شناسهٔ خبر: 50424257 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در فضای مجازی مراقب کودکانمان باشیم

خبرگزاری صداوسیما

در عصر تکنولوژی، فضای مجازی و تلفن همراه جزئی جدا نشدنی از زندگی انسان‌ها شده است؛ اما در صورت آموزش ندادن اوصل استفاده و رژیم مصرف، خطرات و آسیب‌هایی امنیت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازد.

صاحب‌خبر -

در فضای مجازی مراقب کودکانمان باشیمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما استان سمنان، امروزه با توسعه اینترنت در جهان، سن استفاده از فضای مجازی نیز بسیار پایین آمده است به صورتی که از هر سه کاربر اینترنت در جهان، یک نفر کودک است؛ کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی یا حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و بیشتر اوقات نیز بدون نظارت والدین، از اپلیکیشن‌های مختلف تلفن همراه استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا نحوه استفاده کودکان از فضای مجازی در ایران نیز به یکی از دغدغه‌های والدین و مسئولان تبدیل شود.

خانواده‌ها باید فرزندان خود را از همان دوران کودکی با مزایا، خطرات و سواد استفاده از فضای مجازی آشنا کنند.
اگر برای حفظ سلامتی هر انسان، رعایت رژیم غذایی لازم باشد، برای بهره‌گیری مناسب از حجم انبوه اطلاعات و مصونیت از تهدید‌ها و آسیب‌های فضای مجازی نیز رژیم درست مصرف کردن اطلاعات توصیه می‎شود، که سواد رسانه‌ای این رژیم را برای ما تنظیم می‌کند.
اینترنت امن به نوعی ناظر بر آثار مثبت و منفی آن در زندگی کاربران است و در مواجهه با اینترنت دو نگاه صفر و یکی در ایران وجود دارد. اینترنت نه مطلقاً بد است و نه مطلقاً خوب است. چرا که اینترنت هم یک ابزار است که مثل چاقو می‌تواند تأثیرات بسیار مثبت برای انجام یک عمل جراحی توسط یک دکتر متخصص یا کاربری در فعالیت‌های روزمره مثل پوست کندن میوه برای جامعه بزرگ بشری و یا اقدامات خشونت‌آمیز توسط یک فرد شیطان‌صفت را داشته باشد. کارکرد و آثار اینترنت هم به نحوه استفاده از آن بستگی دارد و لذا سواد رسانه‌ای امکان استفاده درست از اینترنت را فراهم می‌کند.
مطالعات قابل اعتماد و ارجاع مناسب در این زمینه بسیار کم است، اما توصیه می‌شود که والدین فرزندان کمتر از 6 سال خود را با این فضا تنها نگذارند و استفاده از این ابزار را برای آن‌ها توصیه نمی‌کنم. هر چند مطالعات میدانی در ایران نشان می‌دهد متأسفانه چهار درصد کودکان چهار ماهه توسط اولیا نیز تلفن همراه در اختیارشان گذاشته شده، اما برای سنین 6 سال به بالا نیز باید از تلفن همراه و یا تبلت مدیریت شده استفاده کنند.

نظارت فیزیکی والدین امروز خیلی کاربرد ندارد، هرچند در کشور‌های دیگر از لانچر و یا همان نرم‌افزار دسترسی به وبگاه‌های مناسب و مانع از دسترسی به وبگاه‌های نامناسب استفاده می‌شود و در ایران به دلیل نداشتن مهارت لازم توسط اولیا استفاده از این ابزار هم زیاد کارساز نیست، اما شاید در شرایط فعلی بهترین ابزار همان توانمندسازی کودکان به مهارت سواد رسانه‌ای باشد.

روش آگاه کردن کودکان از خطرات فضای مجازی
در قالب فیلم‌های ویدئویی و طنز و بازی می‌توان سواد رسانه‌ای را در کودکان به عنوان یک مهارت ضروری آموزش داد. البته راهکار مهم دیگری هم برای کنترل کودکان در فضای مجازی وجود دارد که یکی از مؤثرترین روش‌ها در این زمینه آموزش آن‌ها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آن‌ها در فضای مجازی وجود دارد.

در این رابطه نرم‌افزار‌هایی نیز طراحی شده است که با روشی سرگرم کننده کودکان را در فضای مجازی کنترل می‌کند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها می‌دهد. البته راهکار مهم برای همراهی با کودکان ارجح‌تر است تا کنترل کردن آنها؛ لذا باید روش همراهی را پیدا کنیم چراکه تنها با کنترل نمی‌توان به اهداف تربیتی رسید.

نظر شما