شناسهٔ خبر: 50421438 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۷۰ درصد زندانیان به شکل مجازی در دادگاه شرکت می‌کنند

رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در بحث اعزام زندانیان از زندان به محاکم برای رسیدگی به پرونده به طور میانگین در سراسر کشور ۷۰ درصد زندانیان اعزام نمی‌شوند و کار مجازی انجام می‌شود. در بعضی استان‌ها این عدد به ۹۰ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در حاشیه رونمایی از فاز دوم سامانه‌ قضایی دیوان عدالت اداری درباره این سامانه گفت: خدمتی که امروز افتتاح شد تجدید نظرخواهی در دیوان عدالت اداری است، سابقا مردم می‌توانستند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا وکلا و نمایندگان حقوقی از طریق ابزارهایی که در اختیارشان قرار داده بودیم از محل کار دادخواست‌ها و شکوائیه‌های خود را می‌فرستادند، اما برای تجدید نظر مجبور به مراجعه حضوری بودند. امروز این فرایند تکمیل شد. فرایند دیوان عدالت اداری روند خاص خود را دارد زمان برد تا فرایند تکمیل شود. امروز مردم می‌توانند برای دادخواست و شکواییه و تجدید نظرخواهی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: نمایندگان حقوقی که از مشتریان خوب تجدیدنظرخواهی هستند که باید بتوانند از طریق ابزار ها و با خودکاربری از محل کار کارهای خود را انجام دهند، این خدمات صرفا مربوط به دیوان نیست و کل خدمات قضایی را شامل می شود.

کاظمی‌فرد خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل خوب دیوان عدالت اداری مبنی بر این که رسیدگی‌ها به صورت غیر حضوری است این امکان وجود دارد در آینده نه چندان دور این امکان را برای مردم فراهم کنیم که بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از منزل بتوانند برخی از درخواست ها و ... انجام دهند.

وی گفت: هوشمند سازی مسیری است که از سال گذشته آغاز شده و تاکنون ۷۰ سامانه و اقدامات متفاوت انجام شده تا بتوانیم به چند هدف برسیم، یکی از این اهداف دسترسی آسان به عدالت است، هرکس در هر جایی بتواند به خدمات قضایی مورد نظر دسترسی داشته باشد. در این راستا اقدامات متفاوتی انجام شد، راه‌اندازی اپلیکیشن عدالت همراه، درگاه ملی قوه قضاییه و ... از این اقدامات بود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: از موارد دیگر که در بحث هوشمندسازی دنبال آن هستیم رسیدگی سریع و متقن آرا است که بتوانیم اطاله دادرسی را کاهش دهیم. در این راستا اقدامات ۲ دسته است، یکی این که خود مردم دسترسی سریع‌تری به قوه قضائیه داشته باشند و دسته دیگر مربوط به بحث رسیدگی است که بتوانیم ابزارهایی در اختیار قضات قراردهیم که بتوانند رسیدگی را با سرعت انجام دهند.

کاظمی‌فرد گفت: بحث استعلامات الکترونیک همیشه چالش برانگیز بود، وقتی نیاز به استعلام بود تا مکاتبات انجام شود و پاسخ برگردد زمان طولانی‌ای طی می‌شد. این کار با استعلامات الکترونیک بسیاری که سال گذشته و امسال انجام می‌شود و قرار است تا انتهای سال نیز مواردی اضافه شود باعث می‌شود رسیدگی سریع و با دقت انجام شود.

وی افزود: ما می خواهیم بحث دادرسی الکترونیک را گسترش دهیم، این کار از سال گذشته آغاز شد امسال نیز ادامه خواهد داشت که بسیاری از رسیدگی‌هایی که نیاز به حضور اشخاص ندارد الکترونیکی برگزار شود.

وی اظهار کرد: در بحث اعزام زندانیان از زندان به محاکم برای رسیدگی به پرونده به طور میانگین در سراسر کشور ۷۰ درصد زندانیان اعزام نمی‌شوند و کار مجازی انجام می‌شود. در بعضی استان‌ها این عدد به ۹۰ درصد رسیده است. این کارخوبی است و از تبعاتی که بعضا اعزام زندانی ایجاد می‌کرد جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پایان گفت: در بحث هوشمندسازی بحث پیشگیری از وقوع جرم را پیگیری می‌کنیم، سامانه سجل محکومیت‌های مالی هم اکنون روی کارتابل یک پارچه از خدماتی است که در اختیار عموم مردم است. تمام این خدمات داخل یک کارتابل در درگاه ملی قرار دادیم که بعد از دریافت ثنا که آن هم به صورت غیر حضوری است می‌توانند به کل خدمات دسترسی پیدا کنند که یکی از آن‌ها بحث سجل محکومیت‌های مالی است که اگر شما می‌خواهید معامله‌ای انجام دهید و برایتان مهم است بدانید این شخص تخلف مالی داشته با اجازه خود او این امکان را در اختیار افراد قرار دادیم  که استعلام انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما