‌ای که در این فیلم شاهد هستیم به شکلی به تصویر کشیده شده که با روال معمولی که پیش‌تر شاهد بودیم تفاوت دارد. امیرسجاد حسینی در فیلم «دیپورت» از روایت مستندگونه که معمولاً در ساخت اینگونه آثار مدنظر قرار می‌گیرد فاصله گرفته و روایتی درام و غیرکلیشه‌ای را دنبال می‌کند که مخاطب به خوبی می‌تواند آن را بپذیرد و درک کند.

فریضه در پایان اظهار داشت: امیدوارم این فیلم دیده شود و از این طریق شناختی نسبت به شهید صدرزاده ایجاد شود. اکثر کسانی که فیلم «دیپورت» را دیده‌اند به کیفیت بالای این فیلم مهر تأیید زده‌اند و خوشبختانه اثر با کیفیتی تولید شده است.

گفتنی است دیگر عوامل فیلم «دیپورت» به شرح زیر است:

تهیه کننده و کارگردان: امیرسجاد حسینی، مشاور پروژه: اصغر عبداللهی، سیدجمال سیدحاتمی، مدیر تولید: علی مفتخری، مدیر فیلمبرداری: وحید بیوته، مدیر صدابرداری: بابک نیازی، طراح گریم: ثمره برازنده، مجری طرح: سیامک نیازی، آهنگساز و تدوینگر: امیرحسین سلیمانی، صداگذار: عرفان یزدی، منشی صحنه: مژگان مظاهری، دستیار اول و برنامه ریز: مصطفی دهقانی، گروه کارگردانی: شاهین بختیاری، امیر شاهوردی، عکاس: سجاد عندلیب، دستیار اول فیلمبردار: محمود اسکندری، علی اکبر زندیه، داور پیرانه، صدابردار: فراز فیاض زاده، دستیار صدابرداری: ایمان طیری، دستیار گریم: آوا عاطفی، دستیار تدوین و جلوه های ویژه: رضا محمودی، با مشارکت مرکز تخصصی فرهنگی هنری معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین.

بیشتر بخوانید:

  • ریدلی اسکات فیلمنامه «گلادیاتور ۲» را می‌نویسد
  • «ژان دیلمان» یکی از بهترین فیلم‌های فمینیستی تاریخ سینما

نظر شما