شناسهٔ خبر: 50422292 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادبیات عامه کلاته‌خیجی‌های شاهرود کتاب شد

کتاب «گذری بر ادب عامه شهرکلاته خیج» شامل بخش‌هایی از آداب و رسوم کهن و فرهنگ عامه مردم این بخش از شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان به همت یکی از جوانان این شهر به رشته تحریر درآمد و رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،کتاب «گذری بر ادب عامه شهرکلاته خیج» شامل بخش‌هایی از آداب و رسوم کهن و فرهنگ عامه مردم این دیار روز چهارشنبه با حضور امام جمعه این شهر و برخی مسوولان محلی در کتابخانه عمومی ابن سینا این شهر رونمایی شد.

این کتاب ادبیات عامه ایران در بخش‌های ضرب المثل‌ها وکنایات، انگاره‌ها، لالایی‌ها، اصطلاحات کشاورزی، دامداری، پارچه بافی (تانه بافی)، دعاها، نفرین ها، ناز و نوازش‌ها و خرافات محلی به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «گذری بر ادب عامه شهرکلاته خیج» را نرگس عرب انصاری کتابدار و مسوول کتابخانه عمومی ابن سینای شهر کلاته خیج در ۱۵۶ صفحه و یکهزار نسخه در انتشارات آوای چلچه شاهرود به چاپ رسانده است.

نویسنده کتاب طرح روی جلد آن را نیز با عکسی از تک چنار کهنسال پاییزدیده سر به آسمان کشیده و نمای زیبای تصویر آسمان در برکه‌ای با علف‌های سبز واقع در این شهر در شرق استان سمنان انتخاب کرده است.

«دِل از دِل اُو می‌خوره درخت از ریشه» ضرب‌المثلی بومی به لهجه شیرین مردم شهر کلاته‌خیج شهرستان شاهرود در کتاب «گذری بر ادب عامه شهر کلاته‌خیج» چشم را می‌نوازد که به مفهوم هر دلی محبت را از دل‌های دیگر می‌گیرد و برای اهمیت دوستی و محبت در زندگی به کار می‌رود.

انتهای پیام/ح

نظر شما