شناسهٔ خبر: 50424002 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گردشگری در پوشش رویدادهای ورزشی/ کیفی سازی ورزش را جدی بگیرید

اعزام برخی از افراد در خلال مسابقات ورزشی به خارج از کشور به موضوعی قابل تامل تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موضوعاتی که در سال ۱۴۰۰ بر ورزش ایران سایه انداخته است و در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد، اعزام‌های خاص در حین انجام مسابقات ورزشی است. این اتفاق شاید به نوعی در المپیک توکیو باب شد، جایی که مسئولان مختلف وزارت ورزش و جوانان راهی توکیو شدند؛ در حالی که شاید حضور برخی از افراد از آن‌ها واجب‌تر بود. با این تفاسیر این اتفاق در ماه‌های گذشته شدت بسیار زیادی گرفته است.

این اعزام‌ها غالبا با پول بیت المال و در اکثر موارد نیز با هدف توریست گردی و تجارت شخصی انجام می شوند. جایی که گاهی اوقات بعضی از ورزشکاران به دلیل چند میلیون بودجه کمتر از مسابقات محروم می‌شوند، آقایان با گنجاندن سفر‌های خود در قالب تیم‌های ورزشی ارث نداشته خود را از ورزش مطالبه می‌کنند.

استارت اعزام‌های مشکوک با بدنسازی

هر چند اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، موج اصلی این اعزام‌ها در اواسط خردادماه با جنجال در فدراسیون بدنسازی بر سر اعزام به اسپانیا آغاز شد.  فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه لیست نفرات اعزامی به رقابت‌های بین المللی اسپانیا را منتشر کرد، اما در فاصله چند ساعت پس از آن، اعضای کمیته فنی فدراسیون بدنسازی ضمن مخالفت شدید با لیست نفرات اعزامی، آن را مغایر با مصوبه کمیته فنی دانستند و برخی از آن‌ها ضمن استعفا، تاکید کردند تعیین نفرات اعزامی مطابق با نظر حامی مالی فدراسیون و خلاف نظر کمیته فنی بوده است.

کمیته فنی فدراسیون بدنسازی نیز در بیانیه خود ضمن انتشار نام نفرات مورد تایید کمیته فنی برای اعزام به رقابت‌های بین المللی اسپانیا، تاکید کرد: "لیست اعلام شده از سوی فدراسیون با مصوبه کمیته فنی مغایرت دارد و مورد تایید این کمیته نیست." در آن زمان اعضای کمیته فنی فدراسیون بدنسازی به هر طریقی بود اعتراض خود را به مسئولان فدراسیون بدنسازی اعلام کردند، اما ظاهرا این داستان درس عبرت نشد و دوباره در فدراسیونی دیگر شاهد آن بودیم.

جا ماندن دوچرخه سواران ایران از مسابقات اوکراین

لغو اعزام ۳ رکابزن به مسابقات اوکراین تنها به خاطر ۱۵ میلیون تومان

در حالی که افراد غیر مرتبط در رشته بدنسازی راهی اسپانیا شدند، چند ماه بعد دوچرخه سواران ایران از اعزام به مسابقات بازماندند. در اواسط شهریورماه ۱۴۰۰ دوچرخه سواران ایران قرار بود در مسابقه کلاس دو جهانی اوکراین شرکت کنند که امتیاز اتحادیه جهانی دوچرخه سواری هم داشت. ایمان و رضا رشنو از خوزستان و کسری باقرپور از لرستان قرار بود به همراه مربی تیم ملی به این مسابقات اعزام شوند. آن‌ها با وجود این که روادید هم گرفته بودند، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستند راهی این مسابقات شوند. این اعزام در شرایطی لغو شد که به گفته مازیار فرزاد، سرمربی تیم ملی، دوچرخه سواران تنها ۱۵ میلیون تومان کم آورده بودند.

رئیس فدراسیون فوتبال؛ سلطان سفر‌های بین المللی

قبل از این که ماجرای عجیب VAR و حاشیه‌های آن به خبر اصلی فدراسیون فوتبال تبدیل شود، سفر‌های عجیب انجام شده در این فدراسیون به‌عنوان نقل محافل فوتبالی مطرح بود. به‌عنوان مثال در سفر به لیتوانی در جام جهانی فوتسال افراد اضافه‌ای کنار عزیزی خادم دیده می‌شدند تا جایی که علیرضا خسروی، دبیر شورای برون‌مرزی اعلام کرد این موضوع را از فدراسیون فوتبال پیگیری خواهد کرد.

سفرهای زیاد عزیزی خادم

فدراسیون فوتبال در سفر به بحرین که در خرداد ماه سال جاری در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ انجام شد، اقدام به اعزام ۱۱ مسافر مازاد بر مجوز شورای برون‌مرزی کرد. این درحالی است که طبق مجوزی که شورای برون‌مرزی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ صادر کرده بود، فدراسیون فوتبال برای اعزام تیم ملی به بحرین برای ۴۷ نفر مجوز داشته است. این تعداد شامل ۲۵ ورزشکار، ۷ عضو کادر فنی، یک سرپرست، یک نماینده وزارت ورزش و جوانان، ۳ عضو کادر پزشکی، ۲ ماساژور، ۳ عضو تدارکات، یک مترجم، یک خبرنگار و همچنین رئیس دپارتمان تیم‌های ملی، مسئول روابط بین‌الملل و رئیس فدراسیون فوتبال بود، با این حال طبق اسناد موجود ۵۸ نفر که ۱۱ نفر مازاد بر مجوز شورای برون‌مرزی است، راهی بحرین شده بودند.

اسکوچیچ در آن زمان با توجه به فشردگی مسابقات ۲۹ بازیکن، یعنی ۴ بازیکن بیشتر از مجوز تعیین شده را به تیم ملی فراخواند؛ با این وجود همچنان وضعیت اعزام ۷ نفر در آن سفر قابل بررسی است. با این وجود در همان زمان نیز این پرسش مطرح بود که فدراسیون فوتبال چرا برای افراد جدید مجوز نگرفته است؟

شخص عزیزی خادم نیز بعد از حاشیه‌های سفر به لیتوانی، راهی آلمان شد؛ سفری که عنوان شد قرار است برای مذاکره با رئیس فدراسیون فوتبال این کشور انجام شود، اما با پایان این سفر، خبری از مذاکره عزیزی خادم و رئیس آلمان‌ها نشد. در ادامه پس از لیتوانی و آلمان نوبت به بلژیک و دیدار با مهدی بیات رسید. با این وجود هنوز دستاورد سفر‌های عزیزی خادم مشخص نشده اند و ابهام درباره این سفر‌های غیر ضروری همچنان وجود دارد. در ضمن این نکته را هم نباید فراموش کرد که جدا از عملکرد خوب تیم ملی فوتبال بلژیک در سال‌های گذشته که البته هنوز به قهرمانی ختم نشده است، باشگاه‌های بلژیکی عملکرد خوبی نداشته اند. همچنان این سوال مطرح است که هزینه سفر‌های رئیس فدراسیون فوتبال از کجا تامین شده است؟

دیدار مقام معظم رهبری با قهرمانان المچیک و پارالمپیک

جدی نگرفتن کیفی سازی ورزش

مقام معظم رهبری ۲۷ مهرماه در دیدار با قهرمانان المپیک و پارالمپیک توکیو بر لزوم کیفی سازی ورزش تاکید کردند. ایشان در آن جلسه فرمودند: یک نکته‌ دیگر که قبلا هم این را من گفته‌ام و [روی آن] تکیه کرده‌ام، مسئله کیفی‌سازی ورزش بین‌المللی است. تکیه کنید بر اعزام در رشته‌های مدال‌آور. ما در برخی از رشته‌ها استعداد‌های خیلی خوبی داریم و مدال‌آوری‌ ما خیلی خوب است و نیز بر ورزشکاری که احتمال مدال‌آوری‌اش وجود دارد؛ یعنی واقعا تیم ملی را، مجموعه‌ ورزش‌های بین‌المللی را که از ایران عازم می شوند، با کیفیت بالا بفرستید. کمیت‌ها را هر چه بتوانید کمتر کنید بهتر است. امسال ظرفیت کاروان پارالمپیک ما خیلی کمتر از دفعه‌ قبل بود، اما مدال‌آوری‌ خیلی خوب بود، توانستند کار کنند؛ این مسئله‌ [حضور] باکیفیت را این‌ها یک مقداری بیشتر رعایت کردند؛ این را دنبال کنید و این یک نکته‌ای است که به نظر من مهم است.

اسکی رفتن روی اعصاب ورزشکاران

اخیرا در جدیدترین شاهکار به عمل آمده، شنیده شده است که یک از فدراسیون ها برای چند ورزشکار از طرف کمیته بین‌المللی المپیک پول دریافت می‌کند تا صرف برنامه‌های آماده‌سازی آن‌ها کند، اما به سایر ورزشکاران اعلام کرده بود هر کسی تمایل به شرکت در این کمپ دارد باید مبلغ هزار و ۱۰۰ یورو را به حساب فدراسیون واریز کند تا برایش روادید تهیه شود. در شرایط فعلی ارز، تهیه چنین مبلغی برای بسیاری از ورزشکاران سخت است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما