شناسهٔ خبر: 50420208 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
شلیک امریکا به شرکت مخابراتی چینی

دولت امریکا اعلام کرد که به‌دلیل نگرانی‌های «قابل ملاحظه» امنیت ملی، شرکت مخابرات «چاینا تِلِه‌کام» چین را از فعالیت در ایالات متحده منع کرده است. حال شرکت «چاینا تله‌کام» باید خدمات خود را در ایالات متحده  ظرف ۶۰ روز متوقف کند. «چاینا تله‌کام» که می‌گوید بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خط ثابت و پهنای باند جهان است، از ۲۰ سال پیش مجوز ارائه خدمات مخابراتی در ایالات متحده را داشته و اکنون در ایالات متحده میلیون‌ها مشتری دارد. روابط امریکا و چین مدتی است بر سر طیفی از مسائل از جمله تایوان، هنگ کنگ، حقوق بشر و تجارت و فناوری با چالش مواجه شده و رو به تیرگی گذاشته است.

اعتراض بنزینی در اکوادور

هزاران تظاهرات‌کننده اکوادوری در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی «گی یرمو لاسو» رییس‌‌جمهوری این کشور، جاده‌های اکوادور را مسدود کردند. این اعتراضات در واکنش به افزایش اخیر قیمت بنزین در این کشور انجام شده است. «لوییس هرناندز» وزیر دفاع اکوادور گفت که در جریان این اعتراضات پنج مأمور پلیس زخمی و دو نفر از نیروهای مسلح توسط جمعی در شمال کیتو، پایتخت این کشور نگهداری می‌شوند. وی همچنین افزود ۳۷ نفر به‌دلیل مسدود کردن جاده‌ها بازداشت شده‌اند. ریاست جمهوری اکوادور هفته گذشته در پی فشار شرکت‌های بومی و دیگر شرکت‌ها، با هدف یکسان‌سازی قیمت سوخت اکوادور با بازارهای جهانی، برنامه افزایش تدریجی قیمت بنزین را کنار گذاشت و قیمت ثابت ۲.۵۵ دلار برای هر گالون بنزین و ۱.۹۰ برای هر گالون گازوئیل را تعیین کرد.

درخواست فیفا درباره ورزشکاران افغان

« جانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از دولت‌های خارجی خواسته ورزشکاران افغان را که بعد از تسلط طالبان از کشورشان فرار کرده‌اند، به طور دائم اسکان دهند. بیش از ۱۵۰ ورزشکار افغان و خانواده‌های آنان در طول چند ماه گذشته از افغانستان گریخته‌ و به قطر رفته‌اند اما شمار بیشتری همچنان در افغانستان هستند. رئیس فیفا پس از دیدار با فوتبالیست‌های افغانستان در قطر که بیشترشان بازیکنان زن هستند، تأکید کرد وقت آن رسیده که به جای ابراز همدردی شفاهی از آنان حمایت جدی شود.

تماشای 32 بار طلوع خورشید در یک روز

«بلو اوریجین»  (Blue Origin) شرکت فضانوردی متعلق به «جف بزوس» بنیانگذار آمازون می‌خواهد در سال‌های آینده پایگاه فضایی خود را بالاتر از موقعیت فضایی آی‌اس‌اس مستقر و برنامه تجاری خود را اجرایی کند. این پایگاه فضایی که  «اوربیتال ریف»  نام دارد،  تا ۱۰ نفر را در خود جای می دهد و می‌توان از درون واحد‌های فوتوریستی با پنجره‌های بزرگ روزانه ۳۲ بار شاهد طلوع و غروب خورشید بود.

رکوردشکنی ثروت ایلان ماسک

به لطف افزایش بیش از پیش ارزش سهام خودروسازی تسلا، ایلان ماسک- بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت- با ثروت ۲۸۸ میلیارد دلاری علاوه‌ بر ثبت یک رکورد تاریخی جدید در زمینه ثروتمندترین فرد جهان، از کل ارزش بازار شرکت‌های بزرگی چون اگزون موبیل نیز فاصله گرفت. تسلا هفته گذشته موفق شد به جمع شرکت‌هایی بپیوندد که ارزش بازار آنها بیش از یک تریلیون دلار است. تسلا اکنون تنها خودروساز یک تریلیون دلاری دنیاست و در کنار اپل، آمازون، مایکروسافت و الفابت  پنج شرکتی در جهان هستند که بالای یک تریلیون دلار ارزش دارند. ثروت ایلان ماسک، تنها طی یک روز ۳۶.۲ میلیارد دلار بیشتر شده که این رقم بیشتر از بالاترین رکورد ثبت شده افزایش ثروت سال قبل است؛ یعنی زمانی که «ژونگ شانشان» میلیاردر چینی در عرض یک سال ۳۲ میلیارد دلار به ثروت خود افزود. ثروت ایلان ماسک اکنون بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشورهایی چون فنلاند، یونان و نیوزیلند است.




نظر شما